Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boxer kodad signal


manaii

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi har en Samsung tv, modell UE55ES8005 och har precis skaffat Boxer. Vi fick en modul av Boxer som bekräftade att vår tv är godkänd och vi har anslutit modulen till tvn.

 

Oavsett hur vi gör och vad vi söker på så får vi inte in några digitala kanaler.

När vi gör kanalsökning på Antenn så får vi endast de analoga kanaler och inga digitala kanaler överhuvudtaget.

När vi gör kanalsökning på Kabel så får vi 190 digitala kanaler men får felmeddelandet "Kodad signal", kanalen finns inte i ditt Boxer-utbud och kontakta Boxer blablabla.

 

Vi har testat att byta land, bara söka på digitala kanaler, söka på både analoga och digitala, återställt inställningarna på tvn, stängt av tvn i en timme, kontrollerat så kort och modul sitter rätt, men inget fungerar.

 

Vi ringde Boxer som efter mycket om och men sa att de inte kan hjälpa oss, eftersom "tvn söker på något som den inte ska söka på och på något sätt får in signalerna fel". De bad oss kontakta fastighetsägaren och Samsung.

Fastighetsägaren vet ingenting och har inte fått några problem rapporterade. Samsung har hunnit stänga så vi ska ringa imorgon men jag tänkte höra om det är någon annan som har haft samma problem eller som vet vad felet är?

 

Tvn har funnits hemma hos min svärmor innan och fungerat med Telias digitalbox.

Ska tilläggas att våra analoga kanaler levereras av ComHem och vi bor i en bostadsrätt.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första tankarna är , eftersom det tydligen är en kortmodul ni har, så sitter kortet i "modulintaget" i tv`n, och ni måste ansluta en vanlig vit antennkabel till tv`n, från vägguttaget.

Men det förutsätter jag att ni ändå har gjort.

Och det antennvägguttaget måste vara ansluten till en yttre antenn som är riktad mot sändarmasten, eller om ni testar med en inre bordsantenn.

Annars lär ni inte hitta en enda kanal som är kopplad till modulkortet.

 

Kan också vara kortet som inte är rätt aktiverat, men det borde Boxer ha sett när ni var i kontakt med dom.

Men om nu fastigheten ni bor i har Comhem, så kanske inte den yttre antenn som finns på kåken är okej, rätt riktad mot rätt sändarmast?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Ja vi har en antennkabel till vägguttaget. Jag vet inte vad inre och yttre antenn är? Hur vet jag om den är rätt riktad?

Enligt både Boxer och fastighetsägaren så ska det gå bra att få in Boxerkanaler här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt både Boxer och fastighetsägaren så ska det gå bra att få in Boxerkanaler här.

Boxerkanaler via fastighetsnätet eller via en bordsantenn i fönstret?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Comhem som står för det analoga utbudet så borde de även stå för det digitala utbudet och för att få in deras digitala utbud behövs Comhems CA-modul och programkort.

Kolla med bostadsrättföreningen vilken kabelTVleverantör som det finns avtal med.

 

Antennuttaget i lägenheten används helt säker för bostadsrättföreningens kabelTV och har ingen "yttre" antenn.

 

Det går säker att få in Boxers markbundna sändningar men då måste du skaffa en egen yttre antenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni ska ju kunna få in dom s.k gratiskanalerna som finns, bl.a. SVT1, SVT2 och TV4, utan behov av programkort, kan ni det?

 

Ja, vi får in SVT1, SVT2, TV4, TV6, Kunskapskanalen och Fox, men inga digitala kanaler. Detta får vi in om vi bara söker på digital. Söker vi på både digital och analog så får vi in alla 19 analoga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är Comhem som står för det analoga utbudet så borde de även stå för det digitala utbudet och för att få in deras digitala utbud behövs Comhems CA-modul och programkort.

Kolla med bostadsrättföreningen vilken kabelTVleverantör som det finns avtal med.

 

Antennuttaget i lägenheten används helt säker för bostadsrättföreningens kabelTV och har ingen "yttre" antenn.

 

Det går säker att få in Boxers markbundna sändningar men då måste du skaffa en egen yttre antenn.

Fast vi vill inte ha ComHem och enligt både fastighetsägaren och Boxer så ska vi kunna få in de marksända via vägguttaget? Är det konstigt? Vi är helt gröna på detta och har ingen aning om vad som är rätt o fel haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man söker på kanaler, vad är det för skillnad på Kabel och Antenn? Boxer ville att vi skulle söka på Antenn men där kommer det ju inga digitala kanaler. Har det med antenn i fönstret som ni har nämnt att göra kanske?? Han förstod inte varför kanalerna dök upp på Kabel och inte Antenn =|

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du låtit Boxer-kortet fått tid på sig att uppdateras? Det kan ta uppemot en timme, sätt på teven på en kanal som finns i marknätet och som inte är fri-kanal, ex.vis TV3 eller 5, låt den stå på i 1 - 1,5 timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi vill inte ha ComHem och enligt både fastighetsägaren och Boxer så ska vi kunna få in de marksända via vägguttaget? Är det konstigt? Vi är helt gröna på detta och har ingen aning om vad som är rätt o fel haha

 

Konstigt vet jag inte men bostadsrättföreningar brukar ha ett avtal om kabel-TV med en leverantör och då kan man inte få in annan markbunden TV via antennuttaget i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du låtit Boxer-kortet fått tid på sig att uppdateras? Det kan ta uppemot en timme, sätt på teven på en kanal som finns i marknätet och som inte är fri-kanal, ex.vis TV3 eller 5, låt den stå på i 1 - 1,5 timme.

Det har vi iofs inte gjort, men killen på Boxer sa att han uppdaterade kortet, alltså han skickade alla uppdateringar till kortet och att kortet i sig skulle fungera. Men vi provar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får in SVT1, SVT2, TV4, TV6, Kunskapskanalen och Fox, men inga digitala kanaler. Detta får vi in om vi bara söker på digital. Söker vi på både digital och analog så får vi in alla 19 analoga.

 

Jag pratar om Boxers digitala kanaler, då även dom fria, som det inte behövs något abonnemang för.

Frågan är var ni tar signalerna ifrån, menar alltså, ni måste vara ansluten mot en antenn, placerad inomhus eller en yttre, då placerad utomhus, denna yttre är oftast en centralantenn som går till alla lägenheter, om man bor i ett flerfamiljshus, som ni ju gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt vet jag inte men bostadsrättföreningar brukar ha ett avtal om kabel-TV med en leverantör och då kan man inte få in annan markbunden TV via antennuttaget i väggen.

Okej, de på Riksbyggen sa att det skulle gå bra att ha flera, att så länge Boxer säger att de kan leverera så är det inga problem. Och ingen på Boxer har sagt något om antenn i fönstret..

 

Jag vet inte om detta är relevant men vi har ett annat vägguttag också som vi använde innan vi fick ComHem. Jag tror iofs att den inte är aktiv längre men inte helt säker. Hur som helst, vi provade att stoppa in antennkabeln där och göra om allting igen men fick inte in en endaste kanal, noll på både digital och analog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi varit i kontakt med både Samsung och Boxer och konstaterat att Boxer har gjort en dundertabbe som inte talat om för oss att man måste ha en inomhusantenn för att kunna ta emot deras kanaler.

Nu står vi i val och kval om vi ska behålla det eller säga upp det.. Det finns inga andra bra alternativ hos andra leverantörer för oss..

 

Om vi nu ska ha en inomhusanntenn, är det någon som kan rekommendera nån bra? Eller åtminstone berätta vad man ska titta på? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick min sambo nog och åkte och köpte denna

 

http://www.clasohlson.com/se/Inomhusantenn-Philips-SDV6224/38-5620

 

Skulle enligt försäljaren vara den bästa dom hade, ingen har kommit tillbaka med den iaf. Vi har också en antennförstärkare.

 

Hittar fortfarande inga kanaler! Jag blir snart tokig, ska det vara så svårt?

 

Enligt Teracom bor vi 3 km från en och 53 km från en annan mast och mottagningsförhållandena är "mycket goda".

 

Enligt tvn så har verifieringen av Boxer-kortet misslyckats. Vad innebär det?

 

Vad är det för fel? Vi har provat ALLT, ingenting fungerar! Vad är det vi missar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inomhusantenn. Notera att fönstret må tyckas vara den bästa platsen men det är inte garanterat. Testa att flytta runt antennen i lägenhet, se om du får signal när den står på en bokhylla exempelvis. eller i fönster.

 

Ställ in TVn på antenn, ställ manuellt in en kanal som ska finnas sändning på. SVT1, TV4 exempelvis. (kolla upp frekvens på Teracoms hemsida).

ha TVn i läge så att du ser signalstyrkan. och flytta runt antennen, rikta åt olika håll.

 

SVT1 bör ni få bild på utan programkort, även via antenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni bor i ett COMHEM hus så finns det två alternativ

 

Ni skaffar dvs köper/abonnerar på COMHEMs digitalakanaler. Finns olika alternativ. Kontakta COMHEM.

Enkelt. Nackdelen är rätt dålig bildkvalite. För att få in många kanaler så komprimerar COMHEM sändningarna kraftigt och det betyder att vid snabba förlopp. Där hela bilden snabbt ändras. Ja då hänger inte bilden med. Den inzoomade Hockeyspelaren "fryser" , hela TV bilden stannar upp ett ögonblick.

Jag vet. Har sett hur mycket sämre bildkvalite det blev sedan COMHEM la ner analoga nätet i början av december 2014 och det blev COMHEM digitalt över fiber istället. I det här huset. Tillhörande Familjebostäder i Göteborg.

 

NI skaffar en antenn så ni kan ta emot BOXERs kanaler. Funkar inte inomhusantenn så blir det utomhusantenn.

 

Det enklaste är kanske att säga upp BOXER med motiveringen att ni inte kan ta emot BOXERs utbud. Ingen möjlighet sätta upp antenn !

Vilket BOXER förståss inte informerade om vid beställningen.....

 

Och kontaktar COMHEM för att få de kanaler ni vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...