Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

Bra, systemet är uppdaterat.

Du har Firefox installerat och Update Manager vill att du uppdaterar (Tillägg: Språkpaketet) till version 35.0.1

 

Nu är det ju då frågan varför Software Manager inte visar något sökresultat..?

 

Om du, bara för att testa lite, startar Packet manager.

 

I dess sökfönster skriver du wine, utan att trycka på enter.

Vad händer då?

 

Menar inte att du ska installera den här vägen, även om det går bra.

Skulle vilja komma underfund med varför Software manager trilskas bara...

 

attachicon.gifMarkering_002.png

Här kommer bilder på det om filen har "rätt namn"

/Maria

post-120863-0-20381100-1423168185_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Här kommer bilder på det om filen har "rätt namn"

/Maria

Vad är det för fel med att ladda ner filer på detta vis? Filerna kommer ju fram när jag skriver namnet på filen?

/Maria

post-120863-0-15537500-1423169841_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel med att ladda ner filer på detta vis? Filerna kommer ju fram när jag skriver namnet på filen?

/Maria

 

Det är inte fel.

Min rekommendation är dock att i första hand använda Software Manager.

Men om inte den fungerar så blir nästa alternativ Packet manager.

 

Dock kan det i denna Packet manager listas program som kanske inte fungerar direkt, åtminstone var det så tidigare.

 

Du kan markera wine - enbart - för installation.

Du kan då få ett meddelande om att ytterligare paket behövs.

Godkänn detta.

Klicka sedan på Apply så installeras programmet.

 

Markerar du enbart playonlinux kommer det troligen information om att även wine måste installeras, detta görs då automatiskt bara du godkänner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dock kan det i denna Packet manager listas program som kanske inte fungerar direkt, åtminstone var det så tidigare.

 

Se ikonförklaring:

post-52940-0-70835000-1423171920_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox använder jag inte! Bränt barn skyr elden. One burn twice shy. Once bitten Twice shy. Om Firefox har blivit installerat trots allt så avinstallerar jag det! Om nån annan lånar min dator så kan denna någon råka köra ett script :-(

/Maria

Script i form av javascript finns på nästan alla webbsidor, t ex finns det fullt med javascript i Eforum. Ett script kan hänga sig oavsett vilken webbläsare man använder. Det viktiga är att göra något bra när det händer, dvs klicka på knappen i fönstret som kommer upp, och inte stänga av datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kan man göra om man vet att man ska göra det... Man kanske tidigare har fått ett annat meddelande som "Din dator kommer att krascha tryck på valfri tangent." Nu har jag sökt på liknande meddelande på nätet och det sägs vara ett skämt ,  om man inte vet om det så stänger man nog bara av datorn med strömbrytanen. Dessutom  har man inte alltid någon att fråga. Här på eforum kan man ine få svar direkt. En gång råkade jag få skärmbilden upp och ner :-( Då fick jag akuthjälp av en som jag känner. Men om inte han hade varit hemma då? Hade det gått att ändra skärmen på normalt sätt i felsäkert läge? Hade skämen varit normal där ? 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Script i form av javascript finns på nästan alla webbsidor, t ex finns det fullt med javascript i Eforum. Ett script kan hänga sig oavsett vilken webbläsare man använder. Det viktiga är att göra något bra när det händer, dvs klicka på knappen i fönstret som kommer upp, och inte stänga av datorn.

Jag stavar som en kratta ibland... Once burnt twice shy , Once bitten twice shy heter det. Engelska är ett av världens mest svårstavade språk läste jag nånstans. Men detta kan inte kallas för stavfel men det finns inget bra ord på svenska. Typing mistakes heter det på engelska. Jag skulle aldrig stava fel på dessa ord om jag använde papper och penna. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Wine och Play on Linux.Jag letar bra Windows program att testa om det funkar med wine i morgon.  Det tog tid...

 

Jag undrar också vad datorn gör när skärmsläckaren är igång ? Installerar den program då eller laddar ner program ? Eftersom jag har en LCD-bildskärm så måste skärmsläckaren vara på annars förstörs skärmen. Man kan ju också stänga av skärmen med knapparna under skärmen. 

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se ikonförklaring:

attachicon.gifMarkering_003.png

Jag har laddat ner Wine och PlayonLinux nu. Det tog tid! När jag hade laddat ner allt trodde jag ville datorn ha fler program... Jag installerade de också . Det var andra program till Wine påstods det. Jag har sparat lite logfiler. Det stod Critical överst på några av dem och då förstod jag att det var något som var fel. Då installerade jag några program till som det stod Wine på.  Jag kollar i morgon om det går att köra några windows spel i Linux.  

Om det nu har blivit något fel kanske det beror på att jag inte använde förstoringsglas för att se texten i filen "liten text". Loggfilerna bifogar jag i morgon. Jag vet inte riktigt var på datorn de är nu.  Det tog tid också innan jag kom på hur jag skulle spara text i textformat från HTML-format. Det gick inte att byta fönster mellan eforum och programmen som jag installerade. Jag har tydligen inte tillräckligt med minne för det.  

/Maria

post-120863-0-93113100-1423255854_thumb.png

post-120863-0-62159700-1423255952_thumb.png

post-120863-0-47844100-1423256037_thumb.png

post-120863-0-58199800-1423256091_thumb.png

post-120863-0-95009300-1423256135_thumb.png

post-120863-0-35156400-1423256209_thumb.png

post-120863-0-08494900-1423256251_thumb.png

post-120863-0-39040900-1423256272_thumb.png

post-120863-0-67730200-1423256353_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gett upp!  Det blev fel när jag kopplade in tangentbordet i Linux datorn efter att jag hade använt min dator med Windows 98 på för att hämta spel.:-(  Nu kommer jag bara till recovery mode och där kan jag inte göra nånting som vanligt. :-( Om det blir nån mer Linux på den datorn så blir det inte de närmaste månaderna eller kanske året. Nu ska jag installera 98 på den och använda knoppix som jag har på CD. Med Windows 98 kan jag spela mina gamla spel som jag gillar och använda nationalencyclopedin.  Datorn kommer inte att vara ansluten till nätet i fall någon trodde det. Det var kul så länge det varade sa bacillen.

/Maria  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska läsa på om  vad jag kan göra med knoppix. De skivor med knoppix som jag hade var på svenska :-( 

 

"Det är viss risk att du förstör win/98 med hjälp av knoppix om du testar "rm" kommandot. "

 

Det läste jag på ett forum...

Det gäller att komma ihåg det... Vad nu rm kommandot gör på en Linux dator eller knoppix dator.... Det ska jag söka på. 

Här hittade jag lite info om Linux kommandon 

http://sv.wikibooks.org/wiki/Lathund_f%C3%B6r_terminalkommandon_i_linux

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ta en väldigt lång tid att ladda ner knoppix... 

/Maria

Det  tar fortfarande lång tid att ladda ner knoppix. Nu är det 1 dag kvar innan det är ner laddat :-( Nu laddar jag ner iso-fil med FPT. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är störningar i internettrafiken där jag bor. Därför går det inte att ladda ner stora program som knoppix. Men det var inga problem att ladda ner program med synaptic packet manager. Det gör att jag kommer att installera Linux igen forfare än jag trodde... Men först ska jag sätta en lapp  på Linux datorn. Koppla inte tangentbord och skärm  till Windows 98 datorn. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag uppkopplad igen med Linux datorn. Nu har jag två partitioner. Heter det så i Linux ? Jag ska städa skrivbordet...

/Maria

 

post-120863-0-15004700-1423492961_thumb.png

post-120863-0-29328600-1423493107_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon gång funderat på att starta en blogg?

Där passar det mycket bättre att skriva vad man gör och har gjort än i ett forum som är avsett för främst frågor och svar.

https://sv.wordpress.com/

Jag tror inte att jag skule få så många svar om vissa datasaker då . De som läser bloggar kan inte så mycket om vissa datasaker. Det är bättre att fråga om i ett forum för datafrågor. Dessutom kan man i detta forum skapa egna trådar. Men ibland är det omöjligt att hålla sej till ett och samma ämne i en tråd som t.e.x. i den här tråden. Jag vill kunna köra både Windows program och Linux program i min Linux dator.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar PlayOnLinux via Programhanteraren så ser den till att lämplig version av Wine installeras.

 

Annars kan man själv installera Wine via Programhanteraren så får man den version som fungerar bäst.

Vilket i nuläget är Version 1:1.6.2-0ubuntu4

Nu har jag äntligen lyckats installera Wine och playonlinux  med programhanteraren och paket hanteraren eller vad det heter på svenska ?  

/Maria

post-120863-0-18766200-1423556540_thumb.png

post-120863-0-35186900-1423556588_thumb.png

post-120863-0-72342700-1423556637_thumb.png

post-120863-0-66974100-1423556683_thumb.png

post-120863-0-09317800-1423556816_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag skule få så många svar om vissa datasaker då . De som läser bloggar kan inte så mycket om vissa datasaker. Det är bättre att fråga om i ett forum för datafrågor. Dessutom kan man i detta forum skapa egna trådar. Men ibland är det omöjligt att hålla sej till ett och samma ämne i en tråd som t.e.x. i den här tråden. Jag vill kunna köra både Windows program och Linux program i min Linux dator.

/Maria

 

Kanske att du inte skulle få svar på samma sätt, men du har förmåga att blanda ihop flera olika områden/frågor i samma tråd, och det är inte bra det heller, vi har som policy här att försöka ha en fråga i en tråd, inte som nu, t.ex.i denna Linuxtråd, som du blandar in Windows i denna Linuxtråd, det är inte okej, enligt Eforums regler.

Och detta att du blandar olika ämnen i en och samma tråd, gör du lite för ofta.

Du får försöka att ändra på detta, annars är det möjligt att du riskerar att en moderator går in och gör nödvändiga korrigeringar, helt enligt Eforums regler.

 

Vi har bett dig flera gånger att inte blanda in flera olika ämnen i en och samma tråd, men det har du haft svårt att lyssna till tyvärr.

 

Trådarna blir också svåra att läsa, om det blir för mycket av annat som inte ska finnas i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske att du inte skulle få svar på samma sätt, men du har förmåga att blanda ihop flera olika områden/frågor i samma tråd, och det är inte bra det heller, vi har som policy här att försöka ha en fråga i en tråd, inte som nu, t.ex.i denna Linuxtråd, som du blandar in Windows i denna Linuxtråd, det är inte okej, enligt Eforums regler.

Och detta att du blandar olika ämnen i en och samma tråd, gör du lite för ofta.

Du får försöka att ändra på detta, annars är det möjligt att du riskerar att en moderator går in och gör nödvändiga korrigeringar, helt enligt Eforums regler.

 

Vi har bett dig flera gånger att inte blanda in flera olika ämnen i en och samma tråd, men det har du haft svårt att lyssna till tyvärr.

 

Trådarna blir också svåra att läsa, om det blir för mycket av annat som inte ska finnas i tråden.

Jag har skrivit om Wine i tråden "Lemmmings till Linux" också. Lemmiings är ett Windows spel. Jag vill ha några Windows spel på min Linuxdator. Jag hittar inte så många bra Linuxspel. Jag gillar inte heller så många "riktiga" dataspel.  På min windows dator har jag patiens och backgammon. Backgammon spelet funkar dåligt i min Linux dator. :-(

 

Jag vet att det finns några som kan Linux  som skriver i den här tråden. Det finns  nog inte så många som kan Linux i trådarna som handlar om diskmaskiner t.e.x. Om det blir något krångel med min Linux dator då skriver jag om detta här också för här finns några som kan Linux. Men just nu funkar Linux bra i min dator. Men vissa program som jag har installerat har jag inte fått att funka som jag vill... Har har varken fått Gsmart control eller smartmontools att funka som det gjorde förut :-( 

 

/Maria

post-120863-0-02572000-1423564954_thumb.png

post-120863-0-89266000-1423565134_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att jag skule få så många svar om vissa datasaker då . De som läser bloggar kan inte så mycket om vissa datasaker. Det är bättre att fråga om i ett forum för datafrågor. Dessutom kan man i detta forum skapa egna trådar. Men ibland är det omöjligt att hålla sej till ett och samma ämne i en tråd som t.e.x. i den här tråden. Jag vill kunna köra både Windows program och Linux program i min Linux dator.

/Maria

Eforum är rätta stället att ställa frågor, men det är inte rätta stället att skriva att man ska eller har städat skrivbordet, vad man ska göra i stället för att sitta vid datorn, att det är en dag kvar på en nerladdning, har uppdaterat sitt operativsystem eller klistra in bilder av skrivbordet eller program utan att det har något sammanhang med en viss specifik fråga mm.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...