Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

För ljus skärm och med gulstick


Smilingeyes

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ett tag sen har min externa bildskärm börjat visa med alldeles för ljus bild och ett gulstick i bilden.

 

Jag har försökt lösa detta med kalibrering av skärm, det visar sej då att gamman är för hög, så jag drar ner den till en vettig nivå. Sen justerar jag färgerna lite också för att få mindre gult. Och ja - det blir riktigt bra, ända tills jag stänger av datorn. När jag sätter på den på nytt så är inställningarna tillbaka vid det gamla.

 

Jag har även fibblat med inställningarna via knapparna nere i hörnet på skärmen (vet ej vad funktionen kallas men ni fattar nog) och det tog en hel eftermiddag av trial and error att dra ner ljusstyrkan den vägen och färginställningarna kom jag öht inte åt för ingen av knapparna lyckades öppna den menypunkten. Men samma sak dag 2 - då var skärminställningen tillbaka på samma höga nivå.

 

En intressant detalj är att när jag startar upp datorn så är inställningarna korrekta och skärmen trevlig att se på, men nånstans i uppstartsprocessen så triggar gulsticket och den för höga gamman igång. Så det verkar vara nån setting på djupare nivå som tar över dom inställningarna jag gjort.

 

Snälla finns det något sätt att komma runt detta, annat än att gilla läget?

 

// L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det från en laptop?

 

Provat en annan kabel(glapp/defekt)?

Om ej fel på kabel, prova att installera om grafikkortets drivrutin om det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej,

 

Gammal tråd, men det låter som din bildskärm börjat på att ge upp.

Du säger inte vilken dator och bildskärm du har; fabrikat och modellbeteckning?.

Har du möjlighet att testa en annan bildskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...