Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Video 8 till PC – fortsättning


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

RolfCarlsson
Jag kom på att min förrförra bärbara dator låg högt upp på en hylla i en garderob. Det är en Acer Aspire 1502 LMi med Windows XP Home SP3 och en AMD Athlon 64 Processor 3200+ och 2,0 GB RAM. I den gick det att installera den Pinnacle Studio QuickStart 10 som följde med när jag, vid ett av mina tidigare försök, köpte Dazzle DVC 170. Nu fick videokameran kontakt med datorn via Dazzle och jag kunde konvertera den analoga inspelningen till en digital fil i datorn.

 

Så långt var det alltså ett stort framsteg, men både bild och ljud hackar, inte hela tiden men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande. Dessutom är både bild och ljud av betydligt sämre kvalité än när jag spelar upp den analoga videon via TV-n.

 

Jag kan tänka mig att hackandet beror på att Acer-datorn är för klen för att kunna hantera rörliga bilder och ljud i den takt som de lämnar videokameran. En lösning vore därför att investera i den senaste versionen av Pinnacle Studio som ju (till skillnad mot Studio QuickStart 10) bör kunna gå att installera i en av mina andra, yngre datorer. Men om kvalitén på bild och ljud blir bättre då är väl osäkert.

 

Nu har jag hört att Sony tidigare sålde en utrustning i vilken man kunde sätta in filmkassetten och som var direkt kopplad till datorn. Den ingår visst inte i deras sortiment längre, men det kan ju finnas begagnade exemplar att köpa på nätet. Jag vet inte vad den heter. Någon som vet det? Jag lyckas inte hitta något sådant på webben.

 

/Rolf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att min förrförra bärbara dator låg högt upp på en hylla i en garderob. Det är en Acer Aspire 1502 LMi med Windows XP Home SP3 och en AMD Athlon 64 Processor 3200+ och 2,0 GB RAM. I den gick det att installera den Pinnacle Studio QuickStart 10 som följde med när jag, vid ett av mina tidigare försök, köpte Dazzle DVC 170. Nu fick videokameran kontakt med datorn via Dazzle och jag kunde konvertera den analoga inspelningen till en digital fil i datorn.

 

Så långt var det alltså ett stort framsteg, men både bild och ljud hackar, inte hela tiden men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande. Dessutom är både bild och ljud av betydligt sämre kvalité än när jag spelar upp den analoga videon via TV-n.

 

Jag kan tänka mig att hackandet beror på att Acer-datorn är för klen för att kunna hantera rörliga bilder och ljud i den takt som de lämnar videokameran. En lösning vore därför att investera i den senaste versionen av Pinnacle Studio som ju (till skillnad mot Studio QuickStart 10) bör kunna gå att installera i en av mina andra, yngre datorer. Men om kvalitén på bild och ljud blir bättre då är väl osäkert.

 

 

 

/Rolf

http://cdn.pinnaclesys.com/SupportFiles/Hardware_Installer/readmeHW10.htm

 

 

Det verkar för DVC170 bara finnas driver för 32 bitars system .Om den nyare datorn har 64 bitar blir det troligen problem oavsett Pinnacle Studioprogram.

 

Testat den senaste drivern på XP datorn?

 

Det kan vara positivt att se till att få program är startade under konverteringen. Exempelvis med avstängd internetuppkoppling kan ju virusskyddet inaktiveras.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten på videon ställer du in i Pinnacle.

 

Har du provat att spela upp filmen som du spelade in på Acerdatorn på en annan snabbare dator?

För flera år sedan förde jag över några VHS-filmer till en dator med samma processor som du har på Acern med Pinnacle mjukvara utan problem.

På den datorn hade jag dock ett för den tiden bra grafikkort med kompositvideoingång.

 

Kanske finns det tips här: http://www.reddit.com/r/speedrun/comments/2fap6v/dazzle_dvc_170_with_windows_81/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...