Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datumproblem excel


henrikhj

Rekommendera Poster

Hej, får ur en export datum enligt följande format: 

 

Aug 31, 2014 11:05:34 PM

 

Jag hade behövt att med en formel omvandla detta till ett format som excel identifierar som datum.

Jag är bara i behov av år, månad, och dag. 

 

Har excel 2013

Tacksam för support!

 

//henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt

Markera dina data

Välj flik/ribbon, välj verktyget text till kolumner.

Dela ditt datumvärde i två kolumner, ena kolumnen datumet, andra tiden.

Klicka nästa och ange formatet i datumkolumnen till MDÅ.

 

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Monshi!

 

Det är ett sätt man då tabellen kontinuerligt kommer att fyllas på hade det underlättat med en formel. Kan placera detta i egen kolumn i tabellen så att jag kan hämta datumen. Jag har efter lite meck löst det med följande men det känns onödigt omständigt. 

 

Datumen finns listade i B2 (har i nedan exempel veckonr också)

 

=VECKONR(OM(EXTEXT(B2;6;1)=",";(EXTEXT(B2;8;4))&"-"&(OM(VÄNSTER(B2;3)="Jan";1;OM(VÄNSTER(B2;3)="Feb";2;OM(VÄNSTER(B2;3)="Mar";3;OM(VÄNSTER(B2;3)="Apr";4;OM(VÄNSTER(B2;3)="Maj";5;OM(VÄNSTER(B2;3)="Jun";6;OM(VÄNSTER(B2;3)="Jul";7;OM(VÄNSTER(B2;3)="Aug";8;OM(VÄNSTER(B2;3)="Sep";9;OM(VÄNSTER(B2;3)="Okt";10;OM(VÄNSTER(B2;3)="Nov";11;(OM(VÄNSTER(B2;3)="Dec";12;Saknas))))))))))))))&"-"&(EXTEXT(B2;5;1));(EXTEXT(B2;9;4))&"-"&(OM(VÄNSTER(B2;3)="Jan";1;OM(VÄNSTER(B2;3)="Feb";2;OM(VÄNSTER(B2;3)="Mar";3;OM(VÄNSTER(B2;3)="Apr";4;OM(VÄNSTER(B2;3)="Maj";5;OM(VÄNSTER(B2;3)="Jun";6;OM(VÄNSTER(B2;3)="Jul";7;OM(VÄNSTER(B2;3)="Aug";8;OM(VÄNSTER(B2;3)="Sep";9;OM(VÄNSTER(B2;3)="Okt";10;OM(VÄNSTER(B2;3)="Nov";11;(OM(VÄNSTER(B2;3)="Dec";12;Saknas))))))))))))))&"-"&(EXTEXT(B2;5;2))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough.

 

Då säger jag istället

1: Skriv upp en lista med alla månader, förkortningarna.

2: Separera delarna i datumet med formel, extext som ovan, även HITTA borde behövas.

3: Använd PASSA för att söka månaden i tabellen.

 

ja något i stil med

=DATUM(EXTEXT(K26;HITTA(",";K26)+2;4);PASSA(EXTEXT(K26;1;3);S1:S12;0);EXTEXT(K26;5;HITTA(",";K26)-5))

 

Där ditt datum finns i K26, din tabell med månader i S1:S12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...