Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-minne eller USB-disk för Canal Digital box


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag och svärfar har likadan box från Canal Digital.

http://www.canaldigital.se/boxen/hd-box/156/36

Enligt dess manual ska man använda en "USB2-enhet" för att kunna spela in.

 

Jag har prövat några olika USB-minnen men där det inspelade har hackat eller i något fall helt stannat. Eller hackar/*stannar vid uppspelning. Svårt att veta om det är vid in-eller uppspelning felet blir, eller både och..

 

När jag i stället anslöt en hårddisk blir resultatet helt okej.

Nu har jag bara prövat detta med EN disk http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=470#Tab3 (500 GB) och vet inte om den på något sätt skulle vara extremt bra eller om den anses som "standard".

 

Svärfar har ett USB-minne som jag tycker borde vara okej:

http://www.sandisk.com/products/usb/drives/extreme/?capacity=64GB

In-/uppspelningen hackar väldigt ofta, minst ett hack / 60 sekunder.

 

Nu är ju både min disk och svärfars minne av typen USB3 men boxen verkar bara ha USB2 och hur minne/disk arbetar med just USB2 vet jag inte.

 

Svärfar vill nu att jag ska lösa problemet och skaffa en disk åt honom.

Är ju inte säkert att jag får tag i en exakt likadan disk och jag är också lite tveksam till om en disk alltid löser detta problem, som det gjorde för mig?

 

Vill ogärna skaffa en disk till svärfar och sedan få höra att "det blev fan ingen skillnad"...

Visst - en disk extra är ju bra att ha men problemet kommer ju då att kvarstå.

 

Råd önskas!! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt har Canal Digital en lista på sin sida, någonstans, med hårddiskar som ska fungera.

 

USB-minnen, kan tänka mig att de har för låg skriv- läshastighet för att fungera. Finns iofs snabbare som borde fungera.

 

Vad gäller hårddisk, generellt, så borde vilken disk som helst fungera. Hastighetsmässigt är i princip alla diskar snabbare än USB2 varvid begränsningen inte sitter i disken. Räknade på det för deras gamla sagem-box och en enkel 5200-varvare med klassiskt IDE-gränssnitt kan lätt svälja några HDTV-strömmar.

Säg HD-kanal (överdrivet) 20 Mbit/s. Det är alltså 160 kB/s. Min gamla Samsung-disk i datorn, har enligt HDTune, som lägst en överföringshastighet på 53 MB/s.

 

Okej, ett prestandatest säger inte allt, normal skrivning till disk är icke lika linjär som ett test, men tror du förstår ändå.

 

Med detta resonemang, ett (snabbt) USB-minne borde fungera/klara detta, fast gäller ju att den ska klara både läsa och skriva parallellt utan avbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag minns rätt har Canal Digital en lista på sin sida, någonstans, med hårddiskar som ska fungera.

 

Letade inte så noga men kom på att jag kunde ställa frågan till dem!

Ibland händer det ju att de svarar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men generellt ska vilken disk som helst (på max 1 TB i storlek) fungera.

Se bara till att hårddisken får ström så den klarar sig, vet inte om boxen klarar av att driva diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissa vem som får skulden för att allt är borta på hårddisken efter svärfar tappat hårddisken på golvet.

 

Låt svärfar köpa hårddisken själv. Om du vill undvika få skulden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Se bara till att hårddisken får ström så den klarar sig, vet inte om boxen klarar av att driva diskar.

Jodå. Eller - min driver lätt en 2,5" WD, mekanisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ibland händer det ju att de svarar...

Jodå, fick svar helgen till trots.

Men inte svar på det jag frågade om varför jag har gjort ett nytt försök.

Erfarenheten med CanalDigitals sk. support är att man får något slags svar vid första frågeställningen men om man fortsätter att fråga så får man inget svar utan man får stöta på flera gånger. Det går inte heller att svara via mailsvar utan man får skicka in ny fråga via formuläret på hemsidan..

 

Återkommer.

Hoppas jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej! Har samma erfarenheter som du när det gäller att få svar från Canal Digitals kundkontakt via mail. Fick tipset att i stället använda deras Facebook-sida och ser man på - svar ganska omgående!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har samma erfarenheter som du när det gäller att få svar från Canal Digitals kundkontakt via mail. Fick tipset att i stället använda deras Facebook-sida och ser man på - svar ganska omgående!

 

Bra tips, tackar!

Men då antar jag att man själv ska ha ett konto på facebook... får be frugan då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så finns det en tråd på MHB om denna box...

 

Där varnar de lite för att boxen inte orkar driva USB3-diskar, inte säkert. Dvs extra ström kan behövas. Exempelvis en som löst det med en strömsatt USB-hub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller så finns det en tråd på MHB om denna box...

 

Där varnar de lite för att boxen inte orkar driva USB3-diskar, inte säkert. Dvs extra ström kan behövas. Exempelvis en som löst det med en strömsatt USB-hub.

 

Ja, nytt svar av CD menar att en hårddisk generellt är bättre och att en USB3 bör har extern matning.

Min disk fungerar dock fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...