Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej allihop.

Varför har min FTP börjat att trassla, eller är det något annat?
Jag sköter hemsidorna åt flera av mina kompisar men den senaste tiden, ca 3-4 månader, har jag haft problem med vissa. Det började med att ett par av mina hemsidor, som låg på webhotellet Web10, plötsligt inte kunde uppdateras. Vi skrev naturligtvis till dem och bad om hjälp. De i sin tur svarade bara att det inte var några problem och att de kom in utan vidare.
En av mina vänner tröttnade och bytte till One.com i stället och i dag fick vi koder och info. Snopet kan jag nu bara konstatera att inte heller det funkar.
En annan av vännerna vill att jag skall ta över hennes hemsida då hon själv inte har tid. Den sidan ligger på ett norskt webhotell som heter Altibox. Jag har försökt att logga in på FTP med den information som finns på deras sida och med hennes koder som har funkat hos henne men icke...

Nu börjar jag mer och mer fundera på om det är mitt program som strular. Å andra sidan har jag ett antal andra hemsidor som fungerar alldeles utmärkt att uppdatera så jag har ingen aning om hur jag skall göra. Någon som har några idéer?

Mitt FPT-program, som jag har använt mig av sedan urminnes tider är WS_FTP LE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du misstänker programmet så pröva ett annat. Testa med Total Commander.

Kan det vara något med din säkerhetslösning som strular? Testa stänga av brandvägg & antivirus precis när du testar FTP.

Eller om du har annan dator att pröva med?

Har du möjlighet att testa med datorn ansluten via ex. mobiltelefonen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen din router eller webbhotellets brandvägg som blockerar. Kör du med aktiv eller passiv FTP? Om du kör aktiv så måste du portforwarda port 20 i routern. FTP är ett problematiskt protokoll för brandväggar då kontrolltrafik och data går på olika portar. Om webbhotellet erbjuder stöd för SSH så är bästa lösningen att byta från FTP till SFTP (FTP via SSH-tunnel). SFTP är till skillnad från FTP krypterad och använder endast ett portpar (port 22 för trafiken till servern och en hög port för svarstrafiken). Endel FTP-klienter har inbyggt stöd för SFTP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mikael - Jag har testat med att stänga av brandvägg och virusprogram men det hjälpte inte. Smartfån har jag ingen.

fagerja - Oj, det där var för hög nivå för mig :wacko: men om det nu har funkat i alla år och plötsligt funkar det på alla hemsidor utom tre ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag laddat ned ett Total Commander. Var hittar jag anvisningar på hur man jobbar med den i mitt fall. Finns inget bra om jag googlar, tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag laddat ned ett Total Commander. Var hittar jag anvisningar på hur man jobbar med den i mitt fall. Finns inget bra om jag googlar, tycker jag.

Som standard finns en knapp som heter "Anslut med ftp"

Annars Nät - Anslut med FTP

Eller Ctrl+F

Sedan Ny anslutning

Fyll i uppgifter lika som du har i WS_FTP LE

Här är det också enkelt att testa med eller utan passiv metod.

post-52940-0-08667400-1418806383_thumb.png

Tillägg:

TC använder port 21 som standard om inget anges, ska annan port användas så skriver man i fältet värddator ex. 123.123.123.123:9121

om det är port 9121. Alltså kolon och portnummer direkt efter ip-adressen.

se http://www.one.com/sv/support/faq/hur-loggar-jag-in-med-ftp

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...