Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför "Sorry, there is not enough free disk space..." ?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag håller på att med en gammal scanner läsa in ett antal bilder till en dator med Vista Home Basic. Det har gått bra med tjogtals albumsidor men sedan jag höjde mina kvalitétsanspråk fungerar det bara ett par scanningar, sedan kommer felmeddelandet "Sorry, there is not enough free disk space to save scan" (se illustration) och det tar stopp.

 

När jag tittar på Egenskaper för hårddisken står det att den har 144GB ledigt, så det kan ju knappast vara det som är det verkliga problemet, tycker jag.

 

Men varför kommer felmeddelandet/stoppet? Behöver någon inställning ändras i Vista?

 

post-23286-0-83045900-1420408052_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du flera hårddiskar?

Skärmdump på Egenskaper för disken/diskar kan vara bra om du postar.

Nej, endast en hårddisk.

 

Jag ändrade senare växlingsfilen från att automatiskt hanteras av Windows (där stod rekommenderad storlek 1339MB) till Egen storlek på 5000MB. Efter det har inte samma fel och meddelande återkommit, så nu har jag i kunnat jobba vidare med scannandet.

 

Dock kommer någongång ibland istället ett meddelande "Could not create Windows Bitmap. This may be caused by a internal error or the WIN32 Bitmap limitations." Men då går det ändå att fortsätta efter några minuter när hårddiskens hysteriska knattrande tystnat igen.

 

Kanske beror iallafall första problemet på den där datorns ganska ringa RAM på 1GB, i kombination med det rätt tunga arbete jag utsätter den för.

 

 

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...