Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datumstämpel uppdateras ej och andra konstiga fel


AnnaB

Rekommendera Poster

Min laptop med Windows 7 64-bit uppför sig märkligt. Den har länge visat ett meddelande när jag stänger av den, att den väntar på bakgrundsprogram ska avslutas, trots att jag har stängt alla program. Likaså när jag slår på den klagar datorn att "Windows avslutades inte korrekt". Vissa program har inte gått att installera, och ibland känner den inte av externa enheter som kopplas till USB-porten. Ansluter jag t ex en extern hårddisk så fungerade det direkt efter återställningen, men nu får jag återigen meddelandet "Den här filen är inte kopplad till något program för att utföra åtgärden..."

 

Det var så mycket krångel att jag gjorde en recovery för en vecka sedan. Första försöket slutade med "Error" i rött över hela skärmen (har aldrig sett något liknande). Efter en andra recovery såg det ut att fungera, men den började snart krångla igen.

 

Det senaste är att datumstämpeln i Utforskaren inte uppdateras när jag ändrar en fil. Kollar jag i något annat filprogram, t ex Filezilla, visas rätt datumstämpeln.

 

Det är en Zenbook med bra prestanda som bara är ett par år. Jag kan inte räkna ut vad som är fel. Några tips? Är det lönt att lämna in den på reparation eller bättre att köpa en ny (ingen garanti kvar)?

 

PS. Vet inte om det är ett problem med operativsystemet eller om det är hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anna!

 

Jag föreslår att du börjar med att testa hårddisken för att se om det är något problem med den.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

 

Återkom om du behöver hjälp med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Tack för ditt svar. Hårddisken är en 128 GB SSD, och i enhetshanteraren står beteckningen ADATA XM11. Jag har inte lyckats hitta något testprogram på ADATAs hemsida eller sidan du rekommenderade. Jag har kört CHKDSK i Windows utan att upptäcka något fel. Tror du det är ett hårdvarufel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Jag laddade ner och installerade ADATA SSD Toolbox, och skannade hårddisken men det visade inga fel. Det finns ju fler verktyg i Toolboxen men är osäker på vad som är meningsfullt att köra om skanningen inte visar något.

 

Nu verkar det trådlösa nätverket också tappa kontakten från och till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Gjorde du Full Diagnostics?

Att uppdatera firmware och köra System Optimization är också bra, men kanske inte i det nuvarande läget.

 

Var det något liknande det som beskrivs på sidan http://h30499.www3.hp.com/t5/Business-PCs-Compaq-Elite-Pro/Full-restore-quot-red-screen-error-quot/td-p/1158674 som inträffade under "recoveryn"?

 

Hur är det med temperaturen i datorn?

Överhettning kan ge upphov till konstiga fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja, jag har kört Full Diagnostics Scan. Fick bara ett Alert box-meddelande att "Full Diagnostics Scan is done successfully", hittar ingen logg-fil.

 

Temperaturen ligger mellan 35-40 grader så det verkar inte vara problemet.

 

Jag googlade på "Red screen error" och det verkar inte vara samma som jag råkade ut för. För mig stod det ERROR med stora röda bokstäver mot vit bakgrund över hela skärmen. (Försöker hitta något sätt att bifoga en bild men hittar inte det). Jag ser när jag förstorar bilden att det står "AsRecovery Format command error" uppe i namnlisten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Gäller temperaturen alla delar i datorn, dvs processor, moderkort, grafikkort (om det är separat) och hårddisk?

 

AsRecovery står för Asus Recovery så den rubriken sa inte så mycket. Enda sidan med det meddelandet är http://www.justanswer.com/computer/7dimb-hi-my-u36s-not-start-so-i-m-using-f9-restore-after.html

 

Du ser hur du bifogar filer efter att du klickat på knappen "Använd fullständig editor".

 

Eftersom datorn fungerade direkt efter recovery kan det vara något du installerat som är orsaken, så om du kan göra en recovery igen, och sen inte uppdatera Windows och inte installera fler program än absolut nödvändigt, kan det visa om det är fel i hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag hittade också den sidan. "AsRecovery Format command error" tyder väl ändå på att det var problem med formateringen av hårddisken. Om det är hårddisken som håller på att ge upp ligger jag risigt till eftersom det tydligen inte är en standard-anslutning, den är svår att byta på egen hand, dyrt att lämna in.

http://superuser.com/questions/674500/asus-ux31e-zenbook-ssd-non-standard-cant-upgrade-hdd (länken gick inte att kopiera och klistra in trots att jag använder fullständig editor och klickar på "klistra in-knappen" - ännu ett konstigt fel? Bilden på error-skärmen gick i alla fall att lägga till)

 

Temperaturen är från ADATA SSD Toolbox, det står inte exakt vilka datordelar det gäller. Men felen uppträder redan när jag slår på datorn, innan den blivit varm.

 

Datorn hade krånglat redan före recoveryn, så jag försökte hålla koll på vad som hände efteråt. De program jag har installerat har fungerat tidigare på datorn. Det kan förstås vara något från Windows Update. Vid första körningen installerades drygt 150 Windows-uppdateringar. För att testa om någon av dessa orsakar problem skulle man behöva installera dem en i taget, antar jag? Eller du menar att jag ska köra datorn utan uppdateringar, för att se om problemen uppstår ändå? Får se om jag orkar göra någon mer recovery. Jag får väl vara beredd på att datorn kan ge upp när som helst och se till att säkerhetskopiera...

 

Tack, Cecilia, för alla dina uppslag, alltid lär man sig något nytt ;-)

post-135555-0-38721600-1418645468_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den temperaturen är för hårddisken i så fall.

 

För att få fler temperaturer kan du först kolla om du har något program som heter "Asus AI Suite" i datorn för det programmet kan bland annat läsa temperaturer. Om du inte hittar det eller något annat Asus-program för temperaturavläsning kan du använda HWMonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Ladda ner 1.26 zip och packa upp (extrahera) till en mapp som du gör själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...