Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hatar externa hårddiskar!


MariaE

Rekommendera Poster

Mr Stoned X bootlegger

Gradient, helt enkelt ändring i antal grader per tidsenhet.

har för mig Google skrev något om fem, sex grader i ökning per timma som max.

 

Vi kan säga det med andra ord, medelvärdet för temperturändringen ska under ett intervall inte vara för stort.

 

Man kan också säga det som att tangenten på temperaturkurvan i en given punkt inte bör vara för brant.

Jag skrev enl ovan att jag lästa på ett forum för några år sedan att det var höga temperaturer som tog död på hårddiskar. Vilket jag naturligtvis inte har något belägg för.

Nu skriver du att det är (stora snabba) temperaturskillnader som är det största hotet.

 

Jag har sedan många år tillbaka ett program som övervakar temperaturen på hårddiskarna. När datorn/hdd är kall så ligger temp på den aktiva disken på 18 grader (inomhustempen vintertid). Normal arbetstemperatur vintertid är ca 32 grader och när den får jobba ca 43 grader. Sommartid när inomhustempen är 30 grader är den normala arbetstempen ca 37 grader och när den får jobba ca 48 grader. Detta kan alltså variera många många gånger per timma. Därmed inte sagt att jag någonsin har varit med om en hårddiskrasch. Mina äldsta diskar som fortfarande snurrar dagligen är nog ca 12 år gamla.   :thumbsup:

 

Bilden visar tempen vid normal arbetstemp vintertid (skärmdump).

 

Programmet är Ashampoo HDD Control 3

 

ashampoo-hdd-controle.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat temperaturen på min hårddisk men den stängs av när den blir för varm i alla fall. Det gör min Windowsdator också har jag upptäckt men jag förstår inte varför den stängs av. Jag vågar inte ringa Hp och fråga heller. Då säger de kanske att om du ändar i setupen så gäller inte garantin. Jag har inte ändrat något på den datorn för det finns inget som jag skulle våga ändra på. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, en för hög temperatur är inte bra, upp över 50 grader bör man undvika, över 60 är nog döden.

 

Men det är enkelt att hålla koll på.

Hårddiskar som blir för varma, i exempelvis externa chassi, kan mycket väl även stiga snabbt i temperatur vilket även det, enligt google, bidrar till tidiga krascher.

 

Vad har detta med tangenter att göra? Har du riitat in kurvan i ett koodinatsystem? Det är väl den enda gången som det finns tangenter och kurvor ? Jag brukar mest använda mej av koordinater när jag ska hitta adresser på kartor. Det brukar ju stå längst bak i en kartbok Stockholm 23,18 sid 12 t.e.x.

/Maria

Jag vet inte riktigt vad du pratar om.. men det kanske är helt enkelt som så att du inte riktigt är med i de matematiska begrepp jag använder.

Inte hela världen, bara du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...