Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Prisvärt grafikkort till 4K@60Hz-bildskärm?


Okalettos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Funderar på att köpa en ips-bildskärm 4k@60Hz och Dell p2415q verkar sannerligen prisvärd i dagsläget med 4500kr på webhallen. Har dock en del funderingar kring val av lämpligt grafikkort.

Jag vill ha ett billigt grafikkort, max 1500kr, med krav på DP (och helst även hdmi 2.0) som klarar uhd@60Hz i 16:10, dvs 4096x2160, även om denna skärm visserligen är 16:9. Tillåter DP1.2 detta, dvs kan grafikkortstillverkaren mycket väl stödja mer än vad 1.2 föreskriver, eller medför 1.2 en övre gräns i praktiken ?

Det ska helst vara utan fläkt, alt om det är fläkt så en väääldigt tyst sådan, alt enkelt utbytbar fläkt liksom.

Vore schysst med förslag! :)

Tycker det är en djungel med grafikkort, samt att vissa av er säkert vet mycke bättre än jag vilka spec-siffror som är viktiga och vilka som knappt har med verkligheten att göra.
Det var enklare förr, t ex Riva TNT 16MB, det var tider det ;).

Jag spelar inga spel alls. Kollar på film och skriver i office och pillar m bilder ibland.
Vill ju såklart att grafikkortet utan problem ska kunna visa filmer med upp till 4096x2160@60Hz, men vilka krav på framerate inför framtiden man bör ha vet jag inte..?
Samt, hur är det med färgdjup från grafikkort till den tänkta skärmen vid maxupplösning, levererar alla kort med t ex DP1.2 minst (?) det färgdjup som skärmen max klarar liksom, dvs är det en icke-fråga?

Min dator är Win8.1pro och moderkort Asus M5A78L-M med en AMD phenom X4 och 4GB minne och ett hyfsat stömaggregat från Corsair på sk 450w, hur effekten är fördelad mellan olika spänningar osv vete tusan, kanske en icke-fråga i detta fallet, eller åtminstone 'trial and error'?

Vore intressant med lite diskussion och gärna konkreta tips på kort såklart :)

Mvh Johan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googla på

graphic card for 4k resolution

så får du en massa länkar i ämnet.

Sedan när du vet vad du behöver

www.prisjakt.nu

Lite koll på länkarna gav för mig att

med nVidia var svagaste = billigaste kortet som klarade 4k GTX 650

med Radeon 7850

men du får kolla runt och se efter vilka grafikkort som uppfyller alla dina önskemål.....

Kanske

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2909872

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Janne,

Tack för tipset ang Asus GTX750-DCSL-2GD5..

Har dock svårt att finna info om det klarar 4096x2160 i 60Hz, eller för den delen 3840@2160@60Hz... jag kan inte utläsa det ens på Asus hemsida, konstigt, det är ju jätteviktig info. Saknar även den viktiga följdinfon via vilken kontakt kortet levererar 4096/3840x2160@60Hz, HDMI och/eller DP...

Hm, känner mig gnällig som beklagar mig här på forumet, men tycker det är så irriterande när återförsäljarna och till och med tillverkare 'undanhåller' dylik information. Vad vinner de på det? Asus har inte ens nån dokumentation att ladda ner, typ manual, den får man väl först när man köpt kortet.

Istället för att gnälla mer så ska jag kontakta åf, t ex Inet och Komplett, och Asus självt, och se om de ger exakt likadana svar på mina spörsmål ;).

 

Återkommer!

 

Mvh J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...