Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn svårväckt i energisparläge


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en 4-5 år gammal stationär Dell dator med en ny hårddisk med Windows 8.1 pro i. Jag har två problem med denna dator.

 

1. Jag har aktiverat energisparfunktionen "Balanserat schema" där skärmen stängs av efter 10 minuter och hårddisken efter 30 minuter. Det fungerar utan problem ungefär fyra av fem gånger, dvs. den femte gången när hårddisken har stängt av så går det inte att väcka den genom tangentbordstryckning eller tryck på startknappen utan jag måste tvinga datorn till avstängning och starta den på nytt. Vad kan detta bero på, och vad kan jag göra för att datorn alltid ska vara väckbar?

 

2. Datorn är kopplad till nätet med kabel via en router. Det fungerar alltid när jag startat datorn. Men med ojämna mellanrum, alltid minst en gång dagligen, lägger nätverkskortet av och jag får antingen starta om datorn eller aktivera wifi-uppkopplingen. Jag har skrivit om detta problem i en tidigare tråd här i E-forum och trodde att jag hade löst problemet genom att ta bort drivrutinerna för nätverkskortet och installera dem på nytt. Men problemet kvarstår. Jag har försökt analysera i vilka situationer detta händer men har inget säkert svar. Tacksam för idéer på vad jag kan göra för att eliminera detta störande moment.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag har i W7 ställt in att skärmen stängs av efter 1 timme och hårddisken efter 4 timmar. Avsikten är att datorn aldrig ska stänga av sig själv. Stänger gör jag när jag inte använder den.

Och sedan bryter jag 230Volt till datorn på den Multikontakt som matar dator, skärm och skrivare.

Så datorn verkligen står stilla. När jag inte använder den.

(En tysk datortidning upptäckte genom nätverksanalys att stationära Windowsdatorer med Vista som bara var avstängda (fortfarande 230Volt till datorn) startade själva på nätterna och kopplade upp sig mot MS servar. Att tänka på när Snowden berättat om hur USA spionerar runt om i världen.)

Och finns det nått mer irreterande än regelbundet behöva peta på en tangent när man ser på en film.

Bara för att skärmen svartnar?

 

2) När nätverkskortet började krångla (noga räknat konstiga fenomen uppstod, vissa egenskaper saknades i spelet WOW för min son när han spelade på sin dator här hemma, inte hos kompisarna) så avaktiverade jag nätverkskortet i datorns BIOS och installerade ett nytt nätverkkort i ett ledigt PCI slot på moderkortet. Nätverkskort 10/100Mbit/s från Clas Ohlson. Och så var problemet löst.

Men du har en Delldator......

Finns det ett ledigt PCI slot på Dellen? För ett nytt nätverkskort?

Har du aldrig öppnat en dator, lite råd.

Jag jobbar alltid med datorn på min rostfria diskbänk i köket för att minska risken för skador från statisk elektricitet.

Självklart med alla sladdar urdragna !

(Innan jag började tänka på statisk elektrisitet förstörde jag datominne för 4000kr. - :(... )

Tar alltid i diskbänken med en hand direkt innan jag rör något i datorn.

Är i klädd bomullskläder och barfota.

(Vill man förstöra sin dator, använd nylonkläder, tex Fleecejacka och ha Foppa tofflor på fötterna när du mekar. Då behöver du inte prova om datorn fungerar efter  du  tex satt i mer minne. Datorn är sönder. Pga skador från statisk elektricitet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag har i W7 ställt in att skärmen stängs av efter 1 timme och hårddisken efter 4 timmar. Avsikten är att datorn aldrig ska stänga av sig själv. Stänger gör jag.

Och sedan bryter jag 230Volt till datorn på den Multikontakt som matar dator, skärm och skrivare.

Så datorn verkligen står stilla. När jag inte använder den.

(En tysk datortidning upptäckte genom nätverksanalys att Windowsdatorer med Vista som bara var avstängda (fortfarande 230Volt till datorn) statade själva på nätterna och kopplade upp sig mot MS servar. Att tänka på nör Snowden berättat hur USA spionerar runt om i världen.)

 

2) När nätverkskortet (noga räknat konstiga fenomen uppstod, vissa egenskaper saknades i spelet WOW för min son när han spelade på sin dator här hemma, inte hos kompisarna) så avaktiverade jag nätverkskortet i datorns BIOS och installerade ett nytt nätverkkort i ett ledigt PCI slot på moderkortet. Nätverkskort 10/100Mbit/s från Clas Ohlson. Och så var problemet löst.

Men du har en Delldator......

Finns det ett ledigt PCI slot på den? För ett nytt nätverkskort?

Har du aldrig öppnat en dator, lite råd.

Jag jobbar alltid med datorn på min rostfria diskbänk i köket för att minska risken för skador från statisk elektricitet.

(Innan jag började tänka på statisk elektrisitet förstörde jag datominne för 4000kr. - :(... )

Tar alltid i diskbänken med en hand direkt innan jag rör något i datorn.

Jovisst kan jag ställa in så att datorn aldrig går ner i viloläge, men om jag vill ha viloläge så vill jag också kunna väcka den ur det.

 

Jag har funderat på att byta nätverkskort, jag kanske får göra slag i saken.

 

Tack för tipsen!

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...