Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hatar externa hårddiskar!


MariaE

Rekommendera Poster

//eforum.idg.se/topic/347827-extern-hd-hittas-ej/

det finns fler liknande trådar... Stängs de av när de är för varma ? Jag tror inte det... Fungerar program som t.e.x. Hdd health och crystal disk info ??? Jag tror inte det heller. Dessutom kan de ramla i golvet. 

Det finns personer som tycker att jag borde köpa en trots allt :-( 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

//eforum.idg.se/topic/347827-extern-hd-hittas-ej/

det finns fler liknande trådar... Stängs de av när de är för varma ? Jag tror inte det... Fungerar program som t.e.x. Hdd health och crystal disk info ??? Jag tror inte det heller. Dessutom kan de ramla i golvet. 

Det finns personer som tycker att jag borde köpa en trots allt :-( 

 

/Maria

Jag avskyr också det just nu.

 

Min var dock inte varm, men hoppas på att dom kan hjälpa mig.

Min flyttas sällan runt, kan den stå på ett ställe är jag glad.

 

Jag vet inte om andra reagerat på det men sättet som pixmania paketerar sina grejer på är jag väldigt missnöjd med.

 

(Köpte min därifrån)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv oftast ett par molntjänster. :)

Jag lagrar datafiler på både vanliga CD--R och DVD-RW och Arkiv-skivor . Jag vill inte inte köpa skivor på nätet. Arkiv-skivor måste beställas från vissa fotobutiker. I brist på bättre lagrar jag också på USB-minnen men bara för att kopiera över de bra filerna till CD-r mm och sen raderar jag dem från USB. Flytta aldrig filer från USB. Mnnet tar slut om det gäller många filer! Då förlorar man oftast dessa filer. Ibland kan de hittas i nån temp -mapp. . Vanliga cd-r mm  kan kollas med CD-check. När det gäller email använder jag google och Yahoo. Mitt värsta USB-minne är på 64 GB. De flesta som jag har är på 4 GB.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får givetvis sköta om sina diskar, köpa bra energisnåla som inte blir för varma samt minnas att

 

ALDRIG

 

spara data man inte vill riskera bli av med på bara en hårddisk.

 

Bästa lösningen om man, har pengarna, är nog att köpa två NAS, en ställer man hemma, en hos en vän/syskon.

Kör en lokal backup, en extern.

Samt har en USB-disk lokalt som även speglar.

Eller köper molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får givetvis sköta om sina diskar, köpa bra energisnåla som inte blir för varma samt minnas att

 

ALDRIG

 

spara data man inte vill riskera bli av med på bara en hårddisk.

 

Bästa lösningen om man, har pengarna, är nog att köpa två NAS, en ställer man hemma, en hos en vän/syskon.

Kör en lokal backup, en extern.

Samt har en USB-disk lokalt som även speglar.

Eller köper molntjänst.

Det blir väldigt dyrt för en student som knappt har pengar. Men jag håller med dig.

Mina hårddiskar på nasen fick dåliga sektorer, jag kopierade över allt till min externa hårddisk för jag hade inget annat val, fick nya diskar till nasen då jag fortfarande hade dom under garanti.

 

Men när jag hade börjat kopiera över min information från den externa till nasen så dog disken helt plötsligt.

 

Så jag har haft en väldig otur.

Molntjänst är bra i många fall men jag gillar inte att andra har mina personliga filer.

Jag vill egentligen inte skicka iväg min disk heller, men har inget val då jag verkligen vill ha ut informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller enkla lösningen som jag kör med.

 

Stora diskar i datorn, speglar internt.

En extern disk ansluten till routern.

 

Samt ibland en andra, gammal extern, som jag speglar över det mesta till.

Men givetvis finns det material jag inte kopierar och skulle en disk krascha kommer det innebära förluster. Men inte av något viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Jag har ett femtontal externa hårddiskar... allt ifrån gamla 120GB Maxtor till 2TB WD Elements (enbart 3.5" diskar) och jag har ännu inte haft något problem med dom. Det enda "strul" jag haft var en gång när jag satt och överförde filer till en gammal Maxtor disk och jag helt plötsligt fick ett strömavbrott. Minns att alla filerna/mapparna blev "korrupta" men hur det löste sig (om det löste sig) minns jag faktiskt inte idag.

 

Självfallet, om disken rasar i golvet och går sönder är väl inget du kan skylla disken för på samma sätt som om du välter din plattTV som står på stativ och den brakar i golvet och går sönder.

 

Värmen är väl för övrigt största hotet mot alla hårddiskar. Skulle gissa på att för hög värme är största sannolikhet att en hdd rasar frånsett rena åldersskäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Molntjänst är bra i många fall men jag gillar inte att andra har mina personliga filer.

Jag, eller rättare sagt Cobian Backup, gör krypterade zipfiler av de mappar som jag vill spara i en molntjänst och då blir det ju omöjligt för någon annan som kommer åt zipfilen att läsa innehållet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller att kolla dessa tjänster så att de inte slutar med dem helt plötsligt. 

/Maria

 

Det gäller att kolla ALLA backup medier med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiv DVD-R och arkiv-CD-R behöver man inte kolla. De går bara sönder om man kör över dem med stolen, om hunden tar dem eller om nåt barn lägger dem i mikron och kanske även i ugnen i 200 graders värme. Men om man har använt samma skiva i 20 år ofta då kanske det blir fel på den... De håller i 100 år sägs det men det gäller bara om man inte använder dem jätte ofta.  Men om det stämmer eller inte det får barnbarnen avgöra.

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, eller rättare sagt Cobian Backup, gör krypterade zipfiler av de mappar som jag vill spara i en molntjänst och då blir det ju omöjligt för någon annan som kommer åt zipfilen att läsa innehållet.

Det är ett bra alternativ :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Arkiv DVD-R och arkiv-CD-R behöver man inte kolla. De går bara sönder om man kör över dem med stolen, om hunden tar dem eller om nåt barn lägger dem i mikron och kanske även i ugnen i 200 graders värme. Men om man har använt samma skiva i 20 år ofta då kanske det blir fel på den... De håller i 100 år sägs det men det gäller bara om man inte använder dem jätte ofta.  Men om det stämmer eller inte det får barnbarnen avgöra.

 

/Maria

Det där är en sanning med modifikation. Huruvida en CD/DVD/BD-disk håller i 100 år har vi ingen aning om eftersom CD-skivan bara är dryga 30 år gammal. Dessutom måste man skilja på en fabrikspressad disk där de använt en pressmatris typ en köpt musikCD. eller köpt DVDfilm och en hemmabränd disk som du själv bränner hemma med en CD/DVD/BD-brännare där du bränt in informationen med en laserstråle.

 

Dessa skivor är extremt känsliga mot både ljus, värme, fett och repor. Skulle rekommendera dig att ta på dig dina finaste nytvättade silkesvantar när du tar i dina diskar annars förkortar du livslängden dramatiskt.

 

100 år? Möjligtvis om du förvarar disken i en vakumförsluten tät plastförpackning i totalmörker i ca 18 graders temp och aldrig öppnar förpackningen under 100 år.   ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmen är väl för övrigt största hotet mot alla hårddiskar. Skulle gissa på att för hög värme är största sannolikhet att en hdd rasar frånsett rena åldersskäl.

Nope, värmen är inte största hotet egentligen. Google presenterade en rapport, för några år sedan, över diskfel i deras serverpark. Okej, det är en annan miljö än för en extern disk men deras slutsatser kan nog tillämpas:

 

 

Drifttemperatur inte så kritiskt, mellan 20-50 grader, men däremot temperaturgradienten. Om temperaturen i disken stiger för snabbt, mer än några grader per timme, innebär det en ökad risk för fel.

Drifttid inte heller så kritiskt, dvs de är ungefär lika sannolikt att en helt ny disk kraschar spontant som en som som snurrat ett år.

 

 

att tappa dem i golvet är en dålig idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Nope, värmen är inte största hotet egentligen. Google presenterade en rapport, för några år sedan, över diskfel i deras serverpark. Okej, det är en annan miljö än för en extern disk men deras slutsatser kan nog tillämpas:

 

Drifttemperatur inte så kritiskt, mellan 20-50 grader, men däremot temperaturgradienten. Om temperaturen i disken stiger för snabbt, mer än några grader per timme, innebär det en ökad risk för fel.

Det var bara något jag läste på ett amerikanske forum för några år sedan så jag har definitivt inget som styrker påståendet.

 

Drifttid inte heller så kritiskt, dvs de är ungefär lika sannolikt att en helt ny disk kraschar spontant som en som som snurrat ett år.

 

Jag har ju flera dussin med hårddiskar... både interna och externa. Diskar jag både köpt nya och diskar jag köpt begagnade som suttit i servrar typ 10 x 500GB för 1000 kronor och hitintills har jag inte varit med om en hdd krasch. Trots att jag själv har kört diskar i över 10 år i mina datorer.

 

att tappa dem i golvet är en dålig idé.

Skulle gissa på att det är det sämsta för en hdd. Det är väl något som skiljer de gamla hederliga hårddiskarna från de nya SSD-diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara något jag läste på ett amerikanske forum för några år sedan så jag har definitivt inget som styrker påståendet.

 

Jag har ju flera dussin med hårddiskar... både interna och externa. Diskar jag både köpt nya och diskar jag köpt begagnade som suttit i servrar typ 10 x 500GB för 1000 kronor och hitintills har jag inte varit med om en hdd krasch. Trots att jag själv har kört diskar i över 10 år i mina datorer.

 

Skulle gissa på att det är det sämsta för en hdd. Det är väl något som skiljer de gamla hederliga hårddiskarna från de nya SSD-diskarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_gradient

Detta fanns bara på engelska hoppas jag hittat något om det på svenska... Det verkade bli till fel inlägg. Jag är inte så bra på multicitat...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gradient, helt enkelt ändring i antal grader per tidsenhet.

har för mig Google skrev något om fem, sex grader i ökning per timma som max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gradient, helt enkelt ändring i antal grader per tidsenhet.

har för mig Google skrev något om fem, sex grader i ökning per timma som max.

Detta blev jag inte så mycket klokare av??? Grader i detta fall har väl med cirklar att göra ? Och en cirkel är ju 360 grader? Grader har väl inte med tid att göra? Grader gäller väl bara cirklar och temperatur?  Men jag ska googla på det.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev jag inte så mycket klokare av??? Grader i detta fall har väl med cirklar att göra ? Och en cirkel är ju 360 grader? Grader har väl inte med tid att göra? Grader gäller väl bara cirklar och temperatur?  Men jag ska googla på det.

/Maria

I detta fall har det med temperatur att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blev jag inte så mycket klokare av??? Grader i detta fall har väl med cirklar att göra ? Och en cirkel är ju 360 grader? Grader har väl inte med tid att göra? Grader gäller väl bara cirklar och temperatur?  Men jag ska googla på det.

/Maria

Vi kan säga det med andra ord, medelvärdet för temperturändringen ska under ett intervall inte vara för stort.

 

Man kan också säga det som att tangenten på temperaturkurvan i en given punkt inte bör vara för brant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan säga det med andra ord, medelvärdet för temperturändringen ska under ett intervall inte vara för stort.

 

Man kan också säga det som att tangenten på temperaturkurvan i en given punkt inte bör vara för brant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har detta med tangenter att göra? Har du riitat in kurvan i ett koodinatsystem? Det är väl den enda gången som det finns tangenter och kurvor ? Jag brukar mest använda mej av koordinater när jag ska hitta adresser på kartor. Det brukar ju stå längst bak i en kartbok Stockholm 23,18 sid 12 t.e.x.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...