Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows hänger sig


Leif  Eriksson

Rekommendera Poster

Leif  Eriksson

Jag har nyss uppgraderat datorn, eller snarare byggt en helt ny dator omkring ett par gamla komponenter som jag behöll (PSU, HDD, Blu-ray, men nu har jag problemet att Windows låser sig regelbundet. Om jag är inne i BIOS eller bootar upp diagnostikprogramvara utan att ladda Windows så funkar datorn felfritt.

 

Jag har ett Asus Sabertooth 990FX R2.0, AMD FX-9590, Asus GeForce GTX 970, 2x 4GB Kingston DDR3 1833 MHZ, Samsung SSD 256 GB och ett Seasonic Platinum 520W.

 

Installera Windows går helt smärtfritt. Men så fort det är färdiginstallerat så börjar det hänga sig. Oftast tar det inte mer än ett par minuter innan hela systemet fryser. Det hänger sig helt oregelbundet. Kan kan hänga sig när jag surfar, kopierar filer i utforskaren, kör 3D Mark eller gör något helt annat. Jag har även provkört systemet i Windows 7 och även där hänger sig datorn, men långt ifrån lika ofta som i Win8.

 

Jag har testat ominstallation av Windows - ingen skillnad

Jag har testat med en vanlig mekanisk hårddisk - ingen skillnad

Jag har bytt ut grafikkortet mot det jag använde innan uppgraderingen - ingen skillnad

Jag har kopplat bort alla externa USB-enheter förutom tangentbord och mus (skrivare, USB minnen etc) - ingen skillnad

Jag har felsökt internminnena genom att köra programmet Memtest, och inga fel hittades.

Temperaturer på både CPU och moderkort är låga, så något temperaturproblem verkar heller inte föreligga.

 

En teori jag haft är om nätaggregat inte orkat med komponenterna, men då borde väl resultatet snarare ha blivit omstart av systemet? Dessutom har jag knappat in min konfiguration i en PSU kalkylator på nätet och fått fram ett behov av ca 450W, och då är det ändå väl tilltagna siffror. När jag stoppar i en energimätare i eluttaget så drar datorn inte mer än 270W som mest, således är jag inte ens i närheten av nätaggets kapacitet. Tyvärr har jag inget annat nätagg att testa med heller.

 

En annan teori är om det är grafikkortet som strular, men jag har fått samma resultat både med mitt nya GeForce-kort och mitt lite äldre ATI-kort, båda PCI Expresskort förvisso, som båda kräver extra strömförsörjning.

 

Det sista testet jag genomfört är att jag har gått in i msconfig och valt diagnostikstart istället för normal start. Då har Windows fungerat fint utan att hänga sig. Det tyder ju på att det är någon av MS-tjänsterna som är orsaken till att datorn hänger sig. Att testa alla tjänsterna en i taget känns dock som en överväldigande uppgift, och det kan ju vara flera tjänster som är orsaken. Frågan är ju dock bara vad orsaken skulle vara?

 

Jag "lyckades" få en bluescreen när jag testade att installera AMD Chipset drivers, med meddelandet "driver_irql_not_less_or_equal (storahci.sys). Problemet inträffar när jag försöker installera AMD:s AHCI-drivrutiner. Har testat flera gånger men får bluescreen varje gång.

 

Jag hoppas på lite kloka tips på hur jag kan gå vidare, så jag kanske kan få en bra start på nya året... Gott Nytt År på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju hittat lösningen själv genom msconfig och får då gå vidare för att bena ut vilket som spökar då det körs igång, även om det tar ett tag att komma åt.

Sen leta vad det kan vara för fel med det du hittat, eller om det behöver startas för att fungera med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...