Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

JVC DR-MH300SE-recorder krånglar


Mållgan

Rekommendera Poster

Jag har en inspelningsbar DVD-recorder JVC DR-MH300SE  som är ansluten till den TV-digitalbox som är ansluten till TVn och har använt recordern för att spela in vissa TV-program på recorderns hårddisk (inspelning från digitalboxen via scartanslutning). Efter inspelningen på hårddisken har jag kunnat kopiera hårddiskens inspelning till DVD-skiva på recorderns DVD-enhet där kopieringen (bränningen) görs till en DVD-skiva på vilken det skapas videofiler (VIDEO-TS-filer) som sedan kan spelas upp på vilken DVD-spelare som helst och i datorn kopieras till nya skivor via ett vanligt brännarprogram.

 

Sedan någon vecka tillbaka fungerar inte denna bränning till DVD-skiva i JVC:n från JVC:ns hårddisk till DVD-enheten där. När jag väljer "Dubbing" (som är funktionen, där man från hårddisken väljer den hårddiskinspelning som ska brännas på skiva i DVD-enheten, så dyker inte hårddiskens innehåll upp (som det alltid tidigare har gjort) utan det dyker upp en ruta med beskedet att det inte finns någon SKIVA att kopiera från. JVC-apparaten uppmanar med andra ord mig till att sätta in en SKIVA i DVD-facket för att från denna skiva kopiera innehållet. Men det är inte det jag är ute efter utan jag vill kopiera från hårddisken i JVD-recordern. Men, som sagt, någon hårddisk med innehåll dyker inte upp i detta moment, vilket det alltid tidigare har gjort. Jag har resettat JVD-n utan effekt.

Någon med idé om vad som kan vara fel?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant att du någonstans gjort ett val att kopiera en DVD.

Att recordern vid "Dubbing" tror att du ska kopiera från en skiva till en annan och eftersom du satt i en ny tom i avsikt att bränna TILL så bråkar recorden.

 

Vad händer om du sätter i en redan bränd skiva och väljer Dubbing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har inte ens satt i en tom skiva innan jag väljer Dubbing. "Normal2 (när det har funkat under många år) har jag i steg 1 valt "Dubbing" och därefter en fil från hårddisken, varefter jag i steg två satt in en tom skiva i DVD-enheten.

Om jag nu i steg 1 sätter in en tom skiva i DVD-enheten och väljer Dubbing så kommer direkt "svaret" att "skivan som ska kopieras är tom". Jag kommer helt enket inte åt hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du titta på det du spelat in så du vet att HDD:n är hel i apparaten?

Annars är den nog defekt och bör bytas ut, förmodligen till en likadan,160Gb (en del spelare kräver samma storlek på hårddisken/märke för att fungera).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDDn är det inget fel på som det ser ut. Inga problem att spela upp det som finns på disken eller att redigera (namnsätta, klippa, skapa spellista mm) i JVCn det som finns på disken.

Men när "Dubbing" aktiveras så visas inte hårddiskens innehåll som det alltid tidigare har gjort utan JVCn "vill" kopiera från en DVD-skiva. Nu har jag tyvärr inte kvar någon skiva som är kopierad i JVCn (utan bara skivor som jag kopierat från JVC-skivorna) och JVCn accepterar bara originalskivor som den själv har skapat. Därför kan jag inte kolla om skivkopieringsfunktionen (kopiera från skiva till ny skiva) funkar. Dock är det ju inte det som är problemet nu.

Det tycks ju vara något vajsing i Dubbingfunktionen som inte "kommer åt" hårddiskens innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrens tid är inte förbi. För ca ett dygn sedan gjorde jag JVCn strömlös genom att dra ur nätsladden och för en timme sedan, när jag startade om, funkade allt som det ska. Förefaller som om det har varit något som hängt sig i JVCn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...