Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa AIO eller stationär?


s2050

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hade tänkt införskaffa ny dator som klarar av surfande, skrivande och även lite spelande med HoN, CS och LoL. Har funderat på AIO datorer dels för att de tar mindre plats och dels för att det känns smidigare men eftersom jag aldrig ägt en sådan tidigare tänkte jag fråga om det är risky att köpa en sådan eller är sannolikheten att den pajar lika stor som en vanlig stationär? Hur blir prestandan osv?

Jag är student och får då lite rabatt på just den här och har ingen om det är ett bra köp?

http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=G9B66EA&opt=UUW&mastersku=G9B66EA&masteropt=UUW&sel=PCDTmerch-tech-specs

 

Sjukt tacksam för alla råd och tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har noll koll på AIO-datorer och ännu mindre koll på de spel du nämner men desto mer erfarenhet av stationära datorer... både mini-, midi- och fullsize skåp.

 

Spontant skulle jag nog gissa mig till att köper du en AIO-dator av välkänt beprövat märke så lär nog livslängden vara längre på den än när du vill uppdatera dig med ny dator. Men en fråga rent allmänt med tanke på att du skriver att du är student och knappast plockar in tiotusentals kronor i månaden - har du inte funderat på att köpa en begagnad stationär dator?

 

Köper du en ny dator idag för 6.000 - 8.000 kronor så om 3 år är den bara värd en tusenlapp. Varför inte köpa en beg tre år hyfsad bra stationär dator för en tusenlapp om du bara ska ha den till surfning, skriva brev och lite spel? 

Jag ska inte på något sätt påstå att inte en dator kan gå sönder men med min erfarenhet vad beträffar PC-datorer sedan tidigt 1990-tal så är det väldigt väldigt sällsynt. Jag har personligen aldrig blivit drabbad. Har inte ens råkat ut för en hårddiskkrasch trots att hårddiskarna körts tills de blivit dryga 10 år gamla. 

 

Skulle jag ge dig ett råd så är det att satsa på en begagnad stationär dator och köp gärna till en större 24 - 27 tums skärm. Det finns bra stationära datorer som inte är större än 37 * 27 * 10 cm. Tankar du ner mycket material via nätet kan du köpa till en 3TB 7.200 rpm 3.5" intern hdd för en tusenlapp. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...