Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera windows på SSD


marklinmaster

Rekommendera Poster

marklinmaster

HEJ!

 

Jag har för tillfället en 2 terabytes hdd på min dator med Windows 8. Jag har nu börjat fundera på att köpa en ssd att ha windows några spel. på

 

Men, jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få över windows till ssd:n utan att radera allt från den gamla hårddisken.

 

Någon som kan hjälpa mig med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan inte klona hårddisken till SSD om disken har mer data än vad som ryms på din SSD.

 

Hur stor är din SSD?
Hur mycket tar din Windows samt installerade program, mina dokument etc. upp på hårddisken (och då menar jag allting annat borträknat som tex. filmer, musik, bilder, musik)?

Om den sammanlagda storleken då är mindre än storleken på din SSD, så kan du prova att istället köra en backup, där du exkluderar allt det övriga och sedan återskapar (Recover) backupen till SSD.

 

Startar om datorn och ändrar boot prioritet så SSD ligger först.

 

Annars rekommenderar jag nog att du gör en total ominstallation och då har du enbart SSD inkopplad (öppna chassit och tillfälligt koppla ur HDD).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marklinmaster

SSD:n är på 128 gig, och det kommer nog inte att funka att att föra över windows via en recovry, eftersom bara dkoumentmappen är på över 300 gig. 

 

Så det lutar nog åt att göra en total ominstallation på SSD:n, problemet är att jag har ingen windowsskiva att installera från. Det finns ju inbyggt i Windows 8 så man kan göra en total ominstallation, men då kommer den ju ominstallera allt på HDD:n, inte sant?

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levererades datorn med Windows 8?

Är det 8 eller 8.1 du har?

Är det en märkesdator, t ex HP eller Acer?

 

Är hårddisken indelad i partitioner (C: och D: t ex)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marklinmaster

Datorn levererades med Windows 8 och jag har uppdaterat till 8.1.

 

Datorn är köpt hos Inet och är en av Inets egenbyggda datorer vid namn inet speldator.

 

Om man går in på "den här datorn" så ser man bara C:, men om man går in i nåt partitionsverktyg så ser man många olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Du borde kunna skapa en återställnings-USB enligt guiden på denna sida:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-usb-recovery-drive

 

När du skapat den så rekommenderar jag att du först kopplar loss din stora hårddisk (2TB) från systemet och enbart har SSD-disken inkopplad. Därefter bootar du upp på usb-stickan och installerar Windows 8 från den. Efter installationen får du uppdatera till Windows 8.1 via Store. Den stora hårddisken kan du koppla in efteråt. Bortkopplingen är så klart till för att minimera risken för att återställningen skriver över "fel" hårddisk.

 

Det är iofs fullt möjligt att Inet har skickat med någon mjukvara som tillåter dig att skapa återställnings-DVD alt. USB. Du får kolla i Start om det finns någon sådant program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marklinmaster

Hittade just en återställningskiva från inet som jag borde kunna använda för att installera Windows 8 på SSD:n!

 

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...