Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

Tack för att inte alla ger upp! Nu är det största problemet hur jag ska få bort allt på hårddisken för att kunna installera ett nytt operativsystem. Min blå dator har ju inte funkar som jag vill på sista tiden :-( När jag började surfa på den när jag precis hade köpt  den så stängdes den av för ofta. Sen fick jag tipset att installera Windows med 32 bitar det har jag börjat skriva om i en annan tråd.

//eforum.idg.se/topic/335942-ny-webbläsare/page-3#entry1643776

 

Men nu blir det ju fel med bakgrunden och att vissa saker inte går att göra. Nu går det inte heller att ta bort Windows för att börja om med nåt annat operativsystem :-( Det går inte att installera program normalt heller som t.e.x. hardwipe för att få bort allt och börja om. 

/Maria

 

[Edit]] Denna tråds inlägg är utbrutna från Gammal dator

Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Tack för att inte alla ger upp! Nu är det största problemet hur jag ska få bort allt på hårddisken för att kunna installera ett nytt operativsystem. Min blå dator har ju inte funkar som jag vill på sista tiden :-( När jag började surfa på den när jag precis hade köpt  den så stängdes den av för ofta. Sen fick jag tipset att installera Windows med 32 bitar det har jag börjat skriva om i en annan tråd.

//eforum.idg.se/topic/335942-ny-webbläsare/page-3#entry1643776

 

Men nu blir det ju fel med bakgrunden och att vissa saker inte går att göra. Nu går det inte heller att ta bort Windows för att börja om med nåt annat operativsystem :-( Det går inte att installera program normalt heller som t.e.x. hardwipe för att få bort allt och börja om. 

/Maria

 

Det ska inte vara nåt problem att få bort allt på hårddisken för att kunna installera ett nytt operativsystem. Du ska inte behöva göra någonting, om du väljer Linux. Bifogar här ett bra exempel (Var uppmärksam 4:15 in i filmen)

 

Bifogar även länk till operativsystemet Lubuntus systemkrav https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att man inte behöver höra för att förstå denna video? Som jag har skrivit tidigare när någon föreslog en version av Linux jag kan kanske inte hämta så stora program. Men det kanske gällde mest när jag surfade med direkt kabel anslutning. Jag kommer inte ihåg nu. När jag kommer till datorn efter en timme står det nog "åtgården tog för lång tid" :-( Annars så får det bli Den Linux version som jag har på CD-R . Det är iallafall bättre än ett Windows 7 som inte funkar som jag vill :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att man inte behöver höra för att förstå denna video? Som jag har skrivit tidigare när någon föreslog en version av Linux jag kan kanske inte hämta så stora program. Men det kanske gällde mest när jag surfade med direkt kabel anslutning. Jag kommer inte ihåg nu. När jag kommer till datorn efter en timme står det nog "åtgården tog för lång tid" :-( Annars så får det bli Den Linux version som jag har på CD-R . Det är iallafall bättre än ett Windows 7 som inte funkar som jag vill :-( 

/Maria

 

Tanken var att visa den okomplicerade installationen av Lubuntu. Utan någon som helst förberedande diskrensning.

 

Men lyckas du inte få hem installationsfilen, eller någon annan installationsfil av operativsystem, på din dator så blir det svårt.

post-71662-0-89043200-1417158576_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska testa detta program . Då behöver jag inte försöka utplåna filer först för det går inte med någåt program som jag har nu :-( Kill disk kanske även förstör hårddisken . Jag vet inte ?? Jag laddade ner det ganska sent igår. Tänkte läsa lite mera om det. Jag kopierade över det till en oäkta cd-r också.

 

Bara det inte står "åtgärden tog för lång tid" när jag kommer tillbaka till datorn efter en halvtimme, timme. Detta meddelande har jag fått förr när jag har försökt  laddat ner stora filer :-( Men det gällde mest när jag surfade med direkt kabelanslutning.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag laddat ner båda filerna. En av filerna blir jag inte klok på. Denna torrent fil är ju pytteliten??

Nu ska jag bränna *.iso filen till en skiva.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Installation av de flesta operativsystem brukar vara relativt smärtfria under förutsättning att man startar/bootar från installationsskivan. Vid installation av t.ex Windows 7 skall "avancerade alternativ" väljas för att se vilka partioner som finns på hårddisken, för att ta bort dessa får man välja avancerat en gång till har jag för mig. Då kan man välja att ta bort befintliga partioner en efter en för att påbörja en "ren" installation.

 

För Linux (Ubuntu) gäller samma, man välja att "testa" Ubuntu efter start/boot från .iso skivan eller "installera". Sedan är det bara att följa anvisningarna på skärmen.

 

Datorn skall ha nätverks/internetanslutning under installationen för att kunna hämta nödvändiga uppdateringar oavsett om det är Windows eller t.ex Ubuntu som installeras.

 

Det viktigaste är att ta sig tid att läsa det som står på skärmen och följa de anvisningar som ges där, t.ex när det handlar om språk, tangentbord med mera.

 

På de flesta maskiner når man "boot order" under uppstarten genom att trycka på "f12", HP "f10". Detta syns i regel på skärmen innan Windows startar.

 

Lycka till!

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Windows jag vill bli av med och installera Lubuntu. Det funkar visst inte heller :-( Några i denna tråd påstod att skivan skulle starta automatiskt. Jag har bränt  isofilen med Ubuntu till DVD-R. Jag måste kanske ha en diskett i med startfiler på också till Lubuntu ? Hur gör jag en sån i så fall? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Skivan startar automatiskt då datorn är inställd på att starta (boota) från cd/dvdspelaren. Du kan välja startordning manuellt under uppstarten av datorn, se vad som står på den "svarta" skärmen, oftast nere till höger. Som jag skrev tidigare så går det att välja ordningen på den enhet som skall "läsas" först genom t.ex att trycka på "f12" tangenten upprepade gånger under uppstarten, 

För att ändra "start/läsordning" i bios skall "f2" tangenten tryckas på ett antal gånger under uppstarten. Då skall en en skärmbild med blå

bakgrund dyka upp med att antal flikar överst. Manövrera fram till fliken "Boot" med hjälp av piltangenterna och klicka på denna. Fortsätt till "Boot order" med hjälp av piltangenterna och ändra på ordningen av enheter som "läses först" under starten. Hur ordningen ändras kan skilja sig beroende på bios, förklaring/guide finns i regel längst ned på skärmen. 

Det kan förekomma att valet för "Boot order" är inaktiverat, detta går i så fall att aktivera för att komma åt att välja under uppstarten.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om startordningen är rätt så startar datorn från skivan om den är bränd på rätt sätt. En *.iso fil skall alltid brännas som en avbild. På den färdiga skivan finns då innehållet i *.isofilen och imte själva *.isofilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lyckats installera QNX? Jag har använt QNX något på jobbet för c:a 20 år sedan. Då kunde man ha OS och webbläsare på en diskett. Orsaken till att QNX användes var att Microsofts OS inte klarade av de beräkningar som termoanalysapparaturen krävde. Behövdes något unixbaserat, som kunde köras på en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte lyckats med tyvärr . Det saknas tydligen filer som du ser på bilden :-( 

Och jag inte lyckats ta bort det med Windows East -tec-Eraser heller. "Kill disk" Det programmet kanske förstör hårddisken också :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Onx fick jag inte heller att funka. Och när jag titta på nätet efter detta program så verkar det bara finnas för Mac :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan startar automatiskt då datorn är inställd på att starta (boota) från cd/dvdspelaren. Du kan välja startordning manuellt under uppstarten av datorn, se vad som står på den "svarta" skärmen, oftast nere till höger. Som jag skrev tidigare så går det att välja ordningen på den enhet som skall "läsas" först genom t.ex att trycka på "f12" tangenten upprepade gånger under uppstarten, 

För att ändra "start/läsordning" i bios skall "f2" tangenten tryckas på ett antal gånger under uppstarten. Då skall en en skärmbild med blå

bakgrund dyka upp med att antal flikar överst. Manövrera fram till fliken "Boot" med hjälp av piltangenterna och klicka på denna. Fortsätt till "Boot order" med hjälp av piltangenterna och ändra på ordningen av enheter som "läses först" under starten. Hur ordningen ändras kan skilja sig beroende på bios, förklaring/guide finns i regel längst ned på skärmen. 

Det kan förekomma att valet för "Boot order" är inaktiverat, detta går i så fall att aktivera för att komma åt att välja under uppstarten.

/ Jari

Då ska jag ändra detta. Nu hittar jag inte skivan... Jag får göra en ny om den nu inte är kvar i DVD-R/RW-spelaren

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Linus Mint! Tack snälla alla ni som har hjälpt mej med installationen mm. 

Nu gäller det bara att hitta något bra Linuxprogram som talar om när hårddisken börjar snurra långsammare. Men det är nog bäst att fråga om i del forumet för Linuxprogram. Snygg bakgrund blev det också!

/Maria

post-120863-0-25914400-1417363640_thumb.jpg

post-120863-0-72654000-1417363681_thumb.jpg

post-120863-0-19425100-1417363725_thumb.jpg

post-120863-0-18422200-1417363776_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lider av anglofili. Det är en mycket svår sjukdom som kan leda till döden http://sv.wikipedia.org/wiki/Anglofil

Därför försöker jag få så många program som möjligt på engelska och även andra saker. Varje gång jag har varit i England så har jag haft någon med mej. Det är ju vänstertrafik i England...

 

Jag har också svårt att läsa engelska om det inte är skrivet med dubbelt radavstånd eller i serieform. Jag blev besviken när jag började min första datakurs och upptäckte att alla program var på svenska :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag installerat Linus Mint! Tack snälla alla ni som har hjälpt mej med installationen mm. 

Nu gäller det bara att hitta något bra Linuxprogram som talar om när hårddisken börjar snurra långsammare. Men det är nog bäst att fråga om i del forumet för Linuxprogram. Snygg bakgrund blev det också!

/Maria

http://www.faqforge.com/linux/get-the-disk-health-status-with-smart-monitor-tools-on-debian-and-ubuntu-linux/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev visst lite fel. Linux Mint ska det vara :-) 

Den andra sidan får jag kolla på sen. Nu är det för tidigt :-) 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program för Ubuntu eller Debian fungerar också med Mint. Smartmontools fungerar med alla distributioner. Skillnaden mellan Mint och Ubuntu är valet av DE (Desktop Enviroment). Mint använder som standard Cinnamon eller Mate och Ubuntu Unity. DE är utbytbart och det går att ha flera installerade samtidigt. För en gammal dator kan ett mindre resurskrävande DE, som t.ex. LXDE vara ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så att Ubuntu kan installeras när Mint är installerat ? Blir inte Mint avinstallerat då ? I vlket fall som helst tror jag att den skivan som jag kopierade Ubuntu på blev något fel på eftersom Ubuntu inte gick att installera. Men då hade jag detta Windows kvar och det var Linux mint installationen som formatarade hårddisken och sen installerade Linux Mint. Det funkade inte med skivan som jag hade ubuntu på. 

Här kommer en till snygg bakgrund.

 

/Maria

post-120863-0-66146400-1417446883_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det verkade visst vara samma bakgrund som i ett tidigare inlägg...

Jag ska kolla om jag har nån annan bakgrund också...  Hoppas der duger med *.pgn-filer annars får jag leta efter ett program i Linux som sparar  *.jpg ? Detta USB-minnet har jag bara till Linux-filer.

/Maria

post-120863-0-95443500-1417447150_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

http://www.faqforge.com/linux/get-the-disk-health-status-with-smart-monitor-tools-on-debian-and-ubuntu-linux/

 

Man måste visst logga in för att kunna hämta något på den sidan.? Finns det någon annan bra sida där man inte behöver logga in? 

/Maria

Du skall inte hämta smartmontoojs från sidan utan från Mints förråd med kommandot: sudo apt-get install smartmontools. Det är på det viset man normalt installerar program i Debianbaserade linuxdistributioner.

 

Här hittar du beskrivning av programmet och källkoden.

http://www.smartmontools.org/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...