Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga till Gmail i MS Outlook, problem!


PCsnubben

Rekommendera Poster

Försöker lägga till ett Gmailkonto i Outlook 2007 med POP3

 

Logga in på server för inkommande e-post (POP3): E-postservern godkände inte inloggningen. Kontrollera användarnamn och lösenord i kontoegenskaperna. Klicka på E-postkonton på Verktyg-menyn.  Servern svarade: -ERR [AUTH] Web login required: https://support.google.com/mail/bin/answer.py?answer=78754

 

Försöker jag med IMAP får jag också felmeddelande.

"Det finns ingen tillgänglig krypterad anslutning till servern"

 

Har aldrig varit med om att det inte fungerar tidigare ...

Vad kan detta bero på ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alla nödvändiga inställningar gjort för kontot på webbsidan för Gmail?

Särskilt om man aktiverat tvåstegsverifiering är det en del extra som behövs för att ett e-postprogram ska få lov att komma åt kontot, om jag kommer ihåg rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade problemet !

Google har infört ytterligare åtgärder för säkerhet.

För att nu kunna använda en mailklient på datorn, måste man gå hit:

https://myaccount.google.com/?pli=1

 

Där markerar man Aktivera för Mindre säkra appar
Sedan funkar det !
 

Google skriver:

Vissa enheter och appar använder en osäker inloggningsteknik för att få tillgång till din data.

Du kan förhindra att dessa mindre säkra enheter och appar ges tillgång till ditt Google-konto genom att välja Inaktivera.

Om du väljer Aktivera ökar risken för obehörig kontoåtkomst, men du kan fortsätta använda de mindre säkra enheterna och apparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En följdfråga....

Är det likadant med Hotmail (Outlook.com) ?

Att man måste ändra något för att få en extern e-postklient att fungera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har aktiverat tvåstegsverifiering både i mitt Gmail- och Microsoft-konto, för att avsevärt minska risken att kontona blir hackade, behöver jag i både Gmails och Microsofts kontoinställningar generera ett applösenord som ska anges i mitt e-postkonto för att göra kommunikationen med Gmail resp. Microsoft säker. Jag har ingen inställning för "mindre säkra appar" i min Gmail eftersom jag aktiverat tvåstegsverifiering.

 

Ska man använda POP som protokoll behöver man aktivera det i inställningarna för Outlook.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...