Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

LÖST keymap

Rekommendera Poster

Mikael63

Jag skulle - temporärt - vilja mappa om F1-tangenten till att motsvara Ctrl+C (ja, eller kopiera till urklipp) och F4 till Ctrl+V (eller klistra in)

Inget annat.

Har googlat en del och fått förslag på diverse program för detta men ingen information om hur man fixar just ovanstående.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Bump!

Har testat flera program men bara lyckats byta plats på ex. F1 och C, inte att lägga till Ctrl+C (copy) till F1.

Jag nyttjar för samma ändamål i Windowsmiljö programmet  AutoHotkey och har för Linux hittat IronAHK men vet inte hur jag går vidare med det?

https://github.com/polyethene/IronAHK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Skall funktionen vara i konsol eller i GUI? Varför skall du göra det? CTRl +C i terminalen avslutar programmet som körs. I linux behöver du inte kopiera till utklipp utan markerad text läggs i urklipp automatiskt. Klistra in görs med musens mittknapp.

Konfigurationsfilen för tangentbord i terminal är /etc/sysconfig/console/default.kmap.

X-serverns tangentbordskonfigurationsfiler finns i /usr/share/X11/xkb/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Citat

Skall funktionen vara i konsol eller i GUI? Varför skall du göra det?

Nja, jag använder detta flitigt i arbetet, i Windows 7, där jag låter F1 kopiera och F4 klistra in.

När jag så kommer hem och sätter mig med Linux så händer det att jag fortsätter använda F1 & F4 bara för att upptäcka att något annat händer.

Ett exempel är att kopiera text här på eforum.

Nu är ju detta inget egentligt problem men jag tycker det är märkligt om man inte skulle kunna fixa detta i Linux men väl i Windows?

Tillägg, 2019, se https://eforum.idg.se/topic/356357-får-inte-xbindkeys-att-fungera/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)

2014-12-26 20:46, skrev Mikael63:

xbindkeys

I samband med uppgradering till Linux Mint 20 Ulyana hände något som medförde att Xbindkeys inte längre fungerar.

Egentligen bra för nu har jag hittat AutoKey i stället! :D

# Enter script code
keyboard.send_keys("<ctrl>+c")

# Enter script code
keyboard.send_keys("<ctrl>+v")

Redigerad av Mikael63
lagt in skripten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...