Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är ett valörlöst frimärke värt egentligen?


Jodie

Rekommendera Poster

När jag skulle frankera alla mina julkort plus några julbrev lite tyngre än 20 gram hittade jag bland mina frimärken ett antal valörlösa gamla julpostfrimärken, de äldsta 11 år gamla, och funderade om/hurpass de ännu gällde.
När jag kollade på Postens portotabell http://www.posten.se/sv/Kundservice/Porto%20och%20pris/Sidor/Portotabell-for-brev-inrikes.aspx  på webben upptäckte jag att maxvikten för den lättaste posten i år höjts från 20 till 50 gram, och på förpackningarna till de gamla märkena står förstås den lägre maxvikten 20 gram. Och på Postens hemsida kunde jag inte finna någon information huruvida de nu plötsligt skulle gälla för 50 gram istället, eller alls. Någon här som VET? :unsure:
 
Och den nämnda portotabellen begriper jag mig inte riktigt på:

Först står att ett 1:a-klassbrev kostar 7 kr eller ett valörlöst frimärke att skicka.
Men för de betydligt söligare Ekonomibreven anges portokostnaden till 6,50 kr eller ett valörlöst frimärke.

Finns det människor som frivilligt väljer att använda sitt valörlösa frimärke till den sämre servicen, eller har jag missat något...? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte finns någon valör är de giltiga enligt de regler posten har, dvs ett brev 50 gr.

 

De gamla med valör var bara värda sitt värde (en lång tid, sedan bli det värda mer. Kanske) vilket ger att gamla frimärken med valör måste adderas ihop.

 

Frimärke utan valör är helt enkelt ett frimärke för ett brev. Idag, imorgon, om tio år.

 

Julkort är per definition klass B försändelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...