Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag på saker att göra i Access tack


Kotten75

Rekommendera Poster

Efter att i princip haft en paus från Access ett gäng år (utöver enstaka småsaker), så har jag nu återupptagit intresset och vill utveckla mig lite mer igen.

Nyss gjort ett par saker till jobbet (på min fritid) där det finns specifika behov.

- Applikation för att importera flera filer, aggregera dem samt skapa en enda fil av det (inventeringsrelaterat).

- Applikation för att skicka ett mail per fil (med bifogad pdf) i en mapp till angiven adress (pga krav från fakturascanningsprogram hos kund).

- Applikation för att importera fakturor med hundratals rader (Excelformat) och kunna kontera dem snabbare (och låta Access komma ihåg om ärendenummer upprepas) då raderna kan behöva konteras olika.

 

För en massa år sedan gjorde jag också en massa roliga samt även rätt stora grejjer för både enstaka och många användare, men ovan är vad jag gjort nyligen.

Att skapa Excel och säga exakt i vilka celler varje data skall placeras var också väldigt kul att göra från Access, som jag gjorde i en applikation för några år sedan.   :)

 

Nu kan jag inte se något behov på mitt jobb för tillfället, så då behöver jag förslag på något kul projekt som kan få mig att återuppväcka min kunskap i VBA samt även få mig att trivas mer i Access 2013, för just nu är jag inte helt komfortabel med layout.

Trivdes bättre förr...

 

Förslag någon?

Svårighetsgrad bör inte vara för simpel, men jag vill inte heller att det blir ett 100-timmarsprojekt.

Håller samtidigt på att fördjupa mig i att skapa script i AHK (AutoHotkey) vilket är bra för stansningsjobb samt att automatisera spelande om man så vill och det tar ju lite tid också.

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att någon vill ha hjälp med något specifikt också.

Då kanske jag kan göra det istället såklart, bara att hojta till.

Bara det inte är höga förhoppningar om att få det klart jättesnabbt.

Sedan finns ju risken att jag inte löser det.   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...