Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagring av data


Lisa i Bromma

Rekommendera Poster

Lisa i Bromma

Hej

 

Jag börjar med att berätta att jag behöver enkla och otekniska svar på dessa frågor:

 

Utgångspunkten är att jag

  • inte mäktar förstå lagringsdjungeln.
  • använder Mac och PC (och iPhone) parallellt. MacBook kan jag släpa runt och den stationära står där den står.

 

Jag förstår att Dropbox, Google, OneDrive m fl sparar det jag lägger upp där.

Jag förstår att jag kan spara min PC-hårddisk på en USB-sticka, men har aldrig lyckats spara där eftersom jag har för mkt data. Hårddisken behöver sparas eftersom inte allt hamnar i Dropbox eller i de andra programmen. 

 

1) Avira skickar meddelanden om att man sparar åt mig i min PC - vad sparas där?

2) iCloud aviserar om kostnad för sin lagringstjänst - vad sparas där när jag använder PC?

 

Slutligen har jag försökt begripa det med lagring av foton, men håller på att storkna:

Jag klarar inte att hålla reda på var mina foton hamnar eller inte hamnar eftersom alla program verkar vilja ladda upp mina bilder och sedan begära betalt för lagringsutrymme. Jag har valt bort några, men är inte nöjd. Jag vill vid synkronisering få in mina foton på ett, redigerbart ställe, oavsett om jag ansluter till Macen elller till PC:n - hur gör jag?

 

Jag hopps på många svar! Vill få rätsida på det hela.

 

God Jul

Lisa i Bromma

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt enkla tips är att köpa en extern hårddisk som du kopierar allt du inte vill förlora till.

 

Låt den vara grunden.

 

Allt du inte vill förlora ska sparas på minst två platser. Gärna fler.

 

Att ha data i molnet är en extra säkerhet, även om huset, datorn och din externa disk brinner upp finns det där.

 

Men en hårddisk kostar ju? Vad kostar den i relation till ökat utrymme i molnet?

 

En mer avancerade lösningen kan vara att köpa en NAS, en enhet med en eller flera hårddiskar som ansluts via nätverket i hemmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser till att lagra allt i Dropbox så är de åtkomliga från Macen, PCn och mobilen.

Du har en lokal Dropboxfolder i varje dator du installerar Dropbox på som alltid är synkad mot "molnet". Dvs den fil du lägger i Dropboxfoldern på tex Macen är tillgänglig på PCn.

 

Är du bekant hur foldrar/mappar fungerar och att förflytta dig i filsystemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på att fota och videofilma digitalt med digitala kompaktkameror, systemkameror och videokameror sedan slutet av 1990-talet. Jag har aldrig nappat på idén att lagra bilder och videofilmer eller något över huvud taget på nätet i form av Dropbox, Google, OneDrive m fl. Orsaken är att jag känner mig tryggare om jag har stenkoll VAR det lagrade befinner sig.

 

Har allt lagrat på hårddiskar och brända DVD- och BD-diskar samt flashminnen (USB-minne) i flera olika kopior varav en omgång ligger inlåsta i bankfack. Jag är fullt medveten om att detta inte är det optimala och fick en obehaglig påminnelse häromdagen när jag satt och gick igenom massa bilder jag ärvt av morfar och mormor som är tagna sent 1920-tal och framåt. Små svartvita pappersbilder i otroligt fin kvalitet. Fick en obehaglig känsla av att de hundratusentals bilder och videofilmer jag själv tagit de senaste 15 - 20 åren lär nog ingen kunna njuta av år 2110.  :(   :thumbsdown:    :(

 

Om jag inte själv drar fram papperskopior av samtliga bilder.  :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på att fota och videofilma digitalt med digitala kompaktkameror, systemkameror och videokameror sedan slutet av 1990-talet. Jag har aldrig nappat på idén att lagra bilder och videofilmer eller något över huvud taget på nätet i form av Dropbox, Google, OneDrive m fl. Orsaken är att jag känner mig tryggare om jag har stenkoll VAR det lagrade befinner sig.

 

Har allt lagrat på hårddiskar och brända DVD- och BD-diskar samt flashminnen (USB-minne) i flera olika kopior varav en omgång ligger inlåsta i bankfack. Jag är fullt medveten om att detta inte är det optimala och fick en obehaglig påminnelse häromdagen när jag satt och gick igenom massa bilder jag ärvt av morfar och mormor som är tagna sent 1920-tal och framåt. Små svartvita pappersbilder i otroligt fin kvalitet. Fick en obehaglig känsla av att de hundratusentals bilder och videofilmer jag själv tagit de senaste 15 - 20 åren lär nog ingen kunna njuta av år 2110.  :(   :thumbsdown:    :(

 

Om jag inte själv drar fram papperskopior av samtliga bilder.  :thumbsup:

Lagra dina bilder på arkiv-DVD eller arkiv-blue ray skivor då håller de. Om man lagrar på nätet måste man komma ihåg att kolla regelbundet så att de inte slutar med denna tjänst helt plötsligt eller börjat ta betalt. Tyvärr får man inte ha hur stort bankfack som helst som privatperson. Det finns vinyl CD-R och Vinyl-DVD-R också, men kolla dessa skivor med cd-check nån gång  per halvår. Ingen vet hur länge de håller. Email brukar jag lagra på nätet och kollar regelbundet så att de inte slutar med denna tjänst. En nätverkstjänst som jag har använt som har upphört var Rixmail. Jag fick veta i god tid att den skulle upphöra och kopierade många av mina email till en annan nätverkstjänst. Jag har också email-arkiv på arkiv-DVD-R och arkiv-CD-R.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en jekla massa DVD-skivor och det tar VÄLDIGT lång tid att ha en backup på ett sådant media.

Imho.

 Jag vet dina åsikter om dessa, jag satsar hellre på ett par hårddiskar att göra enkel backup till.

 

Bara att ansluta, starta backup-jobbet och det är klart. Än hellre att det löper helt automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir en jekla massa DVD-skivor och det tar VÄLDIGT lång tid att ha en backup på ett sådant media.

Imho.

 Jag vet dina åsikter om dessa, jag satsar hellre på ett par hårddiskar att göra enkel backup till.

 

Bara att ansluta, starta backup-jobbet och det är klart. Än hellre att det löper helt automatiskt.

Externa hårddiskar kan ramla i golvet. :-( Det verkar inte heller som om det finns något bra program som talar om när en extern hårddisk börjar snurra långsammare.  Det gör att man inte har kontroll över när den kan tänkas gå sönder. Vissa modeller kanske stängs av om de blir för varma. Men jag vet inte vilka som gör det. En extern hårddisk kan man också glömma nånstans om man tar den med sej. Men detta gäller ju andra flyttbara lagringsmedia också... Tänk om de börjar med några andra sorts hårddiskar om ett par år som inte kan anslutas till de datorer eller vad man nu ska ansluta den till en DVD-video kanske ? 

 

Vissa Arkiv-DVD-R som jag har går inte att läsa i vissa av mina datorer eller andra enheter därför jag lagrar också på vanliga skivor. Då skriver jag från arkiv-DVD-R på dessa skivor. LIte slöseri att kopiera arkiv-skivan till en ny arkiv-skiva som kanske går att läsa direkt. Vinyl-skivor är tydligen bättre kompatibla med andra enheter?

Dessa skivor har jag inte fått några problem med. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagra dina bilder på arkiv-DVD eller arkiv-blue ray skivor då håller de. Om man lagrar på nätet måste man komma ihåg att kolla regelbundet så att de inte slutar med denna tjänst helt plötsligt eller börjat ta betalt. Tyvärr får man inte ha hur stort bankfack som helst som privatperson. Det finns vinyl CD-R och Vinyl-DVD-R också, men kolla dessa skivor med cd-check nån gång  per halvår. Ingen vet hur länge de håller. Email brukar jag lagra på nätet och kollar regelbundet så att de inte slutar med denna tjänst. En nätverkstjänst som jag har använt som har upphört var Rixmail. Jag fick veta i god tid att den skulle upphöra och kopierade många av mina email till en annan nätverkstjänst. Jag har också email-arkiv på arkiv-DVD-R och arkiv-CD-R.

/Maria

Hitintills har jag faktiskt kört med vanliga standard VERBATIM diskar. Definitivt inte optimalt men parallellt med hårddiskar får det duga tv.

 

Vad är vinyl CD-R och Vinyl-DVD-R för något? Menar du vanliga CD- och DVD-skivor?

 

Vad beträffar bankfack finns det ingen begränsning på hur stort fack du får ha som privatperson. De flesta banker har väl small, medium och large och i de största som är en halv meter höga får du väl in ett 100-tal 3.5" diskar. Dessutom finns det det X-Large som är avsedda för tavlor. Det finns faktiskt konstsamlare som istället för att ha tavlorna hemma på väggen förvarar dom i bankfack!!??? Dessa fack är naturligtvis rejält stora. Så det är nog bara din egen ekonomi som sätter gränsen för hur stort bankfack du får ha. 

 

Vad beträffar att lagra ettorna och nollorna på nätet. Vem vet om något av de stora företagen blir uppköpta av ett annat företag. Som dataanvändare/kund har man gjort ett avtal med det förstnämnda företaget. Vad händer om ett annat företag köper upp det förstnämnda? Eller ännu värre med SAAB i färskt minne... vad händer om företaget konkar? 

 

E-mail och brev i allmänhet är ju så pyttesmå filer så där är ju inget problem. Problemet uppstår med bilder i RAW-format på 30 Megapixel och videofilmer i MP4-format (Blu-ray format).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad är vinyl CD-R och Vinyl-DVD-R för något? Menar du vanliga CD- och DVD-skivor?

 

MariaE får ju bemöta detta men min slutsats, efter att ha läst rätt så många av Marias alla inlägg rörande detta, är att Maria menar att detta är "bättre" skivor tillverkade på annat sätt men att jag påstår att det inte finns några sådana utan att det egentligen är vanliga skivor som ser ut som en gammaldags vinylskiva.

Maria har hittills, vad jag vet, inte visat någon som helst källa till hennes påstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit på att fota och videofilma digitalt med digitala kompaktkameror, systemkameror och videokameror sedan slutet av 1990-talet. Jag har aldrig nappat på idén att lagra bilder och videofilmer eller något över huvud taget på nätet i form av Dropbox, Google, OneDrive m fl. Orsaken är att jag känner mig tryggare om jag har stenkoll VAR det lagrade befinner sig.

 

Har allt lagrat på hårddiskar och brända DVD- och BD-diskar samt flashminnen (USB-minne) i flera olika kopior varav en omgång ligger inlåsta i bankfack. Jag är fullt medveten om att detta inte är det optimala och fick en obehaglig påminnelse häromdagen när jag satt och gick igenom massa bilder jag ärvt av morfar och mormor som är tagna sent 1920-tal och framåt. Små svartvita pappersbilder i otroligt fin kvalitet. Fick en obehaglig känsla av att de hundratusentals bilder och videofilmer jag själv tagit de senaste 15 - 20 åren lär nog ingen kunna njuta av år 2110.  :(   :thumbsdown:    :(

 

Om jag inte själv drar fram papperskopior av samtliga bilder.  :thumbsup:

 

Med Dropbox har du stenkoll eftersom du ALLTID har ett lokalt "original" på alla dina anslutna enheter. I Dropbox har du en lokal Dropboxfolder på datorn som synkas mot en server, till denna folder drar och släpper du dina filer på samma sätt som vanligt i filhanteraren. Tappar du uppkoppling finns filerna lokalt och synkas när du får uppkoppling. Inget ladda upp/ladda ner. Fungerar superenkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE får ju bemöta detta men min slutsats, efter att ha läst rätt så många av Marias alla inlägg rörande detta, är att Maria menar att detta är "bättre" skivor tillverkade på annat sätt men att jag påstår att det inte finns några sådana utan att det egentligen är vanliga skivor som ser ut som en gammaldags vinylskiva.

Maria har hittills, vad jag vet, inte visat någon som helst källa till hennes påstående.

Mig veterligen finns det bara två typer av CD/DVD/BD-diskar. Dels sådana som man bränner hemma i sin egna brännare kopplad till datorn, TVn eller stereon och som med en laserstråle "bränner" in informationen i disken. Livslängden på dessa skivor är ännu ganska okänd men mörker, låg temp och låg RH sägs bidraga till lång livslängd.

Dels fabrikspressade där de använt en pressmatris typ en köpt musikCD, köpt DVD- eller Blu-Ray-film. Livslängden på dessa är troligen flera hundra år bara de förvaras mörkt, låg temp och låg RH samt att man har silkesvantar på sig när man plockar med dom.

 

Om det skulle finnas CD/DVD/BD-diskar som efterliknar gamla vinylskivor så är det enbart en visuell kick för ögat och som inte har något med livslängden att göra. Troligen är livslängden sämre på dessa diskar för om det vore så att livslängden skulle vara längre så skulle alla satsa på att tillverka sådana diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad beträffar att lagra ettorna och nollorna på nätet. Vem vet om något av de stora företagen blir uppköpta av ett annat företag. Som dataanvändare/kund har man gjort ett avtal med det förstnämnda företaget. Vad händer om ett annat företag köper upp det förstnämnda? Eller ännu värre med SAAB i färskt minne... vad händer om företaget konkar?

Det är ju fortfarande säkerhetskopior det gäller och inte original så man får ju väga riskerna mot varandra, vad är sannolikast att en extern hårddisk eller DVD-skivor går sönder eller att online-företaget (Google, Microsoft med fler) går i konkurs eller på annat sätt gör att man inte kommer åt sina filer.

 

 

Med Dropbox har du stenkoll eftersom du ALLTID har ett lokalt "original" på alla dina anslutna enheter. I Dropbox har du en lokal Dropboxfolder på datorn som synkas mot en server, till denna folder drar och släpper du dina filer på samma sätt som vanligt i filhanteraren. Tappar du uppkoppling finns filerna lokalt och synkas när du får uppkoppling. Inget ladda upp/ladda ner. Fungerar superenkelt.

Man behöver inte synka allt man har på Dropbox utan man kan ladda upp filer till Dropbox som sen inte synkroniseras med datorn, t ex för att man har de filerna bara på externa hårddiskar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder man NAS(mer avancerad form av extern hårddisk) från Synology så finns det även möjlighet att säkerhetskopiera filer till molnlagring, om det är 2-vägssynk eller bara kopiering av mappar på ena hållet vet jag ej ännu, funktionen kanske även finns på andra fabrikat.

 

Ska snart implementera denna funktion i mitt eget hemmanätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa vinyl-cd-skivor är egentligen bara vanliga cd-skivor, som är lite extra ytbehandlade med några extralager, för att se ut som en gammal vinylskiva.

En liten nostalgikick.

 

En av flera sajter om denna typ av cd-skiva

 

http://www.coolstuff.se/LPCD-R

 

Ett litet problem med molnlagring, är att om sajten får kontaktproblem, så kommer man inte åt något, men dom flesta stora, har ju dubbla system, så riskerna är nog små, och är man rädd för storebror i väster, ska "snoka", så kan det vara bäst att välja ett företag som har sina servrar i Sverige.

Själv kör jag som flera andra, med några externa lösa hdd, och en Nas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE får ju bemöta detta men min slutsats, efter att ha läst rätt så många av Marias alla inlägg rörande detta, är att Maria menar att detta är "bättre" skivor tillverkade på annat sätt men att jag påstår att det inte finns några sådana utan att det egentligen är vanliga skivor som ser ut som en gammaldags vinylskiva.

Maria har hittills, vad jag vet, inte visat någon som helst källa till hennes påstående.

Du kan ju läsa i dennna tråd. Tror du inte på någon av oss ??

//eforum.idg.se/topic/347415-moderna-lagringsmedier-sr-p1-vetandets-värld/

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju läsa i dennna tråd. Tror du inte på någon av oss ??

//eforum.idg.se/topic/347415-moderna-lagringsmedier-sr-p1-vetandets-värld/

 

/Maria

 

Om du med detta avser den första länken, http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/469180?programid=412

så står där inget om att det skulle finnas vinyl-cd/dvd som är mer beständiga än "vanliga" cd/dvd.

Det som står om vinyl är:

 

Vinylskivor och stenkakor är mer beständiga, liksom gammal svart-vit, silverbaserad film som håller uppemot 500 år.

Här avser man vanliga skivor för musik. Alltså de vi kallar LP och EP.

 

Vidare står det:

 

Och är det i så fall värt besväret att föra över material från CD, DVD, vinylskivor, kassetter och pappersfoton till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det att är en bankfack och hur stor är den? En externa SSH hårddisk dom klara sig om man jämför med en HDD som går lätt sönder om man tappar den. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit om både arkiv-dvd-r, arkiv-cd-r och Vinyl-cd-r i mina trådar. 

/Maria

Jo, vi har märkt det...

Men fortfarande saknas någon form av information, förutom från dig, som gör gällande att en "vinyl-cd" skulle vara mer hållbar.

Jag har å andra sidan inget belägg för att de inte skulle vara det men man kan ju tycka att detta i så fall skulle framgå av ex. de som säljer skivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.lpcdr.se 

 

Detta står på förpackningen till skivorna. 

After a few hours of exposure of UV rays, the information contained on a CD-R will be damaged and could well be lost forever.This new material used in our products reducues this problem and also improves scratch damage readability. 

 

De säljs inte på vissa Clas Ohlson butiker i Stockholm längre

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bara den adressen från förpackningen som skivorna låg i. ...Det är klart att det finns flera sidor på nätet som säljer såna skivor. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ja se där, den första informationen jag sett som påvisar att Maria har rätt i sina påståenden.

Dock ställer jag mig tveksam till att köpa just denna typ av skivor enbart för att de skulle hålla bättre.

72 kr för sju skivor att jämföra mot 84 kr för 50 vanliga Verbatim...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...