Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Typiskt hörande!


MariaE

Rekommendera Poster

  • 3 veckor senare...
  • Svars 62
  • Skapad
  • Senaste svar

En del hörande tycker att det är pinsamt när de inte hör. Det är en av orsakerna till att många hörande säger "Förlåt vad sa du" , "Ursäkta vad sa du eller "Förlåt jag hörde inte."

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har min vibrator gått sönder... Men jag sov inte bort hela dagen ialla fall. Det är ialla fall ingen sån här...

http://www.vuxen.se/sexleksaker/tjej/vibrator?gclid=CISO-ZWNqsQCFeEAcwodnCMA4Q

 

Men jag vet vad ni hörande tror men det är en sån  här fast inte samma märke. 

sortiment/hus-halsa-fritid/klockor-rakneverk/vackarklockor/shake-awake-p33941

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har min vibrator gått sönder... Men jag sov inte bort hela dagen ialla fall. Det är ialla fall ingen sån här...

http://www.vuxen.se/sexleksaker/tjej/vibrator?gclid=CISO-ZWNqsQCFeEAcwodnCMA4Q

 

Men jag vet vad ni hörande tror men det är en sån  här fast inte samma märke. 

sortiment/hus-halsa-fritid/klockor-rakneverk/vackarklockor/shake-awake-p33941

/Maria

Vad man tror och inte tror ang detta, har inget med hörande eller inte hörande att göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr

 

Nu har min vibrator gått sönder... Men jag sov inte bort hela dagen ialla fall. Det är ialla fall ingen sån här...

http://www.vuxen.se/sexleksaker/tjej/vibrator?gclid=CISO-ZWNqsQCFeEAcwodnCMA4Q

 

Men jag vet vad ni hörande tror men det är en sån  här fast inte samma märke. 

sortiment/hus-halsa-fritid/klockor-rakneverk/vackarklockor/shake-awake-p33941

/Maria

 

Tyvärr så är länken trasig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag känner en som har varit hörande och han kan ett teckenspråksalfabet. Är det någon hörande som kommer ihåg om ni lärde er något teckenspråksalfabet när ni gick i skolan eller på dagis... Det liknar inte teckenspråksalfabetet som döva och hörselskadade använder. Han som lärde sej detta teckesnspråksalfabet är över 55 år idag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag läser i en av mina Auris att SF Bio numera textar alla sina filmer.... Jag hoppas att ni hörande som störs av texten har hittat nån bio som inte textar filmer... En del hörande tycker att filmen har sämre konstnärlig kvalite står det i artikeln.  Tidningen som jag tog detta från är från november 2014...  Men ni som störs av texten får försöka hitta filmer på vissa videobutiker som är otextade eller text som man kan välja bort. På vissa filmer kan man ju välja vilket språk man vill ha texten på och även välja bort texten. Här är en artikel om en som inte gillar text på filmer...

http://www.flm.nu/2015/03/om-bokstaverna-vi-laser-men-inte-ser/

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser i en av mina Auris att SF Bio numera textar alla sina filmer.... Jag hoppas att ni hörande som störs av texten har hittat nån bio som inte textar filmer... En del hörande tycker att filmen har sämre konstnärlig kvalite står det i artikeln.  Tidningen som jag tog detta från är från november 2014...  Men ni som störs av texten får försöka hitta filmer på vissa videobutiker som är otextade eller text som man kan välja bort. På vissa filmer kan man ju välja vilket språk man vill ha texten på och även välja bort texten. Här är en artikel om en som inte gillar text på filmer...

http://www.flm.nu/2015/03/om-bokstaverna-vi-laser-men-inte-ser/

/Maria

Tycker det finns flera sakfel i detta inlägg.

 

1. "Artikeln" i länken är för mig skriven som en blogg.

2. Den är från 2015, ingenting annat.

3. SF är en av flera biografer som i många många år har haft och har både textade och otextade filmer, påståendet från dig är direkt felaktigt och definitivt inget nytt.

 

MariaE, denna tråd är ett exempel på en tråd med inlägg, som egentligen hör hemma  en bloggsajt, och inte i ett forum för att avreagera sig i.

Så det är nog dags att flytta på tråden till mera passande ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det finns flera sakfel i detta inlägg.

 

1. "Artikeln" i länken är för mig skriven som en blogg.

2. Den är från 2015, ingenting annat.

3. SF är en av flera biografer som i många många år har haft och har både textade och otextade filmer, påståendet från dig är direkt felaktigt och definitivt inget nytt.

 

MariaE, denna tråd är ett exempel på en tråd med inlägg, som egentligen hör hemma  en bloggsajt, och inte i ett forum för att avreagera sig i.

Så det är nog dags att flytta på tråden till mera passande ställe.

Det har i flera år funnits textade och otextade filmer men bara vissa filmer har varit textade och många gånger har dessa filmer varit textade under en kort period bara och i vissa mindre städer finns det bara några textade filmer och på mycket olämpliga tider. Det är därför HRF (Hörselskadades riksförbund) har klagat på att svenska filmer ofta saknar text.

 

Flytta tråden till ett hörselskadeforum om du hittar något ?

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solspindeln

Maria, det ÄR svårt för en hörande att ens delvis sätta sig in i en persons upplevelser som har nedsatt eller saknar hörsel. Det vilar mycket på att en person med en nedsättning, hela väsen blir omstrukturerat i en anpassning till "denna verklighet". Speciellt gäller det de varseblivande organen. Som höggradig Empat kan man "ana" men aldrig förstå.

Många har hörselnedsättningar och saknar helt hörsel och vi SKA! vara ett samhälle för ALLA!

Jag var ungefär 8 år när jag var på resa med min Mor och hon mötte en bekant som var blind (vi åkte tåg). De kom in på det här med Blindheten, och hon sa ungefär: - Det måste var svårt med att inte se. Då svarade han: Jo, men tänk de som inte hör! Jag hör, och kan höra Musik och kan samtala... Vi glömde aldrig de orden, de gick rätt in i Hjärtat´s avdelning för förståelse. A moment of truth.

Du är en Exellent Ambassadör för att öka förståelsen.

Det är ett övergripande problem, med särskiljning, så en spridning av förståelse är Absolut Grundläggande.

Jag försöker vara stringent i det specifika, för att nå snabba och bra resultat, men insett att Kvinnors (generellt!) sätt att närma sig och bearbeta problem har dimensioner som många gånger överstiger mäns förmåga. Där är ett av de ABSOLUT STÖRSTA MISSTAG som gjorts i vår historia.

Av NÅD har jag fått den kunskapen, tidigt, men SHIT! inte fattat förrän senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta tråden till ett hörselskadeforum om du hittar något ?

Det är upp till dig själv att försöka hitta ett hörselskadeforum där du kan publicera dina tankar om vad som är "typiskt för hörande", vilka du säger dig "forska" på. Det förstår du väl att en moderator på Eforum inte kan flytta dina blogginlägg till ett helt annat forum. Moderatorerna kan naturligtvis enbart flytta inlägg inom Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till dig själv att försöka hitta ett hörselskadeforum där du kan publicera dina tankar om vad som är "typiskt för hörande", vilka du säger dig "forska" på. Det förstår du väl att en moderator på Eforum inte kan flytta dina blogginlägg till ett helt annat forum. Moderatorerna kan naturligtvis enbart flytta inlägg inom Eforum.

Här i eforum skrivs det ju om allt möjligt allt från diskmaskiner till video och dataproblem naturligtvis. Jag förstår att många hörande här känner sej diskriminerade av det jag skriver. Jag skriver iallafall inte om svarta och färgade människor för det är olagligt att skriva om i detta land....

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hur långt kan hörande unga människor höra ? Äldre människor som kallar sej hörande hör inte syrsor.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/hur-langt-kan-vi-hora-1.5081

/Maria

 

 

Hur långt kan hörande unga människor höra ?

 

Finns inget svar i den text du länkar till?

 

 

Äldre människor som kallar sej hörande hör inte syrsor.

 

 

Står inget om detta heller i länktexten, och var drar man gränsen för vad är äldre människor, hur gammal ska man då vara?

 

Man kan ju vara både yngre och äldre men ändå inte kunna höra syrsor, så jag förstår inte ditt inlägg riktigt, vad du vill komma fram till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmågan att höra högtrekventa ljud ( som t.ex. syrsor) avtar med åldern. Men det är inte relaterat till hur  avlägsen ljudkälla som kan höras. Din länk gäller hur vädret påverkar hur långt ett ljud hörs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget svar i den text du länkar till?

 

Står inget om detta heller i länktexten, och var drar man gränsen för vad är äldre människor, hur gammal ska man då vara?

 

Man kan ju vara både yngre och äldre men ändå inte kunna höra syrsor, så jag förstår inte ditt inlägg riktigt, vad du vill komma fram till?

Om man är hörande då hör man ljud mellan 0-20 decibel enligt hörselvården i Sverige . Det gäller medelvärdet på alla frekvenser. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är hörande då hör man ljud mellan 0-20 decibel enligt hörselvården i Sverige . Det gäller medelvärdet på alla frekvenser. 

/Maria

Vad har dina sista inlägg med din länk från SMHI att göra? Du utgår ju från SMHI´s information där dom på ett enkelt sätt förklarar varför ljud hörs olika långt beroende på hur vädret kan vara. Men du själv pratar om andra saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har dina sista inlägg med din länk från SMHI att göra? Du utgår ju från SMHI´s information där dom på ett enkelt sätt förklarar varför ljud hörs olika långt beroende på hur vädret kan vara. Men du själv pratar om andra saker?

Eftersom den länken  beskriver hur hörande hör så kan jag inte förstå den riktigt eftersom jag inte är hörande. Jag var hörande tills jag var 5  år så jag kommer inte ihåg så mycket.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Om man är hörande då hör man ljud mellan 0-20 decibel enligt hörselvården i Sverige . Det gäller medelvärdet på alla frekvenser. 

/Maria

Där har du fel eller mer troligt att du skrivit fel.

 

En fullt hörande ung människa hör allt mellan 20 - 20 Khz (20 - 20.000 Hz). Blanda inte ihop ljudfrekvenz Hz = Hertz med ljudtryck db = Decibel. Ljudtryck (db) är dessutom ett logaritmiskt mått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom den länken  beskriver hur hörande hör så kan jag inte förstå den riktigt eftersom jag inte är hörande. Jag var hörande tills jag var 5  år så jag kommer inte ihåg så mycket.

/Maria

Inte helt rätt, SMHI beskriver inte hur hörande hör, SMHI beskriver fortfarande hur långt ett ljud kan nå utifrån hur vädret är, vindriktning och kalla eller varma vindar som hjälper till, hur långt vi människor kan uppfatta ett ljud utifrån detta med varmt, kallt och vindar.

Det är bara en mycket kort sammanfattning som SMHI beskriver,

Läs SMHI´s info en gång till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt rätt, SMHI beskriver inte hur hörande hör, SMHI beskriver fortfarande hur långt ett ljud kan nå utifrån hur vädret är, vindriktning och kalla eller varma vindar som hjälper till, hur långt vi människor kan uppfatta ett ljud utifrån detta med varmt, kallt och vindar.

Det är bara en mycket kort sammanfattning som SMHI beskriver,

Läs SMHI´s info en gång till

De som har beskrivit detta på SMHI är hörande antar jag? Eller jobbar det några hörselskadade där också ? Visste du att även de som är döva kan uppfatta ljud? En del döva hör t.e.x. fåglar eller åskan.  men de hör ingenting mellan dessa ljudfrekvenser. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du fel eller mer troligt att du skrivit fel.

 

En fullt hörande ung människa hör allt mellan 20 - 20 Khz (20 - 20.000 Hz). Blanda inte ihop ljudfrekvenz Hz = Hertz med ljudtryck db = Decibel. Ljudtryck (db) är dessutom ett logaritmiskt mått.

Här står det mera om detta... underrubrik "skala som används inom hörselvården". 

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6vhet

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Stoned X bootlegger

Här står det mera om detta... underrubrik "skala som används inom hörselvården". 

http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6vhet

/Maria

Jag misstänker att du uttrycker dig fel. Du borde skriva att "hörande" även hör ljud under 20 db men det gör inte de med hörselskador.

 

Kolla länken nedan!

 

http://www2.spsm.se/orebro/horselboken/fakta/fb31.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...