Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta samman trådlöst nät och kabelnät på stort kontor?


JensOhlsson

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har börjat jobba på en kommun som i stora delar är helt PC-dominerad, dvs som de flesta kommuner. Nu är vi dock en mindre, men växande, skara användare som kör Mac. Naturligtvis mot IT-avdelningens vilja och under en del protester därifrån. :-)

 

Exakt hur nätverket är uppbyggt vet jag inte, men det verkar bestå av ett flertal subnät. Ett problem som jag upptäkt, är att det trådlösa nätet och kabelnätet är separata nät. Man får IP-nummer i helt olika serier beroende på om man kopplar upp sig via WiFi eller Ethernet. 

 

Konsekvensen av detta för oss som kör Mac (oklart hur det påverkar PC-användarna) är att man inte kommer åt t.ex. skrivare när man är uppkopplad via det trådlösa nätet. Med ethernet-kabel fungerar det fint. Detta ställer också till problem när vi ska lösa behovet av backup för oss som använder Mac. Jag vill använda en enkel Time Machine-server på kontoret, men det går inte att komma åt den via det trådlösa nätet, utan bara via kabel. 

 

Jag inser alltså att jag kommer behöva ha ett långt och förmodligen ganska besvärligt samtal med IT-avdelningen för att se om det är möjligt att få de här näten att fungera som ett nätverk, som de gör hemma eller på ett litet kontor.

 

Men jag vet inte riktigt vad som har blivit fel när de byggde näten eller hur man på bästa sätt kan åtgärda det. Är det någon här som har erfarenheter av nätverk byggda på liknande sätt? Brukar man bygga nätverken på det här viset, som mer eller mindre separata nät? Hur bör man gå tillväga om man vill få dessa två nät att fungera som ett? Jag förmodar att det behövs någon form av router emellan dem?

Tacksam för tips och råd, för det lär jag behöva när jag ska förklara för IT-avdelningen att det är en bättre idé att de bygger om nätverket än att jag börjar använda PC. :-)

Jens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup på Macarna? Varför?

 

På alla ställen jag jobbat sparar man sina arbetsdokument på servrar eller i dokumentsystem/pdmsystem och inga backuper görs på några lokala diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, intressant fråga, men det är så vi vill jobba. Det är ingen dålig idé att ha en backup av datorn ifall den blir stulen eller vad som helst. 

Och innan jag hittat en lösning på de här problemen så kommer vi inte åt de gemensamma resurserna ändå. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det trådlösa nätverket är tänkt för gäster och annat löst folk men de som arbetar ska ha sin nätverkskabel ansluten och inte ränna runt i byggnaden?

 

Fungerar det med trådlöst för icke-,macanvändare?

 

Du skriver ju att det fungerar med kabel.

Har man byggt bort nätverksuttaget på Mac?

En http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/natverkskort/usb-2-0-till-ethernet-adapter-p68129 borde lösa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två trådlösa nät. Ett för gäster och ett för personal. Det är personalnätet vi använder.

Det finns inget ethernet-uttag på macarna, men det löser man hur lätt som helst via en thunderbolt till ethernet-adapter. Sådan har alla, så det är inget problem. Men människor är människor. De glömmer och slarvar. Alltså kommer inte sladden kopplas in, eftersom det trådlösa nätet fungerar för internet, och det är ju vad de flesta behöver. De tänker ju inte på backup och sådant. Alltså måste det fungera smärtfritt att göra backup och folk ska inte behöva tänka på det. Annars kommer vi stå här med en ett år gammal säkerhetskopia den dagen en dator blir stulen.

Det fungerar trådlöst för PC-datorerna, vilket gör att problemet nog ligger i att macarna inte är anslutna till nätverket på rätt sätt. Det finns en Active Directory-server som PC-användarna loggar in via, och det är möjligt att ansluta till den från en Mac också. Kanske kan det göra att det trådlösa fungerar som det ska för macarna också..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Men egentligen borde du inte behöva argumentera och föreslå tekniska lösningar.

It-avdelningen får lösa problemet helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den bästa av världar är det absolut så... :-)

Ska ta ett möte med dem i nästa vecka, då får vi se hur det ser ut med samarbetsviljan, eller om jag helt enkelt bara måste skaffa en uppdragsorder från högre ort åt dem. Men jag hoppas att det ska gå att lösa i samförstånd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...