Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta drivrutiner utan betalprogram


__TL__

Rekommendera Poster

Var hittar jag drivrutiner, finns det något gratis ställe att hitta ALLA nya drivrutiner. Windows uppdate är ju digitalt signerade,men verkar inte vara dom senaste, så hur får man tillgång till dom senaste, dom finns sällan heller på hemsidan för den data man installerar nya operativsystem på. När man installerar Windows10 så är flera drivrutiner så gamla som 2006 tex funkar USB hubbar instabilt

Tacksam för ett bra råd MVH TL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag drivrutiner, finns det något gratis ställe att hitta ALLA nya drivrutiner. Windows uppdate är ju digitalt signerade,men verkar inte vara dom senaste, så hur får man tillgång till dom senaste, dom finns sällan heller på hemsidan för den data man installerar nya operativsystem på. När man installerar Windows10 så är flera drivrutiner så gamla som 2006 tex funkar USB hubbar instabilt

Tacksam för ett bra råd MVH TL

 

Om det gäller drivrutiner som har med nya Windows 10 att göra, så bör vi nog komma ihåg att denna bara är en beta ännu, även om dom flesta kommer att ha fungerande drivrutiner när den är färdig.

Men där är vi inte helt idag, vi får kanske vänta ändå till Windows 10 lämnar betastadiet i alla fall innan vi kan få drivrutiner till allt vi vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade SlimDriverFree och den första drivrutinuppdatering som programmet föreslog, varnade AVG Internet Security för pga att nedladdningen innehöll en Trojanfuling. AVG föreslog att installationen av drivrutinuppdateringen inte skulle göras.

Jag avinstallerade SlimDriver direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det var en trojan och inte ett PUP? AVG kan, liksom andra antivirusprogram, ibland ge en false positive. Prova ladda ner SlimDrivers från majorgeek istället: http://www.majorgeeks.com/files/details/slimdrivers.html

När du installerar programmet så se till att du bockar ur det rekommenderade tillägget MyPCBackup och trycker på Next istället för Install.

 

Edit

Ser att du inte har laddat ner det rekommenderade SlimDrivers utan SlimDriverFree, vilket förstås kan vara ett skumt program. Jag testade nyss att installera SlimDrivers (nedladdat från majorgeekssidan) och mitt AVG 2015 protesterade inte.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma resultat. Från denna sida laddas SlimDriversFree 2.2 och AVG signalerar för första nedladdade drivrutin "Trojan horse PSW.Agent.BHQN".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klargörande:

Det är inte när SlimDrivers-programmet som AVG signalerar för Trojan-elände utan när SlimDrivers har laddat ned och skall installera den första identifierade drivrutinen. Det är i den nedladdade drivrutinen som AVG påstår att det finns Trojan.

Och ett program (SlimDrivers) som laddar ned drivrutiner som innehåller Trojan, vill åtminstone inte jag ha umgänge med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt. AVG protesterade mot PSW Agent när man klickade för att installera den nya drivrutinen. "PSW Agent is a malicious application that allows hackers to remotely access you computer system letting them modify files, steal personal information and install more unwanted software. These kinds of threats, called Trojan horse, must be sent to you by someone or carried by another program. PSW Agent is currently ranked 114 in the world of online malware." http://www.avgthreatlabs.com/virus-and-malware-information/info/pswagent/?name=PSW.Agent.BHQN&utm_source=TDPU&utm_medium=SCAN&PRTYPE=AVF

Litet konstigt tyckte jag nog det var att SlimDrivers upptäckte 17 drivrutiner som borde uppdateras trots att jag inte upplever något som trögt eller ickefungerande med min dator.

Om du känner att du vill veta hur det står till med dina drivrutiner kan du i alla fall skanna ditt system hos PC Pitstop. Gör det i Internet Explorer! http://www.pcpitstop.com/store/driveralert.asp   
Det gjorde jag och fick 15 drivrutiner skannade och resultatet "This system's drivers are up to date!" Jag har alltså de drivrutiner jag ska ha och ingen behöver uppdateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kan ladda upp drivrutinen som AVG klagar på till sidan http://www.virustotal.com så att man kan se vad andra antivirusprogram tycker. Det skulle ju kunna vara AVG som falsklarmar.

 

Men det pålitligaste är väl att själv kolla på webbplatserna för de som tillverkat de olika delarna i datorn. Det är inte heller så att det alltid är de senaste drivrutinerna som fungerar bäst, särskilt inte om de inte är signerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu körde jag igen, men via länken i inlägg #6, och då blev det träff, men inte med min PGP.

 

Denna fil via MajorGeeks var också nästan 80 kb större.

post-13429-0-59304700-1421005308_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari beskriver att SlimDrivers upptäckte 17 drivrutiner som borde uppdateras men PC Pitstop ansåg att att alla drivrutinerna var uppdaterade.

Ja, vad ska då en vanlig dödlig tro?

Kan både SlimDrivers och PC Pitstop "ha rätt"?

Men avgörande för mig är att den första drivrutin, som SlimDrivers föreslog att jag skulle uppdatera med, var Trojansmittad enligt AVG. Och mbgtmari beskriver detsamma. Därför sänker jag SlimDrivers ner i dyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattade inte hur jag skulle kunna ladda upp filen som ligger i AVGs virus vault. Det enda jag kan göra med den där är att skicka den till AVG genom att klicka på den (ett nummer med bl a femtioelva nollor) om jag tror att den är en false positive för att AVG ska kunna undersöka den ytterligare. Ska göra det om en stund.

 

Att det var så enkelt som att skicka nedladdningssidan till Virus Total, vilket Laso visade, förstod jag inte. OBS att jag skrev i inlägg 6 att man skulle bocka ur det rekommenderade tillägget MyPCBackup. Det var nog det som var 80 KB.

 

Senare

Nu har jag skickat filen till AVG för analys men jag lutar nog åt att deras första bedömning av filen som en trojan kommer att stå kvar.

 

Ännu senare

Om man vill ladda upp en fil till Virus Total så är det tydligen smidigast att först installera Virus Total Uploader

https://www.virustotal.com/sv/documentation/desktop-applications

När det gäller "femtioelva nollor" så var det exakt 14 st.

Och exakt så här såg det ut för en av "trojanerna" i AVGs virus vault:

Threat: Trojan horse PSW.Agent.BHQN
Object name: C:\Users\mittnamn\AppData\Local\SlimWare Utilities
Severity: High
State: Secured
Identified by: Scan
Date: 2015-01-10, 21:29:07

 

Filen med 14 nollor, som jag senare skickade till AVG som false positive, såg ut så här:

0000D6C3E966454AB9F8E8BA2B8DCECC86000000000050CODF.exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS att jag skrev i inlägg 6 att man skulle bocka ur det rekommenderade tillägget MyPCBackup. Det var nog det som var 80 kB.

 

Detta tillägg finns också i första version jag kollade, så det stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu körde jag igen, men via länken i inlägg #6, och då blev det träff, men inte med min PGP.

 

Denna fil via MajorGeeks var också nästan 80 kb större.

Tänk på att detta är en kontroll av webbplatsen driverupdate.net och inte av filen. Det framgår av att det står Malicious/Clean site.

 

Sen är det inte installationsfilen till Slimdriver som AVG har ansett skadlig utan en drivrutin som Slimdriver har velat installera.

 

Vad är det du förkortar till PGP?

Det verkar inte sannolikt att det är Pretty Good Privacy: https://en.wikipedia.org/wiki/Pretty_Good_Privacy

 

 

Jag fattade inte hur jag skulle kunna ladda upp filen som ligger i AVGs virus vault. Det enda jag kan göra med den där är att skicka den till AVG genom att klicka på den (ett nummer med bl a femtioelva nollor) om jag tror att den är en false positive för att AVG ska kunna undersöka den ytterligare. Ska göra det om en stund.

Du borde kunna återställa filen också för det är ju en nödvändig funktion när man vet att AVG har falsklarmat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du förkortar till PGP?

 

Gissning, eftersom jag vet att Lasos antivirusprogram är Panda: Panda Global Protection. Se längst ner på den här sidan:

http://www.pandasecurity.com/sweden/

 

 

Sen är det inte installationsfilen till Slimdriver som AVG har ansett skadlig utan en drivrutin som Slimdriver har velat installera.

Ja så är det nog. Jag försökte installera tre olika nya drivrutiner vid tre olika tillfällen och alla tre ansågs vara samma trojan. Först fick jag veta att drivrutinen inte kunde zippas upp med 7-Zip och sen fick jag veta att drivrutinen var en trojan horse PSW.Agent.BHQN.

 

 

Jag har gjort som Mållgan, dvs avinstallerat SlimDrivers, vilket skedde helt smärtfritt. Jag fick inte ens en förfrågan efteråt från Slimdrivers om varför jag valt att avinstallera programmet. Det brukar man ju ofta få när man avinstallerat något program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara. Jag har inte fått något problem i min dator och det tror jag inte Mållgan har fått heller. Det är bara det att AVG påstår, med rätt eller orätt, att det finns en trojan i SlimDrivers drivrutiner. Själv reagerade jag främst emot att 17 av mina drivrutiner skulle vara out of date trots att HP, som jag förstås först konsulterade, inte kunde hitta några nya drivrutiner åt mig. Cecilia skriver ju också att den bästa drivrutinen för ens dator inte behöver vara den senaste.

 

När det gäller SlimDrivers så listar Tim Fischer det programmet bland sina tio "free driver uppdater tools".

http://pcsupport.about.com/od/driversites/tp/free-driver-updater-tools.htm

 

http://pcsupport.about.com/od/driver-updater-software/fl/slimdrivers-review.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För flera år sedan använde jag mig av DriverMax, som finns med på listan. Som det sägs i recensionen, är det det programmet som hittar flest drivrutiner.

 

Anledningen till att jag slutade använda DriverMax, var att programmet hittade drivrutiner som inte fanns på tillverkarnas hemsidor, bl.a. Intel. Då undrar man givetvis var de kommer ifrån och att det kanske inte är så lämpligt att installera dessa.

 

Personligen tycker jag inte att det finns någon som helst anledning att använda dessa program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissning, eftersom jag vet att Lasos antivirusprogram är Panda: Panda Global Protection. Se längst ner på den här sidan:

http://www.pandasecurity.com/sweden/

 

 

Ja så är det nog. Jag försökte installera tre olika nya drivrutiner vid tre olika tillfällen och alla tre ansågs vara samma trojan. Först fick jag veta att drivrutinen inte kunde zippas upp med 7-Zip och sen fick jag veta att drivrutinen var en trojan horse PSW.Agent.BHQN.

 

 

Jag har gjort som Mållgan, dvs avinstallerat SlimDrivers, vilket skedde helt smärtfritt. Jag fick inte ens en förfrågan efteråt från Slimdrivers om varför jag valt att avinstallera programmet. Det brukar man ju ofta få när man avinstallerat något program.

 

Stämmer att jag kör med Panda sedan många år.

 

Har nu också testat att installera och kört detta SlimDrivers, och hos mig så fungerar det som det ska, fick vetskap om några nya drivrutiner, som jag inte haft tidigare, kollade om detta stämde, och det gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

För flera år sedan använde jag mig av DriverMax, som finns med på listan. Som det sägs i recensionen, är det det programmet som hittar flest drivrutiner.

 

Anledningen till att jag slutade använda DriverMax, var att programmet hittade drivrutiner som inte fanns på tillverkarnas hemsidor, bl.a. Intel. Då undrar man givetvis var de kommer ifrån och att det kanske inte är så lämpligt att installera dessa.

 

Personligen tycker jag inte att det finns någon som helst anledning att använda dessa program.

 

Jag använder Driver Booster för att detektera om det finns nyare drivrutiner men hämtar och installerar dem från tillverkaren. Har dock aldrig kommit på Driver Booster med att fuska.

 

Jag har också använt DriverMax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...