Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Räkna ord i formulär, pivottabell


Raesmus

Rekommendera Poster

Samma ändring i gamla formlerna :)

dvs ändra sista argumentet ( i exempelfilen) från

"=" & $H$17

till bara

$H$17

 

men tabellformat rekommenderas.

 

Jag TROR att jag är förbi just detta :) Annars vet jag nog inte riktigt vad du menar.

 

Det jag är fast på just nu är att jag får värdefel när jag försöker returnera värde från ett index i form av bokstäver/tal.

 

Jag kan just nu filtrera på nummer. Står där 0 så visas * i indexformeln (Jag inser att detta börjar bli riktigt krångligt). De övriga valen jag har finns det t.ex "M22" att välja bland. Även i denna lista visas * då 0 står i cellen. Men väljer jag "M22" så står det värdefel i rutan för indexformeln.

 

Detta värdefel måste jag få bort. Om jag får bort det så kan jag nog lösa detta dugligt.

 

EDIT: Försöker knåpa ihop en exempelbok för att visa dig men fastän jag kopierar formeln rakt av från den riktiga boken så funkar formeln i det ena dokumentet men inte det andra. Logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag något så när simulerat mitt problem. När rutan där rullistan finns är tom, visas en * under "valt index". När något väljs står det endast VÄRDEFEL!. Hur får jag bukt med detta?

 

Tack på förhand!

Raesmus exempelbok 2.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha bara med Ja-svaren i din datatabell, så kommer du lite närmare ditt önskade utseende, de svarande måste väl svara på alla frågor eller?

 

Om du byter plats på Person och Värden, dvs flyttar Värden till rader och Person till kolumner så kommer du lite närmare ditt önskade utseende.

Pivot Raesmus_just.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske ska summera tabellen innan värdena bearbetas i Pivot.

T.ex en frekvenstabell att utgå från:

                  Antal Ja       Antal Nej

Fråga 1          10                5    

Fråga 2            7                8  

Osv och skapa pivottabellen utifrån detta.

 

Eller:

Ha bara med Ja-svaren i din datatabell, så kommer du lite närmare ditt önskade utseende, de svarande måste väl svara på alla frågor eller?

 

Om du byter plats på Person och Värden, dvs flyttar Värden till rader och Person till kolumner så kommer du lite närmare ditt önskade utseende.

attachicon.gifPivot Raesmus_just.xlsx

Tack för att du tar dig tid!

 

Tyvärr går det inte på det viset. Det finns 5 variabler som jag behöver filtrera på gällande varje objekt. (Ex ålder, kön, vikt, längd, etnicitet)

 

Det är inte jag som utlformat formuläret, men den som har gjort det har varit väldigt specifik med att samtliga frågor måste besvaras med ett svar, ingen ruta får lämnas tom i raden. 

 

Som sagt, tack för att du tog dig tid! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag något så när simulerat mitt problem. När rutan där rullistan finns är tom, visas en * under "valt index". När något väljs står det endast VÄRDEFEL!. Hur får jag bukt med detta?

 

Tack på förhand!

Aha, du använder dataverifieringsverktyget.

Då behöver du ju inte använda INDEX för att slå upp värdet, då får du ju valt värde direkt i cellen, valt sökvärde.

MEN du behöver ett mellansteg ändå, ett där du formaterar och även hanterar just tomt val.

Skriv i denna cell

 

=OM(C3="";"<>""""";"=" &C3)

helt enkelt bygg upp söktermen som antal.omf ska använda.

 

Om nu inte Tunes exempel duger..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du använder dataverifieringsverktyget.

Då behöver du ju inte använda INDEX för att slå upp värdet, då får du ju valt värde direkt i cellen, valt sökvärde.

MEN du behöver ett mellansteg ändå, ett där du formaterar och även hanterar just tomt val.

Skriv i denna cell

 

=OM(C3="";"<>""""";"=" &C3)

helt enkelt bygg upp söktermen som antal.omf ska använda.

 

Om nu inte Tunes exempel duger..

 

Det kan vara så att jag inte fullt ut förstår Tunes exempel på grund av bristande excelkunskaper.

 

Allt funkar som det ska med =OM(C3="";"<>""""";"=" &C3) i exempelboken, men jag verkar inte kunna få in den i min riktiga fil. Hur fungerar formeln, med alla ' och & och <>?

 

Måste säga att du är en riktig livräddare, finns det något jag kan göra som tack för hjälpen?

 

EDIT: Verkar ha fått den att funka i mitt vanliga blad också, skyller på att det är morgon! :) Men jag har svårt att få till * som då ska symbolisera att inget val är gjort, så att man kan sorera på en variabel åt gången.

 

EDIT 2: Har fått till så att * syns då inget val är gjort, men sorteringen fungerar inte :/ Kan endast sortera på den kategori som ligger "överst", i exempelboken blir det kön. Om jag låter en * stå där och försöker sortera på nästa kategori, i exempelboken ålder, så står det endast fortsatt 0 på Ja / Nej kolumnerna.

 

Vilken soppa detta är, och deadline imorgon :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM(C3="";"<>""""";...)

blir efter evaluering (om C3 tom)

<>""

dvs skild från tom cell då "" är en tom cell. Man skulle iofs kanske kunna skriva <>0 likagärna

 

Att det blir så många fnuttar, eller snarare citationstecken, beror på att citationstecken är ett skiljetecken i Excel och för att få ut  ett " måste det skrivas som ovan.

 

Första " , innan <>, startar strängen

""" längre in i strängen ger första ", dvs lägger tre " för ett " när strängen evaluerats.

Upprepar en gång till för en " till

och avslutar med en sista "

 

* som wildcard fungerar bara på text, inte tal. Söka efter tom cell ska ersätta *!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag använder formeln som du angav så får jag alltid värdet SANT, istället för * om rutan är tom, Jag verkar inte kunna få bort det hur jag än gör, är det jag som är helt hemmabilnd på detta arket eller går det inte?

EDIT: Får jag bara detta att funka verkar dokumentet fungera som jag vill!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns specialprogram för hantering av statistik, om det är skolarbete ni gör så kanske skolan redan har licens, t.ex SPSS:

http://www-01.ibm.com/software/analytics/spss/

 

Tack för tipset! Ska ha det i åtanke till nästa gång. Dessvärre är det excel som gäller just denna gången, handlar om kompabilitet som ska sträcka sig till så många människor som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÄNTLIGEN! Problemet är helt löst, tack vare dig Moshi! Jag kan inte tacka dig nog, du är en klippa!

 

EDIT: Kan jag markera tråden som "löst" eller något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...