Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att köpa stationär dator


Gäst Tubular

Rekommendera Poster

Gäst Tubular

Hej.

 

Är i tagen att införskaffa en ny stationär dator. P g a begränsad ekonomi (pension) så är priset av vikt, men vill ändock ha en märkesdator som är någorlunda av kvalité. ca 4-5000 kr är det tilltänkta priset.

Är tänkt att egentligen fungera som surfdator, inga avancerade spel - nöjer mig med Microsoft Solitaire och dylikt. Tittar/lyssnar på en hel del musikvideos på You Tube och är väldigt kräsen vad gäller ljudkvalité. Optisk enhet vill man ha/krav!

Men, som sagt så är det detta med kostnaden.

Den forna partiledaren för centerpartiet Maud Olofsson uttalade sig en gång om det att äldre med pension ju inte är i behov av så mycket pengar, eftersom man inte handlar kläder så ofta, inte är i behov av att åka ut på nöjen etc. 

Som äldre skall man tydligen bara sitta och glo in i väggen................

Nåja, vad säger expertisen om följande dator;

 

http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/acer-aspirexc-603/206512.3012/

 

Kan den duga för mina ändamål med en dator.

 

Eller denna;

 

http://www.siba.se/datorer/stationara-datorer/kontor-och-hemma/hp-500-406no-119263

 

 

Får kanske tillägga att jag läste ett inlägg i en tråd, kanske var det i Eforums regler, att det finns en del som kommer in här och förmedlar reklam.

Vill som sagt tillägga att jag inte är här för att sprida reklam för datorer, utan bara en vilsen figur i djungeln av datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda duger säkert men har du nytta av en så stor hårddisk som det är i den från Siba. För vanlig surf räcker det med 4GB RAM men det är absolut ingen nackdel med mer, det är 8 GB RAM i båda dina förslag.

 

Några alternativ från Dustin, några av modellerna är HPPro vilket innebär att hårdvaran är konstruerad för professionell användning och ska kunna fungera hela dagarna på ett kontor och är därför lite hållbarare:

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/stationara-datorer/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kanske tillägga att jag läste ett inlägg i en tråd, kanske var det i Eforums regler, att det finns en del som kommer in här och förmedlar reklam.

Vill som sagt tillägga att jag inte är här för att sprida reklam för datorer, utan bara en vilsen figur i djungeln av datorer.

Hej!

 

Det är ingen risk för att vi uppfattar ditt inlägg som någon sorts reklam för något. De som kommer hit för att göra reklam skriver helt annorlunda inlägg. Du behöver inte oroa dig  :thumbsup:

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bocken Bruse

En stilla undran på grund av att du dels är pensionär och dels inte kräver någon värstingmaskin... är en begagnad dator helt utesluten?

 

Du har ungefär samma krav på en dator som jag har. Jag surfar mycket på nätet, deltar på väldigt många olika forum, lyssnar mycket på musik dock nästan enbart i FLAC-format, använder datorn mycket för att streama film i 1080p Full HD till min plattTV, redigera video och musik mm. Dock väldigt väldigt lite till spel. Spel är inte riktigt min bag.

 

Köpte två liknande datorer som du söker dock med Intel Dual Core CPU istället för Quad Core och 4GB RAM istället för 8GB och 500GB hdd istället för 1TB. Den ena datorn var helt ny i kartong. Den gav jag 1.500 kronor för. Den andra var beg sedan något år tillbaka och den gav jag 1.000 kronor för.

 

Här är en bild på den senare. Båda är ACER ASPIRE XC-603

 

Du skriver att du är kräsen på ljudkvaliteten. Det är jag också. Enl min mening är ljudkorten som sitter i datorerna rena skämten. Dvs i klarspråk - har man de minsta krav på hyfsat ljud och har passerat 128 Kbps MP3 stadiet och insett fördelen med lossless format som FLAC så investerar man i en separat DAC. Dock... en bra DAC kostar en slant. 

Själv har jag en BENCHMARK DAC1.

 

Här är en stor TEST på DACar

 

Men åter till din ursprungliga fråga. Jag tror definitivt den ACER ASPIRE dator du länkat till uppfyller dina önskemål. DOCK - och detta gäller bevisligen alla nya "branded" köpedatorer idag - du får med en massa skitprogram som du får ägna flera timmar att sitta och avinstallera innan du är fri från dom.

 

För övrigt skriver du...

Den forna partiledaren för centerpartiet Maud Olofsson uttalade sig en gång om det att äldre med pension ju inte är i behov av så mycket pengar, eftersom man inte handlar kläder så ofta, inte är i behov av att åka ut på nöjen etc. 

Som äldre skall man tydligen bara sitta och glo in i väggen................

Det finns väl ingen annan grupp än just pensionärerna som reser så pass mycket som dom gör idag. För 40 år sedan började pensionärerna resa till Mallorca. Idag lyfter det dagligen flighter med pensionärer till jordens alla hörn. Den tiden är förbi när pensionärerna bara reste på en 1-veckas charter till Mallis.   :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tubular

En stilla undran på grund av att du dels är pensionär och dels inte kräver någon värstingmaskin... är en begagnad dator helt utesluten?

 

Du har ungefär samma krav på en dator som jag har. Jag surfar mycket på nätet, deltar på väldigt många olika forum, lyssnar mycket på musik dock nästan enbart i FLAC-format, använder datorn mycket för att streama film i 1080p Full HD till min plattTV, redigera video och musik mm. Dock väldigt väldigt lite till spel. Spel är inte riktigt min bag.

 

Köpte två liknande datorer som du söker dock med Intel Dual Core CPU istället för Quad Core och 4GB RAM istället för 8GB och 500GB hdd istället för 1TB. Den ena datorn var helt ny i kartong. Den gav jag 1.500 kronor för. Den andra var beg sedan något år tillbaka och den gav jag 1.000 kronor för.

 

Här är en bild på den senare. Båda är ACER ASPIRE XC-603

 

Du skriver att du är kräsen på ljudkvaliteten. Det är jag också. Enl min mening är ljudkorten som sitter i datorerna rena skämten. Dvs i klarspråk - har man de minsta krav på hyfsat ljud och har passerat 128 Kbps MP3 stadiet och insett fördelen med lossless format som FLAC så investerar man i en separat DAC. Dock... en bra DAC kostar en slant. 

Själv har jag en BENCHMARK DAC1.

 

Här är en stor TEST på DACar

 

Men åter till din ursprungliga fråga. Jag tror definitivt den ACER ASPIRE dator du länkat till uppfyller dina önskemål. DOCK - och detta gäller bevisligen alla nya "branded" köpedatorer idag - du får med en massa skitprogram som du får ägna flera timmar att sitta och avinstallera innan du är fri från dom.

 

För övrigt skriver du...

Det finns väl ingen annan grupp än just pensionärerna som reser så pass mycket som dom gör idag. För 40 år sedan började pensionärerna resa till Mallorca. Idag lyfter det dagligen flighter med pensionärer till jordens alla hörn. Den tiden är förbi när pensionärerna bara reste på en 1-veckas charter till Mallis.   :D

Jag skulle inte ens köpa en begagnad dator av mina syskon, då jag vet hur det står till med säkerhetstänket där och handhavandet av datorerna. Därmed skulle jag definitivt inte köpa någon av en utomstående jag inte ens känner.

Sedan att avinstallera program som medföljer nya datorer tycker jag inte är något problem. Det går ganska så smidigt.

Även om jag skulle köpa en begagnad och omformaterar den, så får jag förmodligen avinstallera program jag inte vill ha ändå.

 

Sedan vad gäller pensionärer så har jag ingen i min bekantskapskrets, eller annan ytlig bekant som reser utomlands lite när dom känner för det.

Möjligen om man har varit höginkomsttagare och sparat en bra slant på banken, men den kategorin av pensionärer har jag ingen kännedom om.

Så att alla pensionärer skulle tillhöra överklassen är typiskt politiskt högerpjunk, om du ursäktar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

och är väldigt kräsen vad gäller ljudkvalité

Vad det gäller surfande är ju kraven väldigt små och priset hamnar därefter

https://www.dustinhome.se/product/5010803370/pro-3500-g2#description

duger

men bra ljudkvalite är ju inte något som varken testas eller prioriteras när man läser tillverkarnas beskrivningar

så det kan nog sluta med att du måste köpa och installera ett ljudkort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag skulle inte ens köpa en begagnad dator av mina syskon, då jag vet hur det står till med säkerhetstänket där och handhavandet av datorerna.

Vad skulle vara problemet med begagnat, är det en dator med återställningspartition så tar det 20-30 min att återställa datorn till leveransskick. En vanlig ominstallation inklusive formatering tar kanske 1-2 timmar. Prylarna är givetvis använda men det är ingen garanti för att en fabriksny dator fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...