Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetkabel in i dator stabilare


Martassen

Rekommendera Poster

Jag tycker min internetkabel sitter lite löst i min bärbara hpdator. Den har liksom ingen pigg som låser fast kabeln i uttaget som andra sidan av kabeln har. Den sidan som har piggen sitter i routern.

 

Finns det något tillbehör så man kan få kabeln att sitta stabilare? Kommer inte ihåg om sidan som

är utan pigg någonsin har haft pigg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Min rekommendation med, köp ny kabel. De där piggarna, låsen, på nätverkskontakterna på kabeln är tyvärr inte beständiga.

 

Andra tipset jag kan ge är att vända på kabeln, sätta trasiga delen i routern, kanske slå ett varv eltejp runt den så att den kilas fast. Det kan fungera.

 

Eller i all enkelhet, bärbara datorer gillar trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man lång kabel och kontakt som är sönder går det även att byta bara kontakten. Kräver lite hantverk och utrustning men inget svårt.

 

Det finns kablar med böjskydd som gör att kontaktens stift håller lite bättre. Hittade ingen länk till kabel med böjskydd, är man lite envisare så hittar man nog efter en stund.

 

Nya rj-45kablar finns nästan i varenda affär idag och kostar omkring 50 kr beroende på längd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation med, köp ny kabel. De där piggarna, låsen, på nätverkskontakterna på kabeln är tyvärr inte beständiga.

 

Andra tipset jag kan ge är att vända på kabeln, sätta trasiga delen i routern, kanske slå ett varv eltejp runt den så att den kilas fast. Det kan fungera.

 

Eller i all enkelhet, bärbara datorer gillar trådlöst.

ja jag kan ju prova sätta trasiga delen i routern faktiskt.

När du menar tejp runt. Antar att du inte menar runt själva trasiga delen? En mer variant att man helt enkelt tejpar fast den?

 

Jag har sporttejp vit(Sådan man tejpar fotleder osv). Kan man använda sådan? Tänker om det är ok när det är ström.

 

Det är en rejält lång kabel jag har. ifrån vardagsrum(där datorn är) och fäst längs väggen och runt(Kanske 30 meter. Lite osäker). Kommer ej ihåg om jag fick den ifrån min internetleverentör. Får man kablar ifrån leverantören?

Om man köper vad ligger de i pris? Nog kanske bäst köpa ny ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 meter?

 

Då kostar de förvissa lite

25 meter

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/natverkskablar/fardig-langd/utp-kabel-cat5e-vit-25-m-p38545

 

Varför inte köra trådlöst? eller kanske skarva kabeln med en liten switch så att du kan ha en kortare kabel du sätter i/drar ur varje gång du ska flytta datorn? De är inte så hållbara nätverskablar imho.

 

Tejp, då menar jag ett tunt varv runt kontakten så att kabeln kilas fast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det 30m från routern till där datorn brukar finnas så är det bättre att investera i jobbet att dra en ny kabel. Kabelanslutning är alltid stabilare och snabbare men för din bärbara kanske en trådlös accesspunkt, där datorn brukar vara, kan vara ett alternativ för att inte behöva stoppa in och dra ur kabeln i tid och otid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Varför dra en lång kabel? Bättre att investera i något liknande detta. Då kan du använda kortare kabel lokalt till datorn om du inte har möjlighet använda en trådlös anslutning. Du kan förlänga ditt trådlösa nätverk med t.ex denna.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 meter?

 

Då kostar de förvissa lite

25 meter

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/tradburet-natverk/natverkskablar/fardig-langd/utp-kabel-cat5e-vit-25-m-p38545

 

Varför inte köra trådlöst? eller kanske skarva kabeln med en liten switch så att du kan ha en kortare kabel du sätter i/drar ur varje gång du ska flytta datorn? De är inte så hållbara nätverskablar imho.

 

Tejp, då menar jag ett tunt varv runt kontakten så att kabeln kilas fast.

Menar du tejp runt plastgrejen på internetkabeln så hålet blir trängre? Tänkte risk blir nåt med strömmen. Annars får jag väl tejpa runt litevarstans så den sitter!? På sladden mer och inte där plastgrejen är!?

Gör hur fan du vill säg bara den sitter hahaha

 

Kabeln jag har är dragen genom en special-list ifrån vardagsrum som går längs väggen och upp över dörrar genom listen hela vägen i hallen till routern. Avståndet router och dator är typ 6 meter. Kabeln dock längre då den ska gå längs i listen så att säga . Routern är i hallen och dator i vardagsrum.

 

Min son har en bärbar i sitt rum också. Närmare routern. Hur gör jag han kan surfa? Ytterligare kabel ifrån hans dator till ett uttag i routern ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför dra en lång kabel? Bättre att investera i något liknande detta

 

Har du (eller någon annan) själv testat denna? Funkar det bra och stabilt? Sitter själv med en låååång kabel hemma... Hamnar jämt i vägen för dammsugaren. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tejp, runt huvudet, runt kontakten, göra så att den "kilar" fast lite i kontakten. Inga elektriska riskera. Bara plast mot plast.

Kan fungera med en tunn tandpetare även, kila fast kontakten helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tejp, runt huvudet, runt kontakten, göra så att den "kilar" fast lite i kontakten. Inga elektriska riskera. Bara plast mot plast.

Kan fungera med en tunn tandpetare även, kila fast kontakten helt enkelt.

Bör man dra ner köpa Eltejp eller funkar det med sporttejp typ? Sportejp e ju lite tygig.

Inge lust få huset i lågor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns INGEN risk att det blir brand!

Testa med den tejp du har!

 

Du kan ta en bit toapapper. Idén är att kontakten ska kilas fast. Inget annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern är en:

Det står:

ZyXEL

P-2812HNU-F1 vT

 

Power rating : 12v=2A

Power consumption: 24 watt max

802. 11n wireless VDSL2-VoIP IAD

No. 402021

 

Jag fick den av min operatör när jag ville surfa wi-fi via telefon.

Min dator har som sagt kabel till routern.

 

Om min son vill surfa på sin dator behöver jag då en kabel till ifrån min sons dator och routern!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns INGEN risk att det blir brand!

Testa med den tejp du har!

 

Du kan ta en bit toapapper. Idén är att kontakten ska kilas fast. Inget annat.

Japp lika bra köra säkert :-). Vill väl egentligen undvika stoppa ner grejer i uttaget. Det går alltså virra runt lite tejp runt plastgrejen så blir trängre och trycka ner utan att ligga fundera på om det börjar brinna? :-) för viss del av tejpen kommer ju in i uttaget!? Säkert ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern är en:

Det står:

ZyXEL

P-2812HNU-F1 vT

 

Power rating : 12v=2A

Power consumption: 24 watt max

802. 11n wireless VDSL2-VoIP IAD

No. 402021

 

Jag fick den av min operatör när jag ville surfa wi-fi via telefon.

Min dator har som sagt kabel till routern.

 

Om min son vill surfa på sin dator behöver jag då en kabel till ifrån min sons dator och routern!?

Eftersom du har en router med trådlös funktion så är det väl enklast att sonens dator ansluter trådlöst till routern på samma sätt som telefonen. Om hans dator inte har ett trådlöst nätverkskort redan är kostnaden för att köpa det jämförbar med att köpa kabel och lister eller liknande.

 

Har du verkligen inte ett trådlöst nätverkskort i din dator?

Det brukar alla bärbara ha.

 

 

Japp lika bra köra säkert :-). Vill väl egentligen undvika stoppa ner grejer i uttaget. Det går alltså virra runt lite tejp runt plastgrejen så blir trängre och trycka ner utan att ligga fundera på om det börjar brinna? :-) för viss del av tejpen kommer ju in i uttaget!? Säkert ?

Du ser ju kontaktstiften/blecken på kabelns nätverkskontakt och det är bara där det finns någon ström, och du ska ju inte tejpa på dem för då slutar det att fungera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bör ju ha trådlöst kort i min. Hur ser jag om kortet är trådlöst?

 

Folk brukar ofta säga det blir stabilast med kabel tycker jag men det kanske inte är så?

 

Skulle det annars i praktiken funka med kabel ifrån hans dator till routern?

Hans rum ligger precis intill routern. Dock knivigare om vill stänga dörren om sladden är där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med trådlöst, det fungerar bra för i princip allt. Kanske kanske om man vill spela spel och minimera pingtid kan man vinna lite via kabel

 

Samt, givetvis, svårt att få ut 100 Mbit/s vi trådlöst, man får vanligen (beroende på kretsar) nöja sig med 50-80 Mbit/s.

 

Och det räcker väl gott för dig?

 

Kabel fungerar alltid. Trådlöst likaså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med trådlöst, det fungerar bra för i princip allt. Kanske kanske om man vill spela spel och minimera pingtid kan man vinna lite via kabel

 

Samt, givetvis, svårt att få ut 100 Mbit/s vi trådlöst, man får vanligen (beroende på kretsar) nöja sig med 50-80 Mbit/s.

 

Och det räcker väl gott för dig?

 

Kabel fungerar alltid. Trådlöst likaså...

osäker på hur många mbit/s jag har med kabel. Hur ser man det?

 

Bara gå in i nätverksanslutningar och välja samma som jag gör med telefon och knappra in nyckeln och klart? Kan köra kabel samtidigt om man nu vill det nån gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade koppla upp min pojks bärbara mot routern trådlöst . Osäker hur jag gör. Går jag in i nätverk och delningcenter?Windows 7 på den. Skapa ny anslutning eller hur gör man ? Ser ej förslag som jag ser när jag kopplar mot Wi-Fi via telefon .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...