Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Min Acer vill inte vara med längre...


Torparn61

Rekommendera Poster

Har en Laptop; ACER Aspire 7004WSMi  med Win 7, är ett antal år gammal, men som jag så gärna vill kunna använda.

Använder denna dator framför allt i båten, och skulle uppdatera en sak härom dagen.

 

Den stod i viloläge, så skulle bara väcka den lite försiktigt. Den vakna till, men somna om direkt och nu går det inte att få liv i den.

Det enda som händer är att ON-knappen, Powerlampan och Batterilampan tänds, och HDD-lampan blinkar till. Sedan händer inte något.

 

- Har lånat och bytt HDD, men ingen skillnad.

- Växlat minnesmodulerna och bara använt den ena. men Ingen skillnad.

- Mätt spänningen från AC-adaptern, 19.1 Volt, OK

- Tog bort batteriet, tänkte ifall det är trasigt, Och körde på 230V, men ingen skillnad.

 

Någon som kan ha en bra idé på vad som kan vara fel?

Tar gärna emot tips, på saker att kolla/mäta osv.

 

Skulle bli så tacksam om någon/några kan hjälpa mig att få igång denna dator........

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärm sönder eller något med moderkortet. Råkade ut för liknande fel på en laptop i höstas. Prova med att koppla in extern skärm för att se om du får bild på den. Min dator är på skroten förutom hårddisken som jag tog ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Tune

för det tipset. Tyvärr så hjälpte det inte. Kopplade till en extern skärm men ingen skillnad. Verkar som inte ens fläkten snurrar, vilket jag vill ha för mig att den brukar göra direkt.

Likaså när jag trycker på NumLock och CapsLock, så händer inte ett skit.

 

Så troligen har du rätt att det är moderkortet som är paj.

Om någon har ett fungerande moderkort att sälja, så hör av er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Bumpar en gammal tråd.

Jag har nu haft tre datorer från samma familj, acer aspire 5535, packard bell och Asus. Asus uppgraderades till Win 10. PB fick hårdskivan ur acern eftersom orginal HDDn krashat och Acern hade svart skärm och inte startade.

Googlade Acens problem och hittade massor. Problemet med denna Acer och kanske andra är kylningen så nu har jag enligt instruktioner shimsat mellan CPU och GPU med ca 1mm kopparplåt till kylflänsen och döm om min förvåning så gick skrället igång. Håller på och installerar Win7 på den nu men saknar licens så det blir väl en Linuxdator så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med denna Acer och kanske andra är kylningen så nu har jag enligt instruktioner shimsat mellan CPU och GPU med ca 1mm kopparplåt till kylflänsen och döm om min förvåning så gick skrället igång.

Det där lät intressant. Har du dokumenterat med lite bilder hur du gjort, så vore det kul om du kunde visa och berätta... :thumbsup:

 

Har du kört något temperaturprogram för att se vad du når under belastning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inte den sidan jag läste det på men det är samma som denna.

 

http://ccm.net/forum/affich-445760-acer-aspire-series-5535-5525-black-screen

 

The fix is relatively easy (i.e. black screen, but fan and led lights on computer working). You don't need to be a technician to fix this. This is basically a plain english repeat of what I learned from a technician's post elsewhere (he deserves all the credit). It absolutely worked. I believe the problem stems from the little cheap piece of foam on the gpu (graphics processor chip) wearing out over time. The heatsink system then ceases to function properly. As a result you get black screen on startup. To fix:

Step 1: go to Ebay (or elswhere) and order some copper shims (they are just little squares of copper that conduct heat efficiently). I put 2.5 mm thickness of shims on the gpu (i.e. one 1.5 mm thick shim+ one 1mm thick shim). I put one 1 mm thick shim on the cpu chip. (that's 3 shims total). Also order some thermal grease.

Step 2: open up the bottom access cover of the computer, then remove the "fan and heatsink" from the computer (ez, 4 screws; ie. the fan and heatsink are permanently attached to each other, unplug the fan's miniplug)

Step 3: you will see 2 chips that were covered by the heatsink. The smaller one is the gpu, the bigger one is the cpu. Discard the little piece of foam that sits on the gpu chip (it's worn out).

Step 4: simply stack the two shims as noted in Step 1 on the gpu, and the one shim as noted in Step 1 on the cpu. That's basically the trick. Easy. BUT: before doing so, make sure you have applied thermal grease to ALL the contact surfaces (between the chips and shims, between the two shims over the gpu, between the shim and heatsink).

Step 5: screw back "fan and heatsink" securely. Excess thermal grease will ooze out between contact surfaces. A little bit oozing out shouldn't cause any problem.

Step 6: keep the fan unplugged for now, keep the computer upside down, turn on power and let the heatsink get hot for 10 minutes. This consolidates your new heat diversion system (with the grease and shims). Turn off computer. Let everything cool for 20 minutes. Plug fan in. Startup computer. It should work.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Biten som behövs till GPU ska vara minst 8*8mm och till CPU ca 11*17mm. De jag använde var båda två ca 1mm tjocka och inte helt plana så det finns rum för förbättring men jag ville testa och se.

Testar windows prestandaklassificering nu och Core temp visar upp till 72 grader. På tomgång ner till 42 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På laptop och på ytor med stor ojämnhet används ofta Värmeledande tejp

 

Från produktinfon på ett flertal av exemplen:

Denna tejp är användbar för att kompensera höjdskillnader och andra oregelbundenheter på kylare och ytor som skall kylas.

Går att dela upp i flera bitar

Man får kolla vilken typ som passar bäst för just där den skall användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...