Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Jodie

ComHem-uppkopplingen fungerar inte längre...

Rekommendera Poster

Min åldrade väninna lyckas inte längre, troligen sedan månadskiftet, koppla upp sig på sitt enkla bredband hos ComHem, som hon tidigare ett antal år haft genom tv-antennuttaget.

Jag har nu endast haft telefonkontakt med henne om saken, men rått henne att avsluta Windows, slå av strömmen till både modem och dator och sedan starta om från början igen. Men av allt att döma blev hon aldrig uppkopplad då heller - såvitt jag förstår borde en "Online-lampa" tänts på hennes modem, vilket hon förnekade skedde.

När jag sedan snokat vidare lite på ComHems site står väninnans modem Cisco EPC2425 med som "historisk utrustning" ( https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning ). Jag har börjat fundera om det möjligen återigen är som som i tråden //eforum.idg.se/topic/339087-kom-hem-fann-comhem-dött - att det kanske inte längre GÅR att koppla upp sig med vänninnans modem.

Naturligtvis har jag noga frågat om hon fått något brev e.dyl eller email från ComHem om att något var på gång, men det förnekar hon bestämt. Om någon av er som läser det här skulle råka känna till om väninnans modem fortfarande bör fungera, eller faktiskt av ComHem gjorts oanvändbart, skulle vi vara tacksamma få veta det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget svar på om det gjorts oanvändbart eller inte. 

Men det med att hon inte fått nåt meddelande om det. Hon kanske fått ett mail som hon trott varit bluffmail och bara tagit bort det. För jag kan tex ta min pappa han fick mail från telia att en sorts mailadress skulle upphöra, men det såg inte ut att faktiskt komma från telia så jag trodde det var bluffmail och kontaktade telia, men det var korrekt.

Hon kan också fått ett helt vanligt brev. Och beroende på hur det stod så kanske din väninna bara uppfattade att det var ett vanligt erbjudande att skaffa nåt nytt och ansåg att hon inte behövde nåt nytt och struntade i det. 

Så hon kan fått meddelande men uppfattat det på ett helt annat sätt.

Som jag förstår det så bor din väninna i en lägenhet. Om det är en hyreslägenhet så kontakta hyresvärden och fråga om dom vet nåt. Och det samtalet kan ju du ringa. För då du säger att det skedde vid månadsskiftet så kan det vara så att dom tagit just det modemet ur bruk. 

Redigerad av marim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Redan för ca en vecka sedan mailade jag till ComHems kundservice.  Efter några minuter kom det mail därifrån där det i ärenderaden stod "Inte läst:" följt av exakt den text jag själv skrivit i min ärenderad. Innehållet i deras mail var blott en "DISCLAIMER" på engelska.
Efter några dagar försökte jag igen... och fick samma "svar". Är det sådant som kallas  kundservice?

Nåväl, innan jag förhoppningsvis reser till väninnan i jul ville jag om möjligt få besked om det nämnda modemet verkligen fortfarande ska kunna fungera, så nu har jag istället ringt till ComHem där jag först på ett mycket opersonligt sätt blev intensivt "förhörd" av en telefonsvararröst om vad jag ville, innan jag äntligen, äntligen faktiskt fick tala med en människa.

Människan uppgav att visst ska den modemtypen ännu fungera på väninnans abonnemang, men eftersom jag ju inte befann mig hos modemet, som f.ö. ej heller var påslaget, kunde hen för nuet inte göra mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag själv kommit till och återanslutit väninnans befintliga modem till RÄTT uttag, dvs TV-antennuttaget, fungerade uppkopplingen bra igen.

Men eftersom hon kunde få ett mycket snabbare modem utan högre abonnemangsavgift beställde vi ett sånt, NETGEAR CG3700, som vi nu istället surfar genom.

Bör man införa eller byta något lösenord till nya modemet? Och isåfall hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Comhems manual för routern finns här: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/netgear-cg3700-44296

Det lösenord som man använder för att logga in på routerns inställningssidor bör bytas så att ingen obehörig kan det (sidan 41). Om det trådlösa nätverket inte används så stäng av det (sidan 17-18 i manualen, "Wireless Gateway Radio").

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Comhems manual för routern finns här: https://www.comhem.se/kundservice/hjalp/utrustning/netgear-cg3700-44296

Det lösenord som man använder för att logga in på routerns inställningssidor bör bytas så att ingen obehörig kan det (sidan 41). Om det trådlösa nätverket inte används så stäng av det (sidan 17-18 i manualen, "Wireless Gateway Radio").

:) Tack för länken och tipsen! Nu är båda grejerna fixade. Innan jag stängde av Wireless kunde jag se ett dussintal andras.

Iofs kunde det vara praktiskt ibland om jag kunde köra WiFi hemma hos mig på landet... men jag befarar att väninnans numer avlagda modem Cisco EPC2425 inte går att använda hemma hos mig på mitt ADSL via telefonuttaget hos helt annan ISP, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...