Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail eller Thunderbird?


kjbe

Rekommendera Poster

Många i eforum prisar Thunderbird när det gäller epost. Har den klienten så många fler funktioner än t.ex. Gmail? Gmail är väl enklare att använda, speciellt om man vill nå sin mail från olika datorer och smartphones? Man behöver inte heller fundera så mycket på backuper när det gäller Gmail, även om det finns backupprogram även för Gmail.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog rekommenderas det att man gör backup av alla viktiga mejl i Gmail också eftersom man kan få sitt konto hackat av någon som tar bort alla mejl.

 

I Thunderbird kan jag samla flera e-postadresser, lätt göra backup, lägga in en påminnelse som har med ett visst mejl att göra med hjälp av ett tillägg, få mejlen kontrollerade av mitt antivirusprogram, färgmarkera t ex viktiga mejl samt anpassa funktioner och utseende mycket mer än i Gmail. Med Thunderbird har jag kontrollen över min e-post och inte Google, Google ser ingen e-post jag skickar, vare sig det är från min Gmail-adress eller någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för er information!

 

TB har många fler funktioner än Gmail. Men är det inte en nackdel att man lagrar mail, kontaktlistor, mm på den egna datorn? Om man har en bärbar och en stationär dator, hur gör man om man vill arbeta med eposten på båda enheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Thunderbird på min stationära dator.

Den hanterar flera Telia-konton, flera Hotmail-konton och flera Gmail-konton.

Även om jag "tar hem" min e-post från Gmail så finns alla brev kvar i "molnet" åtkomlig från valfri plats via webbläsare.

 

Om jag skulle ha två klienter med Thunderbird skulle jag fortfarande låta en kopia, eller kanske rättare uttryckt originalet, ligga kvar på servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt är det mycket lätt att göra en fullständig backup på Thunderbird via det behändiga Mozbackup.

 

Med den görs en fullständig backup på allt i Thunderbird, du väljer själv var du vill lägga din backup, på din interna hårddisk, på ett USB-minne/enhet, eller någon annanstans som är ansluten till ditt nätverk om du har sådant.

 

För att lägga tillbaka en backup, är det lika enkelt som när du gör en.

 

Används också som backup-instrument om du använder Firefox, på ett lika enkelt sätt.

 

Mozbackup kan du naturligtvis få på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Men är det inte en nackdel att man lagrar mail, kontaktlistor, mm på den egna datorn? Om man har en bärbar och en stationär dator, hur gör man om man vill arbeta med eposten på båda enheterna?

 

Du ska välja IMAP (inte POP) som protokoll när du konfigurerar gmail-kontot i TB. Dina emails kommer då synkas utan problem och du förlorar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska välja IMAP (inte POP) som protokoll när du konfigurerar gmail-kontot i TB. Dina emails kommer då synkas utan problem och du förlorar inget.

Precis.

Lite förtydligande till mitt inlägg:

Jag har inte så, jag har bara en klient för Thunderbird och satte då en gång i tiden POP som protokoll.

Man kan i inställningarna välja att "Lämna en kopia på servern" (därav min text om det i mitt förra inlägg) och då kommer även nästa klient, när man startar den, att visa samma nya e-brev.

Det är ju bra om man vill få sin e-post till båda datorer.

Men om man på den ena datorn tagit emot e-post och läst den, sparat eller raderat, så är det onödigt att man ändå får samma brev till nästa dator.

Det är där som "vitsen" med IMAP kommer in, att om man raderar ett brev på ena datorn så får man det inte till den andra.

OM man nu faktiskt inte vill ha det så.

 

Har nog faktiskt aldrig själv nyttjat IMAP utan bara POP eller Exchange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...