Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PNG-filer förlorar ofta sitt tillägg :-(


MariaE

Rekommendera Poster

*.PNG-filer förlorar ofta sitt tillägg. Det kan vissa andra filer göra också men det verkar visst mest vara *.PNG filer som gör det. Det kanske beror på att jag först har skapat dem på min Linux dator. Jobbigt att behöva döpa om en del hel filer. Och filer som jag inte vet varifrån de kommer måste jag först läsa i edit pad lite för att är reda på vad det är för filer. :-( PNG-filerna börjar iallafall med PNG. Men en exe-fil börjar med MZ. Exe-filer är oftast oläsliga när man har döpt om dem till exe. Jag har  fått en del *.jpg filer också som har bytt tillägg. Dessa filer börjar med Jiff. Exif-filer kan komma från lite olika program men oftast kommer de från *.jpg filer. 

 

Jag glömde at tilllägga en viktig sak om någon skulle börja kolla filer utan tillägg i olika ordbehandlingsprogram och editor.

 

Spar inga ändringar ! Håll inte på med sånt när ni är för trötta!

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filer förlorar sitt tillägg? Om du när du skapar din fil döper den till bild.png så borde den inte bli av med tillägget? Det är inte så enkelt att du inte lägger till det när du skapar din fil?

 

Och exe-filer finns väl inte på linux? Där använder man inte exe för körbara filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man lägga till filtillägg när man sparar filerna i Linux? I vilket fall som helst så har jag fått filer utan tillägg både i Windows och Linux. Det gäller speciellt filer som jag är återställt med återställningsprogramvara. Heter det så på svenska? Finns det något bra program för att ta tillbaka raderade filer i Linux ? Jag använder Linux Mint Rebecca..

 

Om filerna inte har något tilllägg går de inte att läsa bbra i Windows sen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filändelser läggs till eller inte varierar mellan program och program.

 

Och om det är så att du tar fram filerna via återställningsprogram så kan man nog inte lita på att den verkligen kan hitta filnamnet alla gånger. Så du får nog fortsätta som du har gjort hittills tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man lägga till filtillägg när man sparar filerna i Linux? I vilket fall som helst så har jag fått filer utan tillägg både i Windows och Linux. Det gäller speciellt filer som jag är återställt med återställningsprogramvara. Heter det så på svenska? Finns det något bra program för att ta tillbaka raderade filer i Linux ? Jag använder Linux Mint Rebecca..

 

Om filerna inte har något tilllägg går de inte att läsa bbra i Windows sen. 

/Maria

Man måste inte lägga till filändelse i linux. Linux använder inte filändelserna utan de är bara en del av namnet. Linux avgör filtypen från filens huvud ( de första byten).

 

Program för att återskapa filer är t.ex. photorec och foremost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man lägga till filtillägg när man sparar filerna i Linux? I vilket fall som helst så har jag fått filer utan tillägg både i Windows och Linux. Det gäller speciellt filer som jag är återställt med återställningsprogramvara. Heter det så på svenska? Finns det något bra program för att ta tillbaka raderade filer i Linux ? Jag använder Linux Mint Rebecca..

 

Om filerna inte har något tilllägg går de inte att läsa bbra i Windows sen. 

/Maria

Nu har jag gjort så att jag har associerat Windows att läsa såna filer så nu är det inget program längre.  De flesta bildfiler i Linux får tillägg. Nu var det ett tag sen jag använde den datorn. Jag har sorterat kort i Windows. De har tillägg *.jpg. Det måste vara rätt kort i rätt mapp innan jag bränner nån skiva. Jag vill inte ha några roliga datormeddelanden i mappen hemma t.e.x.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...