Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta DNS-server Windows 7


tomashag

Rekommendera Poster

Med tanke på det rabalder som det nyligen har varit med DDOS-attacker som har stört Telias DNS så tänkte jag lägga in en annan DNS-server, t.ex. Googles som alternativ till Telias. Jag behåller i så fall en av Telias servrar. Är det så att operativet är så intelligent att om det inte går att få en IP-adress från den första DNS-servern så försöker det med den andra?

/Tomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är så det ska fungera. Det är därför som internetleverantörer, OpenDNS och Google har flera DNS-servrar.

 

Du kan ha hur många DNS-servrar du vill så du behöver inte ta bort någon av Telias servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ingen DDos attack som dom gjorde utan en DNS attack och den attacken slår ut DNS server hos Telias. Har själv loggar på när någon skicka DNS attacker mot mig jag spåra upp attacken och den kommer från Kina,Usa och att par till.

 

DNS gör en stor skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Byter dns-server gör man normalt i routern? Det är det enda ställe jag ändrar och det fungerar alldeles utmärkt. Ingen av våra windows eller linuxmaskiner har haft några som helst problem under de senaste dagarna.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter dns-server gör man normalt i routern? Det är det enda ställe jag ändrar och det fungerar alldeles utmärkt. Ingen av våra windows eller linuxmaskiner har haft några som helst problem under de senaste dagarna.

/ Jari

Jag kör bara med Google dns för dom är mycket bättre. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter dns-server gör man normalt i routern? Det är det enda ställe jag ändrar och det fungerar alldeles utmärkt. Ingen av våra windows eller linuxmaskiner har haft några som helst problem under de senaste dagarna.

/ Jari

Var man byter/ställer in DNS spelar ingen roll.

 

Det är ju bara en del av Telias kunder som haft problem, dvs de som just använt den (de) DNS-server som varit utsatt för attacken.

 

 

Jag kör bara med Google dns för dom är mycket bättre. =)

På vilket sätt är den bättre?

En nackdel är väl att det Google en möjlighet att spåra vad du har för dig och en annan att det normalt går fortare att nå ens internetleverantörs DNS-servrar än Googles.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Telia själva, så var det en DDos, dom blev drabbade av, så hur kan du påstå att så inte var fallet?

 

http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/December/Problem-med-surf-och-digital-tv-avhj-lpt

 

Eller vet du något om deras servrar som dom inte känner till?

http://www.idg.se/2.1085/1.601916/tekniken-bakom-attackerna

 

 

 

På teknikengelska heter varianten DNS reflection amplification attack och går ut på att man utnyttjar DNS-infrastrukturen med öppna resolvers. Enkelt uttryckt går det ut på att man skickar en förfrågan till DNS-servern, och svaret blir mycket större än frågan.

 

Som jag sa en DNS attack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DDoS är ett vitt begrepp och DNS-attack är en delmängd av dem. Det var Telias DNS-servrar som utsattes för en attack, dvs en DNS-attack, och man använde DDoS för att göra det, dvs DDoS-attack, så båda begreppen är korrekta i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...