Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lenovo: kvalité eller "jox"?


Gäst Tubular

Rekommendera Poster

Gäst Tubular

Hej.

 

Jo, jag undrar över fabrikatet Lenovo som ju b la tillverkar stationära datorer.

När jag kollar runt så ser jag att Lenovo-datorer är billigare än exempelvis HP, Acer etc.........

Vad jag undrar då är Lenovo ett fabrikat med kvalité, eller är anledningen till de billigare priserna helt enkelt att datorerna är sämre än märkesdatorer från exempelvis HP?

Det var min undran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan berätta mina begränsade erfarenheter, så får andra fylla på:

 

Jag trodde länge att Lenovo var IBM, lågbudgetmärke.

Så är ju inte fallet nu.

 

När min ena dotter gick gymnasiet fick de på det andra(?) året ut nya bärbara 10".

Lenovo.

På dessa, splitternya, datorer var det alla möjliga fel. Fel som hade med hårdvaran att göra.

Ja, på alla datorer. Dottern berättade att hon inte hade hört någon säga att dennes dator fungerade okej.

 

När jag hos min förra arbetsgivare fick veta att man bytt ut Fujitsu mot Lenovo som standarddator, och jag behövde en ny, blev jag rätt så besviken. Tyckte att företaget "köpt ner sig".

Men den nya datorn visade sig vara en riktigt vass och bra dator.

Några problem i början som kunde härledas till en "taskig" installation av operativsystemet.

Det här var alltså en "business".

De flesta fabrikat har väl datorer som ska passa olika segment.

Personligen skulle jag aldrig köpa en billig Lenovo på typ Elgiganten men jag skulle, i så fall, tänka mig en ett år begagnad av den bättre typen.

 

Lenovo tillverkar ju rätt så många datorer därav kan de hålla nere priset. Är min gissning.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lenovo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lenovo köpte IBM´s PC-avdelning 2004, och då trodde nog många att en sådan dator bara blev en billig b-dator.

Men under de senaste åren har Lenovo istället utvecklat datorbiten till att idag var en riktig bra dator, så frågan är hur mycket av gamla IBM som finns kvar i dagens Lenovo dator?

Eller dom kanske tog godbitarna och fortsatte att utveckla.

Kineserna är ju en av världens största växande länder inom teknik, så mycket har hänt på 10 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De vanliga fabrikaten Lenovo, HP, Dell tillverkar datorer i alla prisklasser från lågpris till arbetsstationer. Själv har jag privat upplevt i lågprissortimentet för bärbara batterier som är slut inom 3 år och i jobbet workstation batterier med en timmes drifttid idag 2014, på en 2004 års dator HP-dator.

Men den HP-datorn kostade över 30000kr + moms 2004.

Så man får vad man betalar för.

Oavsett om man väljer HP eller Lenovo.

Mina 25 öre.

Gott Nytt År !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...