Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera program på USB-Minne?


Druid23s
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte om jag har lagt denna tråden på rätt ställe men ändå... Vi ska få egna skoldatorer nu, och enligt kontraktet så får man inte ladda ned program till datorn, men borde man inte kunna ha ett USB-Minne som fungerar som en extern hårddisk? Alltså man laddar ned till det, och installerar programmen där? För när man tar ut USB-Minnet så ligger programmen inte på datorn. Men jag undrar en sak. Hur blir det med registerfiler och sånt på datorn? Registreras inte programmen där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som kallas för Portable, det är program som är speciellt paketerade för att köras ifrån USB-minnen. Här är ett exempel på sådant http://portableapps.com/.

 

Andra program som inte är portable kommer kanske inte fungera som förväntat pga just det du säger med registerfiler och liknande. Men korrekt skrivna program brukar kunna korrigera registret när de startar om det saknar dessa. Men då hamnar du i sitsen att dina program ändrar systemet du kör programmet på. Och det är kanske inte heller helt ok.

 

Men börja med att kolla portable apps och se om det fyller dina behov.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man lov att använda privata USB-minnen? Du borde fråga på skolan om det är ok, jag vet att vissa myndigheter bara godkänner användning av USB-minnen som delats ut av myndigheten själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.M: Tack! Jag hittade de flesta programmen som jag behöver där! Men ett program jag ledade efter bland annat var Spotify. Men vi kom då på att man kan kopiera Spotify-mappen som ligger i %appdata% och kopiera in den på ett USB-Minne, och sedan starta spotify.exe via en batch fil, som sätter appdata på current disk, som då är USB-Minnet. Vi prövade detta i min pappas jobbdator, men dock så blockerades inloggningen till Spotify via hans brandvägg, men programmet gick att starta. Tror dock inte vi kommer ha en lika säker brandvägg på våra datorer.
Och ja, jag vet att det går att använda Spotify Webplayer, men detta var bara ett exempel på ett program vi ville testa.

Tune: Jag har inte läst kontraktet så noga än, men vi har fått informationen att inga program får laddas ned till datorn. Vi kommer att få datorerna efter jul, och då ska jag läsa igenom kontraktet noga och ses om privata USB-Minnen är tillåtna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

Jag passar på att fråga när jag hittade en tråd om program på usb.

Önskar mig ett program att kunna samla bokmärken på usb från windows och android webläsare för jag har lyckats samla på mig många genom åren.

Finns de jag önskar mig?

Eller en htm konventerare?

eller en webbläsare som kan inportera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många webbläsare kan importera bokmärken från andra webbläsare.

Åtminstone Firefox har en synkroniseringsmöjlighet som via en Mozilla-server ser till att t ex bokmärkena uppdateras till samma mellan olika Firefox-installationer (datorer, mobiler mm).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Många webbläsare kan importera bokmärken från andra webbläsare.

Åtminstone Firefox har en synkroniseringsmöjlighet som via en Mozilla-server ser till att t ex bokmärkena uppdateras till samma mellan olika Firefox-installationer (datorer, mobiler mm).

Synkningen mellan Firefox Windows och nya Firefox vers i Android, fungerar inte som det ska, hoppas på att det ska bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt länge Avast Secure Browser om det var mig du fråga.

Försvinner bokmärken vid synkronisering?

Sen har jag nog inga fler frågor om jag lyckas synka... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten reflektion i sammanhanget.

Jag har valt att inte synka mina bokmärken.

På jobbardatorn har jag mest jobbrelaterade bokmärken och omvänt på min privata dator.

På telefonen, som visserligen är en jobbtelefon har jag nu bara fem bokmärken, och samma sak på surfplattan.

Enheterna används på olika sätt och därför har jag olika uppsättningar med bokmärken.

Bra-att-ha-kvar-bokmärken sparar jag i blocket "Egna länkar" hos superstart.se.

Då blir de åtkomliga även om jag skulle låna någon annan dator.

Det är ju annars väldigt enkelt att använda en sökmotor för att hitta en sajt.

 

För att återgå till tråden om USB-minne:

Att spara bokmärken på ett USB-minne som backup kan ju annars vara bra.

Låt säga att det i värsta fall blir ett fel som medför att dina bokmärken raderas på en enhet och synkningen då raderar på alla andra enheter. Eller att tjänsten i sig fallerar?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...