Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hård disk som nästan slutat fungera på acer dator


larzzzza

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en ganska så simpel fråga.

Om jag skulle ta och byta Hård Disk på min bärbara dator Är det möjligt att göra en fullständig kopia av den dåliga disken ( få med recovery sektionen o allt annat dolt ) för att sedan lägga detta på en extern disk som jag sedan för in igen på min nya disk.

Skulle oxå va bara om jag gick ifrån 500 GB till minst 1 TB på den  nya disken.

 

Är detta möjligt eller går de att få ut recovery delen och ta de man vill spara av bilder filer mm och sedan bara föra över recoveryn på den nya disken och köra den.

Jag har tillgång till program så jag kan boota om windows ifrån dvd skiva utan att ha fungerande windows.

 

Det är en Acer Aspire Timeline inköpt 2012 så garanti finns ej längre.

Allt funkar på datan men de tar as länge så man kan inte köra ngt de står typ svarar inte på allt man startar.

Datan har 4 bg ram o 6 gb Virtuellt ram.

Som exempel kan jag säga att det tog 10 min att öppna kontrollpanelen.

 

Tacksam för ideer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det första du bör göra är att göra säkerhetskopior på alla viktiga filer innan det är försent, för det är risk för att Windows slutar fungera helt och hållet rätt som det är.

 

Är produktnyckeln läsbar på etiketten som sitter under datorn eller i batterifacket?

 

Om det är Windows 7 du har så borde du kunna följa anvisningarna på sidan http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne för att installera Windows 7 på en ny hårddisk. I princip går det att klona hårddisken till en ny eller göra återställningsskivor från återställningspartitionen men när hårddisken verkar vara så otroligt långsam så är det ju stor risk för att det misslyckas.

 

 

Jag har tillgång till program så jag kan boota om windows ifrån dvd skiva utan att ha fungerande windows.

Kan du förtydliga vad du har och vad du menar med "boota"?

Boota betyder normalt starta upp, alltså det som händer varje gång man sätter på datorn: https://sv.wikipedia.org/wiki/Bootning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabbt svar.

Vad jag menar är att jag har en dvd skiva som har en windows ver som går att köra direkt ifrån skivan så man kan komma åt datan även om hd är totalt paj.

denna dvdhar även massa nytto program för att reparera clona och föra över data.

Ja de är windows 7 och jag har produkt nyckeln.

Tack för länken men den snackar om usb fattar inte varför jag inte kan ta ner windows som iso fil göra en windows skiva använda min nyckel installera.

Men de är nu som de jobbiga kommer.

Finns de ngt lätt sätt fixa med drivrutiner till allt för de funkar nästan aldrig och acers sida visar ingen info om datan då jag söker på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabbt svar.

Vad jag menar är att jag har en dvd skiva som har en windows ver som går att köra direkt ifrån skivan så man kan komma åt datan även om hd är totalt paj.

denna dvdhar även massa nytto program för att reparera clona och föra över data.

Ja de är windows 7 och jag har produkt nyckeln.

Tack för länken men den snackar om usb fattar inte varför jag inte kan ta ner windows som iso fil göra en windows skiva använda min nyckel installera.

Men de är nu som de jobbiga kommer.

Finns de ngt lätt sätt fixa med drivrutiner till allt för de funkar nästan aldrig och acers sida visar ingen info om datan då jag söker på den.

 

Acers drivrutiner. (Knappa in produktnummer, eller SNID, eller modell )

 

http://www.acer.se/ac/sv/SE/content/drivers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabbt svar.

Vad jag menar är att jag har en dvd skiva som har en windows ver som går att köra direkt ifrån skivan så man kan komma åt datan även om hd är totalt paj.

denna dvdhar även massa nytto program för att reparera clona och föra över data.

Ja de är windows 7 och jag har produkt nyckeln.

Tack för länken men den snackar om usb fattar inte varför jag inte kan ta ner windows som iso fil göra en windows skiva använda min nyckel installera.

Men de är nu som de jobbiga kommer.

Finns de ngt lätt sätt fixa med drivrutiner till allt för de funkar nästan aldrig och acers sida visar ingen info om datan då jag söker på den.

Ingen orsak :)

 

Det finns länkar till iso-filer med Windows 7 där och om du föredrar att bränna iso-filen på en DVD-skiva i stället för att ha den på ett USB-minne går det förstås också, men du måste fortfarande fixa med file ei.cfg om det inte finns någon ISO för just din variant av Windows 7 (språk, Home/Pro...).

 

Om det är en märkesdator så skickade tillverkaren med ett program för att göra återställningsskivor (en typ av installationsskiva) men frågan är om det fungerar när din hårddisk verkar vara så dålig. Samma sak när det gäller att klona hårddisken till den nya, om hårddisken är dålig är det inte säkert att det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Hård disken svarar nästan inte alls nu.

jag har fixatny windows skiva och har alla drivrutiner jag behöver nu skall jag bara fysiskt byta disken men de är inte så lätt på en acer så jag kommer låte ngn göra detta samt uppgradera ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns de ngt lätt sätt fixa med drivrutiner till allt för de funkar nästan aldrig och acers sida visar ingen info om datan då jag söker på den.

Exakt det du skriver har jag hört om just Acers datorer att deras moderkort är väldigt svårt att hitta drivrutiner till om man formaterar om hårddisken eller byter ut hårddisken.

 

Har själv på sistone köpt två stycken ACER datorer (båda stationära) och de går som tåget men jag har ändå funderat på att byta ut de 500GB hdd mot 1TB... ev 2TB. Det smidigaste är väl så vitt jag fattat att kopiera över allt "eget" material på en extern hdd och sedan göra en ISO/IMAGE av hdd... plocka ur disken och sedan montera den nya större disken och sedan kopiera tillbaka hela ISO/IMAGEN och hålla tummarna att allt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Hård disken svarar nästan inte alls nu.

jag har fixatny windows skiva och har alla drivrutiner jag behöver nu skall jag bara fysiskt byta disken men de är inte så lätt på en acer så jag kommer låte ngn göra detta samt uppgradera ram.

 

Om datorn är yngre än tre år går det att reklamera den och få hårddisken utbytt utan kostnad.

 

//eforum.idg.se/topic/347324-krackelerande-h%C3%A5rddisk-eller-normalt/?do=findComment&comment=1643731

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...