Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DNS-problem hos Telia


Laso

Rekommendera Poster

Sedan igår kväll så ligger Telias DNS-servrar nere från och till.

både dator, iptelefon och digitaltv ska vara drabbad.

 

Överbelastningsattacker säger telia

 

http://www.expressen.se/nyheter/hackerattack-bakom-problem-med-telias-nat/

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20001183.ab

 

Men byter man Ipnummer till dns-servrarna på sin dator, så kommer man förbi felet.

 

T.ex. via Google.

 

Ipnummer 8888, och 8844

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men byter man Ipnummer till dns-servrarna på sin dator, så kommer man förbi felet.

 

Nu fungerar internet igen, men fungerar det där när man har en router som har Telias dns-servrar inlagda? I routern hittar jag inget sätt att ändra dom.

 

Är det inte routern som har sista ordet typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar internet igen, men fungerar det där när man har en router som har Telias dns-servrar inlagda? I routern hittar jag inget sätt att ändra dom.

 

Är det inte routern som har sista ordet typ?

Det är datorns inställningar som avgör vilken/vilka DNS:er som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar internet igen, men fungerar det där när man har en router som har Telias dns-servrar inlagda? I routern hittar jag inget sätt att ändra dom.

 

Är det inte routern som har sista ordet typ?

 

Nej, inte i det här fallet, du ska ändra i egenskaperna för ditt nätverkskort, vid IPv4.

I princip kan du använda vilken DNS-server som helst som ligger hos någon annan, man måste inte använda dom DNS-servrar som ligger hos sin egen ISP.

post-13429-0-60344500-1418249066_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej, men tyvärr ser man ju återigen, hur sårbart en operatör är, som bara används till att styra i det här fallet, då rasar mycket ändå.

Nu kunde man enkelt styra om sina datorer, om man visste hur man skulle göra, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klickar på Avancerat-knappen i bilden inlägg 6 så har man möjlighet att lägga in många DNS-servrar, så förutom min internetleverantörs DNS-servrar (troligen snabbast) så har jag OpenDNS och de Telia-servrar som jag hade när jag var Telia-kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag vill ha tex. Googles dns-servrar som backup och lägger in dom i datorn så måste jag även lägga in Telias dns-servrar i datorn före Googles, om jag vill att dom ska användas i första hand. Annars kommer enbart Googles servrar att användas? Kan det stämma?

 

Jag har gjort så nu och det verkar fungera i alla fall :)

 

 

Ipnummer 8888, och 8844

 

Ska det inte vara punkter mellan siffrorna?

 

Jag har förresten en liten surfplatta med en VPN-anslutning. Jag slog aldrig igång den för att prova, men om jag fattat rätt nu så hade den alltså fungerat utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Jag märkte inget av detta för internetanslutningen (Telia via fiber). Har konfigurerat routern till att använda OpenDns i första hand.

Däremot dog digitaltv;n, digitalboxarna är direkt anslutna till Telias splitter/gateway från Inteno. Testade inte telefonen som har ett eget modem inkopplat till splittern.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan igår kväll så ligger Telias DNS-servrar nere från och till.

både dator, iptelefon och digitaltv ska vara drabbad.

 

Överbelastningsattacker säger telia

 

http://www.expressen.se/nyheter/hackerattack-bakom-problem-med-telias-nat/

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20001183.ab

 

Men byter man Ipnummer till dns-servrarna på sin dator, så kommer man förbi felet.

 

T.ex. via Google.

 

Ipnummer 8888, och 8844

Universal Telecom blev påverkad av detta och de sa i telefonen att jag kunde byta min dns till googles. Vad händer om jag behåller googles dns nu och skippar att byta tillbaka till 0.0.0.0 0.0.0.0 som var standard för TP-Link wireless router? Kan det bli problem i framtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag vill ha tex. Googles dns-servrar som backup och lägger in dom i datorn så måste jag även lägga in Telias dns-servrar i datorn före Googles, om jag vill att dom ska användas i första hand. Annars kommer enbart Googles servrar att användas? Kan det stämma?

Ja

 

 

Universal Telecom blev påverkad av detta och de sa i telefonen att jag kunde byta min dns till googles. Vad händer om jag behåller googles dns nu och skippar att byta tillbaka till 0.0.0.0 0.0.0.0 som var standard för TP-Link wireless router? Kan det bli problem i framtiden?

Troligen är det lite långsammare att använda Googles DNS-servrar eftersom de befinner sig längre bort än din internetleverantörs (Telias) servrar. Standard är väl att det står på automatiskt, för IP-adressen 0.0.0.0 borde inte funka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja

 

 

Troligen är det lite långsammare att använda Googles DNS-servrar eftersom de befinner sig längre bort än din internetleverantörs (Telias) servrar. Standard är väl att det står på automatiskt, för IP-adressen 0.0.0.0 borde inte funka.

Nej jag menade first dns: 0.0.0.0 och second dns: 0.0.0.0
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag menade first dns: 0.0.0.0 och second dns: 0.0.0.0

Jag förstår inte att det kan fungera, men om du säger det så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte att det kan fungera, men om du säger det så.

Det är liksom standard för TP-LINK routerns dns jag vet inte varför men på något sätt har de gjort det i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Default är "first", second", third" dns satta till: 0.0.0.0 vilket innebär att det är isp;ns dns servrar som går in där automatiskt. Kollar man under statusfliken i routerns användargränssnitt framgår detta tydligt. Vill man ändra/använda t.ex open dns skall dessas ip-adresser skrivas in på "first" och "second", "third" skall lämnas ifyllt med 1 nolla i varje fält vilket innebär att isp;ns dns-server är tredje alternativet.

/ Jari

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga till DNS-servrar, som Google DNS och OpenDNS, om man inte har en router utan bara ett modem (i telefonjacket)?

Det verkar nämligen vara så att den som saknar router inte kan lägga till någon extra server, upptäckte jag när jag försökte hitta en möjlighet till tillägg i nätverkskortets IPv4.

Jag har försökt hitta information om detta men det talas hela tiden om en router:
http://www.howtogeek.com/167239/7-reasons-to-use-a-third-party-dns-service/
http://www.techrepublic.com/blog/google-in-the-enterprise/resolve-to-resolve-dns-faster/

 

Jo det gick faktiskt. Jag hade missat att jag skulle markera Internet Protocol Version 4 (TCP/IP v4) för att jag skulle kunna klicka på Egenskaper och därmed kunna lägga in Googles DNS-servrar.

post-55300-0-61543100-1418440495.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...