Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Truetype/Postscript


Copy Con^Z

Rekommendera Poster

Är det någon som skulle kunna förklara för mig den största skillnaden mellan Truetype och Postscript typsnitt? Går det att trycka Truetype, eller är jag tvungen att konvertera typsnitten på något sätt, och i så fall, gäller det även om jag embeddar typsnitt i en PDF

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast och minst arbete för den stackare som sitter på tryckeriets repro är om man skapar textkonturer (outlines) istället för att bädda in en massa typsnitt. Inte minst med tanke på att de flesta repros anväder sig av Mac.

Brukar själv maila Illustrator-montage direkt till repron som sedan "bara" skickar dem direkt på Rip'en.

 

PDF'er är roliga att jobba med om den som skapat PDF'en vet vad han/hon gör. En felaktig PDF är ett allmänt hatobjekt hos de flesta reprofirmor. ;)

 

Om man skall använda sig av lösa typsnitt rekommenderar jag att man anväder sig av något "Pre-Flight" program. Det kollar juh förutom typsnitt och monterade alster även om färgdelningen stämmer.

Det är juh lite trist att behöva betala för 6-färgstryck när man hade tänkt sig en fyrfärgssep. rakt av... ;)

 

Mvh

/Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största skillnaden förutom det som Cat skriver är att Truetypetypsnitt består av små bitmaps (bilder) av varje typsnitt i varje tillgänglig storlek.

Vad som händer om du försöker skala upp eller ner en text satt med TT förstår du nog ;-)

Postscript å andra sidan är vektorbaserad och kan skalas hur som helst egentligen.

Vektoriseringen gör också att det blir knivskarpt tryck (Oftast då..)

 

Hoppas du blev ännu klokare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Truetypetypsnitt består av små bitmaps (bilder) av varje typsnitt i varje tillgänglig storlek.

 

Jag har alltid trott att TT var skalbart hur som helst?

Fungerar för mig att skala uppåt och nedåt i alla program. Är du säker på att TT inte är skalbart?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAH!!!

Var i hela friden har du fått för dig det??

Både TT och Postscript är outline-tekniker. Den senare utvecklad av Adobe. TT utvecklades ursprungligen av Apple (under kodnamnet Royal) och bytte sedan detta med Microsoft mot MS TrueImage-teknik.

 

Det finns ett antal grundläggande skillnader mellan TT och Postscript:

1) Kurvtypen. TT använder andragradens B-splines medan Postscript använder tredjegradens Bezier.

2) TT har "intelligenta" typsnitt och en "dummare" översättare, medan Postscript satsar på "dumma" typsnitt och en "intelligent" översättare. Detta får exempelvis till följd att om Adobe gör en översättare som hanterar horisontell uttöjning bättre än den föregående, så påverkas alla PS-typsnitt av detta. För TT skulle alla typsnitt behöva uppdateras istället.

 

Ett stort problem med TT är att de flesta typsnitt(nu menar jag kommersiella typsnitt - inte gratistypsnitt) från början är gjorda i Postscript. När TT kom gjordes automatiska översättningsprogram som konverterade från PS till TT - vilket ger en del fel i renderingen. Det är faktiskt inte förrän med de senaste årens typsnittspaket som de stora (Bitstream, Agfa, ITC m.fl.) har gjort om sina typsnitt i TT som original. Så när man skickar dokument till repro kan det (o)roliga inträffa att du har använt TT-typsnitt i ditt dokument, när repro läser in dokumentet så använder de PS-versionen av samma typsnitt - men detta har inte exakt samma mått som TT-versionen, vilket gör att raderna inte bli lika långa som du såg de, raderna kanske inte är exakt lika höga som för TT osv.

För att vara på den säkra sidan att du får ut det du förväntar dig när du skickar något till repro skulle jag rekommendera:

1) Kolla med repro vad de använder för typsnittsformat själva och vad de helst ser att du skickar i för dokumentformat.

2) Så långt det är möjligt, skicka som PDF - med inkluderade typsnitt.

3) Om repro måste ändra någonting innan det trycks - be att få tillbaka en PDF med förändringarna genomförda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite "off topic" kanske, men inte många känner till att både Postscript och Truetype faktiskt är programmeringsspråk.

Man kan använda funktioner och tilldela variabler värden precis som i c, java eller vilket annat språk som helst.

 

Vill man ha en riktig utmaning så rekomenderar jag att testa lite postscriptprogramering :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det vore nåt det, lämna in min nästa labb i diskret matematik i truetype. Min lärare sa ju faktiskt: "Ni får använda vilket programmeringsspråk ni vill..." :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta känner jag redan till, då jag skapat en del TT, men det jag vill veta är om rippen kan hantera TT eller enbart PS

 

Copy_Con

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...