Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skillnaden mellan att betala för mjukvara och att INTE betala för mjukvara är...


Mr Stoned X bootlegger

Rekommendera Poster

Mr Stoned X bootlegger

Enligt mig är skillnaden mellan att betala för mjukvara och att INTE betala för mjukvara... att tankar man ner mjukvaran via ex torrentsajter då får man skylla sig själv om det finns virus i den samt att man knappast kan förvänta sig att man kan få någon suppert från tillverkaren. Samt naturligtvis buggar och annat icke önskvärt.

Betalar man däremot för mjukvaran så kan man KRÄVA att den självfallet är virusfri och inte innehåller några malwares eller liknande samt att den fungerar till 100% till det operativsystem som den utlovats och självfallet inte innehåller några buggar eller liknande. Samt naturligtvis 24/7 support.
Uppfyller inte mjukvaran ovanstående kriterier så ska den heller inte tas betalt för utan då ska den vara gratis ända tills den är buggfri och fullt fungerande.

Vad jag vill ha sagt med ovanstående är att jag anser att många mjukvarutillverkare saluför undermåliga produkter som de många gånger borde skämmas ner till fotknölarna att de tar betalt för.

Någon annan som har några åsikter?

Inte undra på att kidsen nonchalerar att köpa mjukvara utan istället tankar via torrentsajter!

Nu är INTE den här tråden avsedd för att diskutera FÖR ELLER MOT fildelning utan enbart avsedd för att diskutera vad man som köpare kan kräva för mjukvara man betalar för. Ungefär som när man köper en elektrisk kaffebryggare eller en borrmaskin. Då kräver man att produkterna ska fungera.
Fungerar dom inte tillfredställande så lämnar man tillbaka dom och får pengarna tillbaka.

Datorerna som produkter har jag definitivt inget att anmärka på. Skulle bilar fungera lika klockrent som datorer så skulle de allra flesta bilverkstäder få stänga igen för gott. Har själv använt datorer sedan FACIT ABC80/800 på 80-talet. Vad jag rasar mot är mjukvaran som många gånger saluförs till ockerpriser i bristande funktionalitet!   :thumbsdown:
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt totalt buggfri programvara är i princip en omöjlighet då man inte kan testa alla möjliga scenarion i en dator - t ex alla utgåvor av Windows och dess uppdateringar, SP-paket samt olika hårdvara och tredjepartsdrivrutiner som ligger utanför kontroll.

 

Företaget ska ju kunna supportera och hjälpa dig som kund men företaget kan ha för klen utvecklar- och supportteam att de inte hinner med att släppa fixar och uppdateringar för varje unik bugg som kan komma att uppstå i den takt man som kund kan önska.

 

Som konsument har du också ett val - fungerar inte mjukvaran så kan du reklamera licensen och välja ett annat program.

Är programmet för dyrt, välj då ett billigare (som tyvärr ofta är har sämre funktionalitet).

 

Jag tycker att det är bra att det finns prövotid på många programvaror, så att man kan testa i 30 eller 90 dagar - och därmed också kunna se om programmet fungerar som det ska och fyller önskat behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100-tusentals programerare  programmerar.

Programmet köps av Miljontals idioter.

Och programmet fungerar inte för idioterna är så påhittiga !

Så såg jag för längesedan problemet beskrivet.

Det finns en marknad för allt !

Eller tvärtom det finns köpare till allt !

 

Minns ett program för ungefär 20 år sedan. Det skulle öka datorns minne. På en tid när datorer såldes med 2MB RAM.

Knepet som programmet löste detta (öka minneskapaciteten) var enligt beskrivningen att det helt enkelt komprimerade det som skulle läggas i minnet, zippade filen innan den lades i minnet.

Programmet fick pris i USA.

Så kom det till Europa och som jag minns tog en tysk datortidning och testade programmet, kanske var det CT.

CT märkte inga förbättringar och började analysera programmet och kom fram till att det bestod av diverse programsnuttar som inte alls klarade av att göra vad det utlovades.

Tidningen beskrev bluffprogrammet.

Och blev genast stämnda av programleverantören.

Men när den amerikanska programleverantören fick klart för sig vad en rättegång i Tyskland skulle kunna innebära.

För deras del.

Ja då gav de upp.

CT hade rätt och tysk rättvisa på sin sida.

Tror det slutade med att de som sålde programmet sa att de blivit lurade av de som programmerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne - jag kommer ihåg det där programmet, dock inte namnet, men det blev en stor fars av det hela.

 

Fanns också ett (flera) andra program på den tiden som komprimerade hårddiskens filer.
Gick ut på att i realtid så de-komprimerades filerna i takt med att MS-Dos 6 läste dessa och varje gång nån fil skulle lagras så komprimerades denna.
Allt i realtid och detta skulle då öka kapaciteten på hårddisken med minst 50%.

Visst, man fick en del mer utrymme på sin extremt stora 60 MB disk, men till vilket pris? Med en Cyrix 80386 på 40 Mhz och 4 MB ram... hehe Den knäade ju...

 

Fanns flera varianter från bl.a IBM SuperStor eller vad det hette hehe.

 

Men för att återgå till TS så håller inte liknelsen riktigt; det man köper är egentligen inte en produkt utan en funktion, som är avsedd att tillsammans med ett operativsystem och dess hårdvara slutligen agera på ett visst sätt.
Visst kan man hävda att en sådan dyrbar funktion skall hålla vad sägs i dess livstid - och det gör den ju egentligen. Det kommer uppdateringar och annat som säkerställer att just så blir fallet.

 

Om du vänder tillbaks till brödrosten, ja är det nåt fel där så är det bara retur på hela paketet och väntan på en ny, medans med programvaror så kommer det hela tiden nya utgåvor. Brödrostens fabrikanter, hur duktiga dom än är så gör dom oåterkalleliga konstruktionsmissar och detta kan inte senare ändras på.

 

Mvh.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...