Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetkabel in i dator stabilare


Martassen

Rekommendera Poster

Jag bör ju ha trådlöst kort i min. Hur ser jag om kortet är trådlöst?

 

...

 

Skulle det annars i praktiken funka med kabel ifrån hans dator till routern?

Hans rum ligger precis intill routern. Dock knivigare om vill stänga dörren om sladden är där.

1. Det syns i Enhetshanteraren (högerklick på (Den här) datorn - Hantera).

 

2. Javisst, men dörren är ett problem om det inte finns en ventilationsspringa upptill eller nertill, eller om du inte kan borra ett hål genom väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Du kan köpa en sån här plus en vanlig kort nätverkskabel plus lite tejp, så borde ditt problem vara löst.

 

Jag använder så lite trådlöst som möjligt på mina datorer hemma. Har dragit nätverkskablar till allt, dels för att erhålla högre hastighet, dels för att det blir så mycket mindre problem och för datorn får nätuppuppkoppling mycket snabbare under start.

 

Vid den dator jag sitter vid just nu har jag frysbox, tvättmaskin och torktumlare mellan routern och datorn vilket ger väldigt dålig Wifi-uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en sån här plus en vanlig kort nätverkskabel plus lite tejp, så borde ditt problem vara löst.

 

Jag använder så lite trådlöst som möjligt på mina datorer hemma. Har dragit nätverkskablar till allt, dels för att erhålla högre hastighet, dels för att det blir så mycket mindre problem och för datorn får nätuppuppkoppling mycket snabbare under start.

 

Vid den dator jag sitter vid just nu har jag frysbox, tvättmaskin och torktumlare mellan routern och datorn vilket ger väldigt dålig Wifi-uppkoppling.

Ok kanske ska köpa en kabel till då till min pojk!?

Man hör ibland folk säga blir bättre med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om

 

Man hör ibland folk säga blir bättre med kabel. 

Jag har testat här hemma och jag blev förvånad att det var så stor skillnad i hastighet mellan trådlöst och kabel. Kommer inte ihåg siffrorna men stor skillnad var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte skrivit vad du har för internetanslutning men om det är ADSL upp till 24 Mbit/s så är hastigheten via det trådlösa nätet minst lika hög som det även med gammal standard för trådlösa nätverk. Men om du har åtminstone en dator med trådlöst nätverkskort så är det bara att pröva vad du får för hastighet trådlöst mot Bredbandskollen.

 

Vad finns det för nätverkskort listade i Enhetshanteraren i de två datorerna?

För att till och börja med se efter om datorerna har nätverkskort för trådlöst, innan man går in på hur man konfigurerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bredbandsbolaget och jag fick fick för mig de gav mig en rätt hygglig router. vet ej hastighet men kör bredbandsbolaget.

 

I enhetshanteraren på min sons dator står det följande under nätverkskort:

 

Atheros AR5006EXS Wireless Network Adapter

Broadcom NetLink Gigabit Ethernet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du inte vad för internethastighet du betalar för, 2 Mbit/s, 8 Mbit/s, 24 Mbit/s, 30 Mbit/s 60 Mbit/s eller något liknande?

 

Då har din son ett trådlöst nätverkskort (Wireless Network Adapter). Finns det något rött kryss, gult utrops- eller frågetecken på det?

Finns det någon ikon som har med trådlöst nätverk att göra nere bredvid klockan?

 

Kontrollpanelen - Visa efter Små ikoner - Nätverks- och delningscenter

Ändra inställningar för nätverkskort

Vad finns det för nätverksanslutningar listade där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej faktiskt. Kanske kan logga in på bredbandsbolaget och kolla !?

 

Nej inga röda uttropstecken.

 

Ska kolla sedan jag kommit hem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget vid klockan

 

Det står anslutning till lokalt nätverk och det står Trådlös nätverksanslutning. Detta i nätverk och delningcenter.

 

Om jag nu endast kopplar trådlöst med min sons dator mot routern så är det väl inget som har med min dator att göra som kör kabel? Inga störningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står anslutning till lokalt nätverk och det står Trådlös nätverksanslutning. Detta i nätverk och delningcenter.

Bra då finns det en trådlös anslutning och du behöver inte skapa någon ny.

Finns det någon tangent som är markerad med en antennsymbol typ http://simpleicon.com/antenna-3.html?

För i de flesta bärbara datorer kan man stänga av och sätta på radion på det trådlösa nätverkskortet, dvs det som kallas flygplansläge, med en knappkombination t ex Fn+F5.

Det är också viktigt att datorn inte är ansluten med nätverkskabel till routern när du försöker få igång den trådlösa förbindelsen för en anslutning över kabel har högre prioritet.

 

Om jag nu endast kopplar trådlöst med min sons dator mot routern så är det väl inget som har med min dator att göra som kör kabel? Inga störningar?

Datorerna kommunicerar med routern oberoende av varandra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ser ingen sådan tangent. Ska jag trycka något? Eller högerklicka på anslutningen och välja anslut?

Har jag typ 100 i hastighet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverk, normalt bara att välja anslut till nätverk, välj nätverk, ange nätverksnyckeln och så är man ute...

 

 

Klart, enkelt, inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur det går för det är alltid intressant att få reda på hur olika förslag fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur det går för det är alltid intressant att få reda på hur olika förslag fungerar.

Japp. Har ej anslutit än. Det är inget specifikt val jag ska göra jag ansluter innan jag knackar in nyckeln?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag väljer "ändra närverkskortinställningar" och sedan högerklickar på trådlösa anslutningen till höger och väljer Anslut händer ingenting. Delningcenter visas i statustaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även provat 'skapa ny anslutning"/anslut till internet.

Tryckt nästa och valt trådlöst.

 

Även konfigurera nytt närverk och står kan ta 90 sekunder innan de visas.

 

Även valt skapa ny anslutning eller nytt nätverk

Därefter konfigurera nytt nätverk

I ruta står det kan ta 90 sek för omkonfigurerade enheter att visas.

Händer ingenting .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är trådlösa aktivt?

På bärbara går det att inaktivera.

Tydligen inte.

 

Det står anslutning till lokalt nätverk och det står Trådlös nätverksanslutning. Detta i nätverk och delningcenter.

 

om jag högerklickar på den det står trådlös står det inaktivera.

Är det ett tangenttryck jag behöver göra? Eller så har jag missat nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det står "inaktivera" är det nog aktiverat...

 

alltså, jag börjar känna att du kanske borde baka några bullar, koka en kanna kaffe och bjuda hem en lite mer teknikkunnig :)

Eller din son kanske kan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får testa imorgon igen om jag får det funka eller så köper jag en kabel.

 

Går in på nätverk och delning.

Ändra inställningar för nätverkskort.

Ser trådlös anslutning som är aktiverad.

På den står det Inte ansluten.

Högerklickar på den och väljer Anslut.

Nere i statusrad står det Inga nätverk tillgängliga.

Klickar på nätverk och delningcenter.

Väljer Skapa ny anslutning eller nytt nätverk.

Väljer Anslut till internet.

Trycker Nästa.

Trycker på Trådlöst.

Inget händer och i statusrad står det inte ansluten. Inga nätverk tillgängliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...