Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partionera usb-minne wanted tack!


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skulle väldigt gärna vilja partionera ett usb-minne med två partitioner, t ex en fat32 (och sen helst kunna aktivera bit-locker på den) och en ntfs (för filmer som är stora), men har funnit att windows 8.1, som jag kör, inte medger det av nån mysko anledning. Jag har heller inget Linux som eventuellt skulle kunna hjälpa mig. Vet någon något annat sätt? Ett program som löser biffen?

 

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som det verkar som att du vet att "linux" kan göra det här så föreslår jag att du laddar hem en lämplig linuxrelease.

http://distrowatch.com/

(Själv använde jag häromdagen en DVD med hemladdat PClinuxOS för att partionera en SSD i drygt 400GB för windows, 40 GB för framtida linux och 4 GB för swap till linux. Innan installationen av W7)

Efter du laddat hem den linux du valt bränner du den på en DVD (eller CD om imagefilen får plats), startar datorn från CD/DVDn, stoppar i USB minnet och partitionerar det.

Som du önskar.

Men har du aldrig jobbat med linux förr så är ju det här tyvärr lika lätt som att idag öppna fönstret flyga ut och sätta sig på en gren i närmsta träd.

Det tar ju lite tid lära sig använda linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaren! Ska se om Vedex's tips om kan fixa biffen!

JanneJanne, tyvärr kan jag noll om Linux, har bara hört att man kan fixa mycket med Linux.. Men tack för infon ändå!

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för svaren! Ska se om Vedex's tips om kan fixa biffen!

JanneJanne, tyvärr kan jag noll om Linux, har bara hört att man kan fixa mycket med Linux.. Men tack för infon ändå!

Mvh Johan.

Hittade senare det här. Kan bli en introduction när du känner för det.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc?queryText=linux%20usb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Tipset om MiniTool Partition Wizard Home Edition 8.1.1 funkade perfekt, väldigt flexibelt litet program.

MEN, programmet låter meddela att om man kör Windows (jag kör 8.1) så kommer Windows endast visa den första partitionen på 'den "flyttbara disken'... och det är min erfarenhet just nu... oavsett vilka typer av partitioner jag skapar på usb't, har testat de flesta varianter såsom primära, logiska, olika filsystem, etc.. Men Windows sitter där under sin korkek och låtsas som att de är värda flera hundra miljarder. Hoppas Windows 10 kommer bli mer flexibel/tillåtande. Trodde ju att jag kommit på en jättesmart grej, och det är det nog allt.

 

Hm, eller vet någon nån walk-around för detta? Grejen är att jag med lätthet vill kunna komma hem till folk och stoppa in usb´t i deras dator och voila så finns allt där liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget enkelt sätt, vad jag vet, att göra det du vill. Inga Windows kan läsa flera partitioner på ett USB-minne. Det finns dock två metoder, om du är villig att göra ett försök.

 

Du kan göra om USB-minnet från en flyttbar enhet till en fast enhet. Detta går att göra med BootIt. Om det är kompatibelt med Win 8.1 vet jag inte, men det är ju bara att prova. Det är inte heller säkert att det fungerar med alla USB-minnen.

När det är gjort ska du kunna använda Diskhanteraren i Windows, för att skapa partitioner. Här är en guide. http://dator8.info/20/2012/10/hur-man-skapar-flera-partitioner-pa-en-USB-enhet.html

 

Ett annat sätt är att installera Bootice för att skapa två parttioner. Gör du detta, kommer Windows fortfarande bara kunna se en av partitionerna, men med programmet kan lätt välja vilken av partitionerna man vill se. Nackdelen är att Bootice måste vara installerat på de datorer, där du vill använda USB-minnet, för att du ska kunna skifta mellan partitionerna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Vill bara tipsa om hur jag nu gjort..

 

Kom på att man kan formatera med exFAT :thumbsup: .. och om jag behöver "låsa" mappar/filer så skapar jag ett lösenordsskyddat zip-arkiv :thumbsup: .

 

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså insett att det inte går att partitionera ett USB-minne i två partitioner och sedan kunna läsa bägge samtidigt i Windows. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med exFAT är dessutom (inte minst!) att mobilen (Android) nu kan läsa mina USB-minnen via OTG-USB-kabel. Nice att kunna koppla in ett usb i mobilen/plattan och spela upp en film >4Gb :thumbsup: (Mobilen gillar ju inte ntfs alls, och fat32 har ju sin begränsning i filstorlek)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...