Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra om en hårddisk med 2 partitioner till 1 partition


Bocken Bruse

Rekommendera Poster

Jag är ju dessvärre en "shop-aholic" så det är ju tur att jag bor i stort hur och har utrymmen för det.

 

I lördags köpte en 3 år gammal ACER X3950 med i5 3.4 Ghz / 4GB / 500 GB / Navida GeForce GT320. Av någon märklig anledning har ACER partionerat upp hårddisken i två olika partitioner...

 

C på ca 420 GB

 

D på ca 80 GB

 

Skulle med en vild gissning tro att det är någon fort av "återställningsfil" för operativsystemet som ligger på D och tar upp 80GB. När jag köpte datorn hade killen återställt datorn i samma skick som när den levererades. Personligen skulle jag hellre lägga över dessa 80GB "återställningsfiler" på en extern hdd och sedan ändra om hårddisken så att jag bara får en partition. Lämpligen mappa dessa 80 GB återställningsfiler och lägga den på C.

 

Är detta möjligt på ett enkelt och smidigt sätt?

 

Här är en bild på ACER-datorn jag köpte i lördags.  :)

 

aspire-x3950.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer ska ha skickat med ett program för att göra återställningsskivor, dvs bränna ut återställningspartitionen på DVD-skivor på ett sådant sätt att det går att ominstallera datorn med hjälp av skivorna i stället. Ladda ner datorns manual från Acers webbplats och läs i den vad som gäller "recovery".

 

Men 80 GB låter väldigt mycket för en återställningspartition, eftersom de snarare brukar ligga kring 8 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acer ska ha skickat med ett program för att göra återställningsskivor, dvs bränna ut återställningspartitionen på DVD-skivor på ett sådant sätt att det går att ominstallera datorn med hjälp av skivorna i stället. Ladda ner datorns manual från Acers webbplats och läs i den vad som gäller "recovery".

 

Men 80 GB låter väldigt mycket för en återställningspartition, eftersom de snarare brukar ligga kring 8 GB.

OK, tack för svaret. Jag har inte denna dator igång utan jag kör med min "gamla" dator men när du säger 8 GB tycker jag mig känna igen den summa lite bättre. Jag ska kolla senare idag när jag drar igång den datorn.

 

Nu fick jag iof sig inte med några återställningsskivor, manualer eller liknande med köpet eftersom killen som köpte/sålde datorn köpte datorn hösten 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 80 GB låter väldigt mycket för en återställningspartition, eftersom de snarare brukar ligga kring 8 GB.

Här är en skärmdump som gör mig ännu mer förvirrad.  

 

hdd-acer.png

hdd-acer2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifoga en bild på hur det ser ut i Diskhantering:

Högerklick på Datorn - Hantera - Diskhantering till vänster

 

Men någon återställningspartition lär det inte vara. Vad ligger det för filer på D:?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...