Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tryckförlust däck


Martassen

Rekommendera Poster

Har en golf 2014. Skifta till vinterdäck dubbdäck för 3-4 dagarsedan.

Idag fick jag fram en symbol på instrumentbrädan med text :

 

Tryckförlust:

Kontrollera däcktrycken.

Spara däcktrycken i bilmenyn.

 

Vad ska jag göra?

Jag gick runt kika snabbt på däcken och inget sågt pafft ut.

 

Tacksam för hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört till en mack och kontrollerat däcktrycket och vid behov pumpat till önskat tryck. Sen hade jag kört som inget hänt och varit vaksam på larm om sänkt lufttryck och kört in på verkstad om larmet upprepades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade kört till en mack och kontrollerat däcktrycket och vid behov pumpat till önskat tryck. Sen hade jag kört som inget hänt och varit vaksam på larm om sänkt lufttryck och kört in på verkstad om larmet upprepades.

Jag har däcken hos en firma och de sköter , förvarar och skiftar åt mig.

Hur kollar man trycket rätt? Hur vet man vilket tryck?

 

Jag antar att meddelandet gäller luften i däcken och inget annat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i instruktionsboken till bilen om det är samma typ av däck som rekommenderas, annars brukar det stå tryckt på däcksidorna, ofta är det i PSI (amerikansk/brittiska måttenheten Pound per Square Inch) men det kan också stå Bar.

 

På macken är det då bara sen att läsa av på rätt skala. Alla luftpumpar har båda skalorna på mättavlan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ofta kan det "stå fel" på macken, många däck/bilar kräver högre tryck än vad som står på tabellerna på macken, den tabellen brukar utgå från bilmärke, det handlar snarare om vilken typ av däck man har.

 

T.ex. så säger macktabellen att mina ska ha 2.5, men däckfirman som förvarar dom, trycker alltid i runt 3,5-4 psi/bar, så det skiljer.

 

Och så skiljer det på sommar och vinterdäck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl däcktrycksövervakning.

Om däcktrycket i endera däcket avviker från de övriga får du varning.

Detta kan också uppträda om ena framhjulet "spinner till" lite.

 

Man brukar kunna släcka/reseta varningen med en knapp.

Bilen bör/ska då stå stilla.

 

Tillägg - länk:

http://personbilar.volkswagen.se/sv/i_fokus/teknik-och-innovation/volkswagen-ordbok/daecktrycksoevervakning.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i instruktionsboken till bilen om det är samma typ av däck som rekommenderas, annars brukar det stå tryckt på däcksidorna, ofta är det i PSI (amerikansk/brittiska måttenheten Pound per Square Inch) men det kan också stå Bar.

 

På macken är det då bara sen att läsa av på rätt skala. Alla luftpumpar har båda skalorna på mättavlan.

Hade dessa dubbdäcken på min förra bil också dock var det också en golf men modellen innan denna. Däcken passar dock.

 

Är ju skumt den börjar klaga på luften i däcken när däckfirman precis bytt dom och ska liksom vara redo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns alltså givare på varje fälg som mäter trycket, kolla med din verkstad så dom får koppla upp den mot datorn, och se vad felinfon visar.

 

Det borde finnas info om detta i instruktionsboken också om hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På föra dörren under kanten står det hur mycket luft man ska ha på däcken fram och bak och om det är vinterdäck eller sommardäck. 

 

Bilen säger till om det är ojämn luft i däcken. För om det är ojämn luft i däcken så dricker bilen mer soppa och lite annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årsmodell och typ av Golf? Dimension på däcken?

 

Vanligtvis tycker jag att man kan trycka i ett halvkilo extra mot vad som står i instruktionsboken i synnerhet vintertid eftersom högre däcktryck sliter mindre på däcken, ger bättre stryrrespons (och kurvtagning) och bättre bromsförmåga samt lägre bensinförbrukning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Bilens däcktryck står inte på däckens sidor, där står däckets maxtryck.

2. Bar och PSI är inte samma sak.

3. På VW brukar rekommenderat däckstryck stå på insidan av tankluckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har haft denna övervakning på mina två tidigare bilar (kanske även på nuvarande?) och att lampan/varningen tändes några gånger utan att det var fel lufttryck. Bara att återställa efter kontroll av däcktrycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag har haft denna övervakning på mina två tidigare bilar (kanske även på nuvarande?) och att lampan/varningen tändes några gånger utan att det var fel lufttryck. Bara att återställa efter kontroll av däcktrycket.

Det kan ju ha varit fråga om den här typen av övervakning, den kan ju utlösas av att ett hjul slirar. Tror dock inte den typen är aktuell i det här fallet.

 

Är det ens säkert att vinterhjulen i det här fallet har däcktrycksövervakning.

 

 

http://personbilar.volkswagen.se/sv/i_fokus/teknik-och-innovation/volkswagen-ordbok/daecktryckskontroll.html

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen här tycks ha sagt det självklara:

Dessa däcktrycksövervakare upptäcker inte aktuella trycket normalt sett, hux flux, de måste kalibreras, ett referenstryck måste anges. 

 

Dvs om nu dina däck har sensorer måste de kalibreras. Till en mack, pumpa upp, mät upp, korrekt tryck och nolla chipen.

 

Sedan kommer dessa små dyra chip ge dig en signal om luft pyser ut.

Detta gäller vid byte av däck, varje gång det sker måste systemet kalibreras. (vad jag förstått kanske bäst att säga)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag åkte bort till däckgubbarna som precis skiftat åt mig och de sa att jag går in i färddatorn och återställer så försvinner meddelandet. Står i instruktionsboken.

 

Förra gången jag skiftade kom inget meddelande men han mena på det kan bli så.

 

Nu kolla jag dock inte trycket innan jag nollställde men antar det är korrekt. Bytte däcken hos gubbarna för typ 3 dagarsedan och kört 2 svängar typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...