Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hörselskador och dövhet mm


MariaE

Rekommendera Poster

En hörselskadad studiecirkel

av Ulla Ståhlberg.

...

Jaså hela texten kom med...  jag trodde att den hade tagits bort...

Bra att jag inte bifogade den som en fil också...

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Har Ulla Ståhlberg gett tillstånd för att publicera artikeln?

Om inte får man endast göra ett kort citat, för annars bryter man mot upphovsrättslagstiftningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna text har funnits på nätet ganska länge. Nu tror jag dock att den har tagits bort. Jag skickade den texten till hörsellistan också. 

Moderatorn som fanns där klagade inte på den texten. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunnat hitta den någonstans med hjälp av Google.

Var fanns den tidigare?

 

Hörsellistan är väl en e-postlista som bara vissa kan läsa och därmed är det inte offentligt publicerat som här i Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunnat hitta den någonstans med hjälp av Google.

Var fanns den tidigare?

 

Hörsellistan är väl en e-postlista som bara vissa kan läsa och därmed är det inte offentligt publicerat som här i Eforum.

Jag hittade den en gång på nätet och skickade den till hörsellistan. Inlägget som Claes Möller har skrivit är ju också skrivet av en annan person än jag. :-)  Och alla länkar om olika dataprogram som många av oss på eforum länkar till är ju också skrivna av nån annan. I hörsellistan skriver nästan ingen nuförtiden :-( Bilderna på adventsstaken som du gillade är också hämtade från hörsellistan. Det var en i hörsellistan som skickade dessa till hörsellistan för några år sedan. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt upphovsrättslagen får man bara göra korta citat av det som andra har skrivit.

https://lagen.nu/1960:729 2§ 22§

 

Länka till program är tillåtet i Eforum så länge som länkarna är till webbsidor som har programmen med upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Däremot är det inte tillåtet att ta någon annans program och ladda upp hela programmet i Eforum utan att den andra personen har tillåtet det.

 

Att använda andras bilder är inte heller tillåtna, men med undantag om det inte anses att bilderna har verkshöjd, dvs de måste ha en viss särprägel/originalitet, se kommentaren till 1§. Bilden med adventsstakarna kan nog inte anses ha det.

 

Jag får be dig att ta bort texten av Ulla Ståhlberg förutom något kortare citat.

 

Jag vet inte vad för inlägg du syftar på med "inlägget som Claes Möller har skrivit".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag får be dig att ta bort texten av Ulla Ståhlberg förutom något kortare citat.

 

Jag vet inte vad för inlägg du syftar på med "inlägget som Claes Möller har skrivit".

 

Cecilia

Moderator

Inlägg 11: //eforum.idg.se/topic/347496-typiskt-h%C3%B6rande/

 

Ulla Ståhlberg gick bort 2011 men hennes sondotter skulle säkert inte gilla att någon kopierar det hennes farmor har skrivit: http://www.kikkuli.com/index.html

 

Tror dessutom inte att ursprungstexten var skriven med så otydlig styckeindelning. Hade det varit jag som varit författaren hade jag känt mig förolämpad över en sådan förvanskning av min text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har med andra ord en hörselnedsättning, har problem att uppfatta tal i (inte minst) brusiga miljöer.

 

MEN du definierar dig inte som hörselskadad då du klarar dig i samhället?

 

Vad gäller orsak till hörselskador, hörselnedsättning finns det flera orsaker.

Genetiska, medfödda.

Skaffade, som genom att lyssna på hög musik i lurar. Slår på sikt främst ut de fina håren för de högre frekvenserna, kan ge tinnitus.

Högt ljud i jobbet, som musiker på scen, byggarbetare. Samma som att lyssna på hög musik, finare flimmerhåren i örat slås ut (i förtid).

Öroninfektioner. Kan slå ut ett öra helt.

Skarpa ljud, som smällare. kan ge allt från en stunds ringande till utslaget öra.

 

De flesta som får problem tappar främst, som sagts ovan, möjligheten att höra höga frekvenser. Normalt klarar vi uppfatta upp till 15-18 kHz. Tappas frekvenser, att man inte kan höra annat än under 10 kHz, blir det problem att uppfatta tal i brusiga miljöer exempelvis. Som på puben, som när någon spolar vatten, vid bakgrundsmusik på TVn.

 

Det ska även sägas, tekniken utvecklas. Många av de som föds med hörselskador idag får snabbt cochleaimplantat inopererat vilket ger att de kan leva ett tämligen normalt liv. De hör inte som vi med "naturlig" hörsel, inte lika bra upplösning frekvensmässigt, men det fungerar och tekniken blir snabbt bättre och bättre.

Även vuxna som drabbats av skada på örat kan hjälpas av dessa implantat.

 

Med fler och fler med hjälpmedel, som det ovan, blir det färre i gruppen döva...

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/476654?programid=1272

finns även en utskriven version av just det programmet på sidan ovan.

 

Kul att du tycker att du klarar dig bra i Sverige, att du kan göra dig förstådd och kan förstå andra.

Vad har du fått detta ifrån att jag ej definierar mej som hörselskadad ? 

 

Om jag inte förstår vad någon säger får denna person skriva . Om inte denna person som jag vill kommunicera med vill skriva går jag till nån annan. Ibland pekar de hörande också dit jag ska gå om jag är på stan eller i en affär t.e.x. 

 

Jag hade en döv klasskompis. Han hade inga problem med att vara döv. Däremot hade han problem med att få bra undervisning. Han och jag gick i Alviksskolan en skola främst för hörselskadade men det finns hörande där också . Hörselskadade går i särskillda klasser där. Alviksskolan är en oralskola lärarna kunde inte teckenspråk. Nu kanske en del har lärt sej mera teckenspråk. Min döva klasskompis fick många egna lektioner till slut för det gick inte att ha lektioner tillsammans med honom för det mesta. Läraren var ju tvungen att skriva allt på tavlan. Vi andra i klassen tyckte att det gick så långsamt då. En i klassen försökte tolka vissa saker men bara ibland. Min f.d. döva klasskompis var för duktig för att gå på gymnasiet i Örebro. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du fått detta ifrån att jag ej definierar mej som hörselskadad ? 

Det tycks som du skrivit det här men jag kan ha läst fel, tolkat dig fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycks som du skrivit det här men jag kan ha läst fel, tolkat dig fel.

Vad jag har skrivit tror jag att att jag inte har problem med min hörsel. Om folk bara pratar tillräckligt högt så hör jag. De flesta döva som jag har träffat har iallafall inte problem med sin dövhet. Jag var väldigt närgången mot människor året innan jag började skolan och när jag precis hade börjat skolan. När jag började i Alvikskolan lärde jag mej att inte vara så närgången. Det är en del som är väldigt närgånga mot mej nu också och då backar jag. En som jag var närgången mot för ett tag sedan frågade om jag ville ha sex med honom. Mina hörbatterier hade tagit slut då :-( 

 

Min pappa är hörselskadad men han har sällan problem med sin hörsel. Han är t.o.m. ordförande i sin bostadsförening och använder varken slinga eller skrivtolkning. Han har hörlurar till tv men ingen texttelefon. Han och jag går t.o.m. till olika hörselmottagningar en av dessa mottagningar har inte texttelefon. Jag använder vanlig telefon ibland också men bara med till de som jag känner väl och har bra röst oftast män.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, MariaE, för att du tog bort citatet :thumbsup:

Jag vågade inget annat :-) Jag var rädd att bli avstängd från detta forum annars. Jag har blivit portad från vissa forum för att jag skriver för mycket i klarspråk. :-( Men skicka länkar från webbsidor om hörselskadade får jag val göra om de inte är skriven av en viss person utan bara av t.e.x. HRF eller SDR ? Mina program unchecky och ett annat program som jag har varnar om sidan jag tipsar om innehåller skadlig programvara. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vågade inget annat :-) Jag var rädd att bli avstängd från detta forum annars. Jag har blivit portad från vissa forum för att jag skriver för mycket i klarspråk. :-( Men skicka länkar från webbsidor om hörselskadade får jag val göra om de inte är skriven av en viss person utan bara av t.e.x. HRF eller SDR ? Mina program unchecky och ett annat program som jag har varnar om sidan jag tipsar om innehåller skadlig programvara. 

/Maria

Avstängd hade du inte blivit för bara det, men jag hade gått in och tagit bort texten.

 

Du får länka till vilka webbsidor du vill, men upphovsrätten gäller sånt som organisationer och företag skriver också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comhems bredbandssupport går inte att ringa till med texttelefon länge. Det har funkat tidigare :-( Men det kanske var så att just denna texttelefonist inte visste om att det har funkar tidigare. Comhem har tydligen betalnummer nu :-( Det hade det nog inte förut ?? Vissa betalnummer har funkat att ringa till tidigare. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, MariaE, det blir lite rörigt när du rätt ofta blandar olika ämnen i samma tråd, försök att ha lite struktur i dina trådar, så blir dom lättare att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men första gången när jag ringde comhem idag så gick det inte att ringa sa hon på telia texttelefon eller texttelefoni som det heter idag. De flesta hörselskadade och döva skriver och pratar dock om FÖC förkortning för förmedlingscentralen.  Och att ringa på texttelefon gör väl bara döva och hörselskadade därför tyckte jag att det passade i denna tråd också. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte Comhem chattjänst på nätet? Dvs att du kan prata med dem via en textchat?

Det har jag faktiskt inte kollat. Men det ska jag göra. Då kan jag spara chatten i så fall. Såna samtal är kul att ha kvar. Jag har inget modem längre som passar att ringa andra texttelefoner med. Det jag hade förut Surfinbird gick sönder :-( Men jag är glad att jag har många samtal sparade när jag ringde min bästa kompis. Om jag ska kontakta ett ställe där de pratar mycket byråkratiska ber jag dem att skriva ett email till mej också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag faktiskt inte kollat. Men det ska jag göra. Då kan jag spara chatten i så fall. Såna samtal är kul att ha kvar. Jag har inget modem längre som passar att ringa andra texttelefoner med. Det jag hade förut Surfinbird gick sönder :-( Men jag är glad att jag har många samtal sparade när jag ringde min bästa kompis. Om jag ska kontakta ett ställe där de pratar mycket byråkratiska ber jag dem att skriva ett email till mej också. 

/Maria

Det verkar inte finnas en chattjänst hos Comhem. Förutom att nå dom telefonledes återstår det tydligen endast att mejla dom;

 

https://www.comhem.se/kundservice/kontakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta frågade jag hörsellinjen om. Jag har avidentifierat det. Hoppas det är ok att posta? 

From: Hörsellinjen <horsellinjen@hrf.se>
Date: 2015-01-12 15:22 GMT+01:00
Subject: Svar från Hörsellinjen
 
 
Hej,
Tack för din fråga till Hörsellinjen.
 
Det är väldigt individuellt hur du och andra identifierar sina eventuella döv 
 
och hörselproblem eller andra funktionsnedsättningar. Därför är din fråga 
 
svår att svara på. Vad bra att du inte upplever att du har problem med att ha 
 
någon hörselnedsättning och att du har bra hjälpmedel.
 
Vänliga hälsningar
X, Hörsellinjen
 
 
Hörsellinjen, HRF, Box 6605, 113 84 Stockholm
tel: 0771-888 000 (vardagar kl 9-15)
texttel: 08-457 55 01
e-post: horsellinjen@hrf.se
webb: www.horsellinjen.se
Hörsellinjen finns även på Facebook och Twitter.
 
Hörsellinjen är en kostnadsfri informationstjänst som drivs av 
 
Hörselskadades Riksförbund (HRF).
Du kan stödja Hörsellinjen genom en gåva på 90 03 14-6. Läs mer på 
 
www.hrf.se/insamling.
 
Följande fråga inkom 2015-01-12 08:15:00:
 
 
Skickat: den 10 januari 2015 12:00
Till: Hörsellinjen
Ämne: Hörselproblem?
 
 
 
Hej jag undrar varför det är så många i Sverige som har hörselproblem men 
 
nästan ingen som har dövproblem? I engelskpråkiga länder finns det en del 
 
som har dövproblem i alla fall. Det finns en del som påstår att jag skulle ha 
 
hörselproblem också därför att jag har texttelefon mm. Men jag har inga 
 
hörselproblem. I så fall går jag till apoteket och köper antingen nya 
 
hörbatterier eller köper revaxör.
 
Jag känner en del hörselskadade och de har inga hörselproblem de heller. 
 
/Mvh Maria
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...

I teckenspråkslexikonet finns det en teckenspråksskrift. Jag undrar just hur många som verkligen kan detta annars verkar det ganska meningslöst om det nästan bara är de på teckenspråksavdelningen på universitetet som kan det... Jag känner ingen hörselskadad eller döv som kan det.

http://www2.spsm.se/orebro/transkription/tecken/index.htm

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Här kommer lite saker som hörande har sagt om döva och hörselskadade. Vissa engelskproåliga länder använder ordet döv  deaf om både hörselskadade och döva. Profound deafness betyder stendöv om inte jag har tolkat det fel. 

http://www.alldeaf.com/showthread.php?t=91837

 

http://limpingchicken.com/2013/05/20/charlie-swinbourne-the-10-incredibly-annoying-habits-of-hearing-people/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missuppfattat "profound deafness". Det står en del om det på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Hearing_loss

 

Det här är ett citat från en av sidorna du länkade till ovan. Det riktar sig till dem som är hörselskadade eller döva:

 

See I know for a fact, that most hearing people will never understand our world. Unless they choose to educate themselves (doubtful), or they or someone close to them becomes deaf. I just don't see anything positive coming out of behaving the same way they are, rude or ignorant. When I was hearing I made the same stupid mistakes most hearing do, I will admit it.
I just really had NO idea what it was like. Then overnight I became profoundly deaf, can't even hear my own voice. My own family who loves me,
didn't know what to say or how to approach me..they had to be taught as I had to learn...I really wish the deaf would take the "higher road" and not resort to the same ignorant type statements, the hearing make to us. It achieves nothing but furthering the anger and misunderstanding.

http://www.alldeaf.com/showthread.php?t=91837

 

Du skulle kanske tänka över vad de två sista meningarna innebär, Maria.

 

http://limpingchicken.com/2013/07/10/annoying-habits-of-deaf-people/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...