Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dramatisk minnesförlust Samsung SSD 840 EVO 250GB


Thomas031

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har sedan 1 år tillbaka nya hårddiskar i min dator. Mitt windows 7 ligger på C: SSD disk 250GB och där har jag bara det mest nödvändiga, på D: ligger allt övrigt en Seagate Expansion 2TB.

Vad som nu har hänt ganska dramatiskt sedan någon vecka tillbaka är att helt plötsligt är mitt utrymme nästan slut på SSD disken fast jag inte har installerat något speciellt mer än uppdateringar. Tidigare har datorn säkerhetskopierat automatiskt men någon sådan kopia hittar jag inte, det vore enkelt att i så fall ta bort den kopian och utrymmet åter var gott. Så har det varit förut men hittar inget sådant i dag.

 

När jag sedan försöker hitta vad som helt plötsligt har dragit i väg så tittar jag under C: och under egenskaper för användare där har jag under fliken säkerhet grupp- eller användarnamn både administratör och användare samt system, skall man ha alla dessa 3 under denna flik eller körs det dubbelt på något vis? Kan man vara både administratör och användare så att säga? Vad som också är konstigt är att markerar jag bara användare direkt i utforskaren på C: så står det 65,2MB, höger klickar jag på egenskaper för användare står det 143GB. Öppnar jag så användare så ser jag mycket riktigt mitt namn och även där under egenskaper är det 143GB. Men öppnare jag sedan mitt användare namn och markerar dom mappar som ligger där så blir det totalt 6,34MB. Vart tusan ligger alla 143GB som det står att det finns där?

 

Det är det som har ätit upp allt minne för mig, kan det ligga någon kopia som datorn själv har installerat eller hur kan jag leta vidare, man är ju bara nervös så man inte tar bort något så datorn helt slutar fungera.

 

Tacksam för hjälp utav någon som har lite koll på detta.

 

Bästa hälsningar

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra en säkerhetskopia och lägga den på samma disk som Windows, är helt meningslöst. Kraschar disken så försvinner säkerhetskopian också.

 

Det är helt normalt med det som står under fliken "Säkerhet". När det gäller diskutrymmet, har du markerat att dolda filer ska visas? I din användarmapp finns flera dolda filer, som du inte kan se utan att ställa in detta i Mappalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej o super tack för svar. Jag ställde in mappalternativ nu och då dök det upp några nya på banan under användare. Mappen som dök upp heter appdata och i den ligger det 3 mappar som heter Local (38,5GB) och nästa heter LocalLow (59MB) och den sista heter Roaming (104GB). Där har vi bovarna som tar upp all plats. Båda Local står det att dom senast ändrades den 7 respektive 27 november och det stämmer efter att jag nu fått varning om att mitt utrymme börjar ta slut.

 

Vart kommer dessa i från, vad kan jag göra med dom så dom inte tar så stor plats. Detta har ju blivit nu så att säga och datorn har ju fungerat bra innan.

 

Mvh/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De (själva) mapparna måste finnas kvar.

 

Med program som VisDir http://www.sb-software.com/visdir/ är det enkelt att leta fram största bovarna.

 

visdir1.jpg

Hej, stort tack för tipset. Tittat som hastigast, programmet är från 2006 men det stämmer eller? Ser på dumpen du skickat, hur skall man veta vad man kan ta bort och inte, inte många ord man känner igen på bilden.

 

Mvh/ Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

104 GB i roaming mappen tycker jag är väldigt mycket. Vad du kan ta bort går inte att säga utan att veta vad som finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, programmet är gammalt men fungerar med Windows 7.

Vad som visas i skärmdumpen är ju bara ett exempel.

Programmet visar på intet sätt vad man kan ta bort eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Local-mappen ligger en Temp-mapp, dvs en mapp för tillfälliga filer, om man inte kör diskrensningsprogrammet eller rensar den på annat sätt kan den bli väldigt stor.

 

För övrigt är det olika program som sparar data under AppData-mappen och VisDir kan ju visa vilket program det är som sparar mycket på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla o super stort tack för så mycket fin hjälp!!!

 

Jag löste det i går och känner att jag måste svara här och avsluta om det kan vara till hjälp för någon annan. Allt börja när jag höll på med min iphone och när jag skulle jailbreaka den. Det låter kanske långsökt men när jag då skulle återställa iphonen först så skall man säkerhetskopiera och där har något gått hyffsat snett förmodar jag. Alla mina filmer och bilder har på något vis dubbel säkrats i mappar och när jag börja tittat på detta så såg jag att under alla mappar som hör till apple på något vis så var dom extremt stora. Jag avinstallera itunes i den ordning man måste göra och sedan leta efter alla undermappar som gömmer sig och då såg jag detta. Efter att jag gjort detta så vipps 143GB in på kontot!!

 

Nu installerar jag itunes på min seagate i stället så skall allt vara frid o fröjd!

 

God jul alla o än en gång, vilket forum...här händer det saker...många duktiga som snabbt hjälper när man som mest behöver!

 

Thomas 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...