Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Musik från dator till receiver


J4K

Rekommendera Poster

Hur sammanlänkar man bäst datorn (HTPC) till en receiver för bästa möjliga ljud till högtalare?

 

Tänker i mitt fall på att strömma lossless (FLAC) till ett par golvhögtalare, samt titta på, video, DVD,youtube  etc, via TV'n. Därav behovet av A/V-R och istället för vanlig förstärkare.

 

 

Bör man använda en:

1. Extern DAC?

2. Receiver med separat USB-B/DAC kontakt & kabel?

3. Eller duger receiverns Interna D/A omvandlare, kopplad med HDMI eller optisk kabel, lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men nej. Behövs inte eftersom jag använder PC och AV-R med strömningstjänster.

 

 

Kör optisk kabel till receivern och använd receiverns inbyggda DACar.

 

OK, optisk är bättre än HDMI? Intern DAC lika bra?

 

En annan anledning till varför jag frågar är att externa DAC och USB-B DAC-receiver är så pass dyra i jämförelse med en receiver med D/A omvandlare. Man får dessutom mycket mer för pengarna med en sådan receiver.

 

Kolla bara på på de enorma prisskillnaderna på nedan produkter.  

 

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2757377

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2662045

 

 

Vad beror detta på egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marantz är ett högkvalitetsmärke, Pioneer är...

Nej, så enkelt är det inte. Samma Marantz ovan är lika nästan dyr som en vettig Marantz receiver, utan att vara i närheten av samma funktionalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pioneer modellen har en uppgiven effektförbrukning på 550W som du dividerar med 2, värmeförluster, och sen dividerar du med antal kanaler, som visst var 7, så landar du på runt 40W. 6 ohms effekten med alla kanaler var 150, 1kHz med 1% THD, som man kan multiplicera med 7 och sen med 2 så kommer man till 2100W och vips har pioneer tillverkat en evighetsmaskin.

Samma resonemang för marantz blir 170/2/2=42,5W vilket är betydligt närmare den uppgivna 8 ohms effekten på 60W, THD på 0,02%.

Division med 2 är lite beroende av förstärkarklass och verkningsgrad.

Av dessa två välj marantz om du inte ska ha surround, ska du ha surround välj något annat än pioneer och höj budgeten till 15000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pioneer modellen har en uppgiven effektförbrukning på 550W som du dividerar med 2, värmeförluster, och sen dividerar du med antal kanaler, som visst var 7, så landar du på runt 40W. 6 ohms effekten med alla kanaler var 150, 1kHz med 1% THD, som man kan multiplicera med 7 och sen med 2 så kommer man till 2100W och vips har pioneer tillverkat en evighetsmaskin.

Samma resonemang för marantz blir 170/2/2=42,5W vilket är betydligt närmare den uppgivna 8 ohms effekten på 60W, THD på 0,02%.

Division med 2 är lite beroende av förstärkarklass och verkningsgrad.

Av dessa två välj marantz om du inte ska ha surround, ska du ha surround välj något annat än pioneer och höj budgeten till 15000.

Ok, tack för det utförliga svaret.

 

Efter att ha kollat upp saken lite så har jag bestämt mig att köra med förstärkare och nätverksspelare, i två kanaler. Mest eftersom mina högtalare kräver en hel del kraft för att komma till sin rätta nivå. Tydligen så spelar det mindre roll om man kör med intern eller extern DAC, eller hur man kopplar den. Med USB-B, optisk eller HDMI. Det viktiga är dock vilken upplösning som den klarar av i respektive koppling. Ex om den klarar högupplöst musik eller ej. Så förstod jag det iaf.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen en Yamaha R-N500 nätverksspelare med airplay, spotify connect, usb som tar FLAC 24bit/192 kHz. Har den kopplad via wifi, skild adapter, till nätverket och internet. Den kan också läsa från nätverksdisk om man har det. Anslutningarna är 4 digitala, 2 coax och 2 opt, cd, 3*line varav 2 med utgång och vinylsvarv. I dagsläget har jag digibox och apple tv med optisk, cd och skivspelare och min dvd har coaxial ljud ut så den kabeln ska lödas eller köpas. Den har också sub ut. Ligger på 2*80W 8ohm 20-20kHz med 0,04%THD

Jag funderade på A/V receiver till först men jag har inget intresse för surround ljud, eller så är det frugan som sätter stopp efter två högtalare :-) Högtalarna blev ett par B&W 686 S2 som är ganska små men låter väldigt bra, förutom den djupaste basen förstås pga 5" baselement.

 

EDIT: ska väl heta nätverksreceiver och inte spelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nyligen en Yamaha R-N500 nätverksspelare med airplay, spotify connect, usb som tar FLAC 24bit/192 kHz. Har den kopplad via wifi, skild adapter, till nätverket och internet. Den kan också läsa från nätverksdisk om man har det. Anslutningarna är 4 digitala, 2 coax och 2 opt, cd, 3*line varav 2 med utgång och vinylsvarv. I dagsläget har jag digibox och apple tv med optisk, cd och skivspelare och min dvd har coaxial ljud ut så den kabeln ska lödas eller köpas. Den har också sub ut. Ligger på 2*80W 8ohm 20-20kHz med 0,04%THD

Jag funderade på A/V receiver till först men jag har inget intresse för surround ljud, eller så är det frugan som sätter stopp efter två högtalare :-) Högtalarna blev ett par B&W 686 S2 som är ganska små men låter väldigt bra, förutom den djupaste basen förstås pga 5" baselement.

 

EDIT: ska väl heta nätverksreceiver och inte spelare

Låter som smidig och bra lösning det där. Det går såklart alltid och bygga till receiver om man vill, eller, om frugan vill, rättare sagt :)

 

Lite av syftet med en bra DAC är ju att man använder den till högupplöst (24bit/192) musik. I annat fall går det ju lika bra med billigare lösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...