Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

Nu hoppas jag att det kommer bilder... De andra som jag hade på USB var likadana bilder... det blev visst bara 1 fil. Vissa filer går inte att lägga till för de verkar ha fel namn. De var inte så mycket större än den första...

 

/Maria

post-120863-0-00090600-1419272879_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Nu kommer det andra bilder hoppas jag... Tur att man kan göra andra saker med Linux också... Men smart montools har jag inte lyckats installera denna gång... Då är det bäst att göra backup efter varje gång man har  använt datorn. 

/Maria

post-120863-0-16620700-1419273331_thumb.png

post-120863-0-86238300-1419273366_thumb.png

post-120863-0-79879700-1419273615_thumb.png

post-120863-0-48636400-1419273673_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner smartmontools nu från min windows dator. Hoppas det går att installera på min Linux dator. 

 

http://sourceforge.net/projects/gsmartcontrol/files/0.8.7/gsmartcontrol-0.8.7.tar.bz2/download

Jag trodde först att man måste vara uppkopplad på Linuxdatorn för att hämta det.  Nu har jag även laddat ner pegged solitär. Jag trodde att detta spel bara fanns till Windows 98 och då hette det bara pegged.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Chromium (och andra program) i Linux så ska du inte ladda ner dem separat, för det är att krångla till det, utan du ska använda Programhanteraren för att installera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag blir uppkopplad så kan jag ju göra det annars inte. Jag blev inte uppkopplad så länge igår... Chromium har jag försökt ladda ner i flera omgångar på min Linux dator men det har inte funkat. Nu har jag flera filer med detta program som inte går att packa upp.. :-(  Hoppas sysmontools går att packa upp på Linux datorn och installera ialla fall. Detta program lyckades jag inte hämta förut. Då jag blev tvungen att formateta om hårddisken tänkte jag bara på mina datafiler och att  lagra dem på USB-minne i brist på bättre. Om jag bränner DVD-R mm i Linux har jag säkert sönder brännaren. Det gjorde  jag när jag hade Red Hat installerat ett tag. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Chromium har jag försökt ladda ner i flera omgångar på min Linux dator men det har inte funkat. Nu har jag flera filer med detta program som inte går att packa upp.. :-(  Hoppas sysmontools går att packa upp på Linux datorn och installera ialla fall. Detta program lyckades jag inte hämta förut.

 

Kort minne?

Vad är det vi försökt förklara för dig?

Eller vilken del är det du inte förstår?

 

Ditt beteende börjar likna ett trolls...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte har tagit bort de filer som jag har laddat ner förut p.g.a detta trassel med internetuppkopplingen på min Linuxdator. Jag har lite annat att göra också än att bara sitta vid mina datorer speciellt idag. Jag använder software manager när jag laddar ner nu när jag blir uppkopplad vill säga. Det har ju varit problem med uppkopplingen också. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har laddat ner smartmontools nu från min windows dator. Hoppas det går att installera på min Linux dator. 

 

http://sourceforge.net/projects/gsmartcontrol/files/0.8.7/gsmartcontrol-0.8.7.tar.bz2/download

Jag trodde först att man måste vara uppkopplad på Linuxdatorn för att hämta det.  Nu har jag även laddat ner pegged solitär. Jag trodde att detta spel bara fanns till Windows 98 och då hette det bara pegged.

/Maria

Det är inte smartmontools du laddat ner utan gsmartcontrol, som är ett grafiskt skal till smartmontools. Gsmartcontrol visar resultatet från smartmontools i grafisk form och fodrar att smartmontools är installerat. Filen du laddat ned är källkod så du kommer inte att kunna installera den då de program, som behövs för att kompilera inte ingår i Mint som standard. Se inlägg #32.

 

Istället för att installera dessa diagnosprogram kan du ladda ned SystemRescueCD och bränna den som avbild till en CD. SystemRescueCD är en speciall linuxdistribution för att diagnosera och åtgärda problem med datorn.

http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

 

För att kunna utreda dina problem med uppkopplingen så skall du posta utdatat frön följande kommandon:

ifconfig

route

cat /etc/resolv.conf

 

Posta också vad kommandot ipconfig /a i din Windowsdator ger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag blir uppkopplad så kan jag ju göra det annars inte. Jag blev inte uppkopplad så länge igår... Chromium har jag försökt ladda ner i flera omgångar på min Linux dator men det har inte funkat. Nu har jag flera filer med detta program som inte går att packa upp.. :-(  Hoppas sysmontools går att packa upp på Linux datorn och installera ialla fall. Detta program lyckades jag inte hämta förut. Då jag blev tvungen att formateta om hårddisken tänkte jag bara på mina datafiler och att  lagra dem på USB-minne i brist på bättre. Om jag bränner DVD-R mm i Linux har jag säkert sönder brännaren. Det gjorde  jag när jag hade Red Hat installerat ett tag. 

/Maria

Om datorn inte är uppkopplad har du ju ingen nytta av Chromium så det finns ingen anledning att installera Chromium så länge som datorn inte är uppkopplad.

 

Linux Mint förstör inte brännare mer än vad Windows gör. Det är ca 15 år sen din Red Hat kom ut och du kan inte jämföra det med dagens Mint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 Om jag bränner DVD-R mm i Linux har jag säkert sönder brännaren. Det gjorde  jag när jag hade Red Hat installerat ett tag. 

Har svårt och tro att det var operativsystemet som var skuld till att brännaren gick sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt och tro att det var operativsystemet som var skuld till att brännaren gick sönder.

Nej det var det naturligtvis inte. Men med vissa brännarprogram kan man inte ställa in brännar hastigheten och då förstörs brännarn.Jag har haft sönder några brännare därför att brännarhastigheten helt plötsligt har ändrats :-( 

När jag bränner skivor i Windows 7 nu använder jag alltid Windows eget brännarprogram eller imgburn.

 

Om man bränner skivor med imgburn kan man antingen bränna en image fil eller enskilda filer. Men då är det bäst om man delar upp filerna så att rätt filer kommer i rätt mapp innan man börjar bränna. Annars kan man förstöra skivorna och man avbryter brännprocessen innan skivan brännas. Imgburn beräknar vilket mängd datafiler man har valt att bränna först. Där kan man ta bort vissa filer  men inte alla filer tror jag och sen göra om det hela eller med ett annat brännarprogram.  

 

Jag har förstört några äkta skivor p.g.a. att jag inte har tänkt på att göra mappar med olika filer först. Jag vill inte ha några kort  på julgranar ute på stan i mappen hemma t.e.x. Till en av mina datorer kan jag bara använda två brännar program Imgburn och Windows eget brännarprogram. 

 

Jag har ingen aning om vad brännarprogrammet i Linux Mint klarar eller inte klarar.  Om det helt plötsligt ändrar brännarhastigheten kan antingen skivorna eller brännaren förstöras :-(  

 

God jul!

 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en bränd skiva går väl inte sönder bara för att man missar att lägga vissa filer på rätt ställe?

Skivan går ju att använda i alla fall, om man inte glömt att stänga den förstås.

Har haft rätt många brännare, men aldrig råkat ur för att den blivit obrukbar bara för att den kanske svänger lite i hastighet.

Skivan brukar då ibland däremot bli obrukbar, men inte brännaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en bränd skiva går väl inte sönder bara för att man missar att lägga vissa filer på rätt ställe?

Skivan går ju att använda i alla fall, om man inte glömt att stänga den förstås.

Har haft rätt många brännare, men aldrig råkat ur för att den blivit obrukbar bara för att den kanske svänger lite i hastighet.

Skivan brukar då ibland däremot bli obrukbar, men inte brännaren.

Jo med imgburn kan skivan bli obrukbar om man kommer på för sent att man borde ha gjort mappar med olika filer. Om man bränner en DVD-RW eller CD-RW är det ju bara att formatera om den. Om man bränner en skiva med fel hastighet kan brännaren blir förstörd. Jag har förstört en del brännare på detta vis :-( 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bränner en skiva i 4X hastighet eller i 32X hastighet, så kan väl inte  brännaren gå sönder, så länge man använder skivor som klarar hastigheterna?

Dom flesta skivor klarar dessa hastigheter, för det mesta så är det bäst att bränna på lägre hastigheter, och sedan ha ett brännarprogram som direkt efteråt kontrollerar att skivan blir rätt bränd, t.ex. ImgBurn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte brännaren klarar den hastigheten så går den sönder. Brännaren kan också gå sönder om man bränner skivor med 4 x hastighet och sen helt plötsligt bränner en skiva i 16 eller ännu högre hastighet. Det är så många av mina brännare har gått sönder. Med Imgburn kan jag ställa in hastigheten så att alla skivor bränns i samma hastighet. De flesta skivor som jag bränner bränner jag i 4 x hastighet,

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla Maria, en brännare är ju tillverkad för att kunna klara just bränningar mellan olika hastigheter, på många brännare kan man ställa så brännaren väljer hastighet själv utifrån vilken skiva man använder.

 

Men ska inte argumentera mer om detta, det är dina erfarenheter, jag har mina, som inte alls stämmer med dina, lämnar detta nu.

 

God Jul på dig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte smartmontools du laddat ner utan gsmartcontrol, som är ett grafiskt skal till smartmontools. Gsmartcontrol visar resultatet från smartmontools i grafisk form och fodrar att smartmontools är installerat. Filen du laddat ned är källkod så du kommer inte att kunna installera den då de program, som behövs för att kompilera inte ingår i Mint som standard. Se inlägg #32.

 

Istället för att installera dessa diagnosprogram kan du ladda ned SystemRescueCD och bränna den som avbild till en CD. SystemRescueCD är en speciall linuxdistribution för att diagnosera och åtgärda problem med datorn.

http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

 

För att kunna utreda dina problem med uppkopplingen så skall du posta utdatat frön följande kommandon:

ifconfig

route

cat /etc/resolv.conf

 

Posta också vad kommandot ipconfig /a i din Windowsdator ger.

Nu har jag skrivit av dessa kommandon och kommer att posta vilka meddelanden dessa ger. Jag börjar med Windows datorn. Nej jag räknar inte med att få svar idag. Det är ju julafton. Ipconfig /a blev fel :-(

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att texten kommer med men detta blev fel trots allt... Nu gjorde jag fel när jag skulle klistra in det också...

 

Jag får göra om försöket. Det bidde ingen text. Markera och trycka på print screen funkade inte...  Jag har gjort detta några gånger och det har bara varit slumpen som har gjort att det har funkat tidigare...

 

 

Att försöka klistra in det kommandofönstret blev ju ännu mera fel... Det hade jag väntat mej också...

 

Nu kommer det en fil ialla fall... Men den blev också fel :-(  Det gick inte att ladda upp nån fil. Den kanske har fel namn??  Jag får klistra in den. 

Denna text fick jag ...

 
Error: unrecognized or incomplete command line.
 
USAGE:
    ipconfig [/allcompartments] [/? | /all | 
                                 /renew [adapter] | /release [adapter] |
                                 /renew6 [adapter] | /release6 [adapter] |
                                 /flushdns | /displaydns | /registerdns |
                                 /showclassid adapter |
                                 /setclassid adapter [classid] |
                                 /showclassid6 adapter |
                                 /setclassid6 adapter [classid] ]
 
where
    adapter             Connection name 
                       (wildcard characters * and ? allowed, see examples)
 
    Options:
       /?               Display this help message
       /all             Display full configuration information.
       /release         Release the IPv4 address for the specified adapter.
       /release6        Release the IPv6 address for the specified adapter.
       /renew           Renew the IPv4 address for the specified adapter.
       /renew6          Renew the IPv6 address for the specified adapter.
       /flushdns        Purges the DNS Resolver cache.
       /registerdns     Refreshes all DHCP leases and re-registers DNS names
       /displaydns      Display the contents of the DNS Resolver Cache.
       /showclassid     Displays all the dhcp class IDs allowed for adapter.
       /setclassid      Modifies the dhcp class id.  
       /showclassid6    Displays all the IPv6 DHCP class IDs allowed for adapter.
       /setclassid6     Modifies the IPv6 DHCP class id.
 
 
The default is to display only the IP address, subnet mask and
default gateway for each adapter bound to TCP/IP.
 
For Release and Renew, if no adapter name is specified, then the IP address
leases for all adapters bound to TCP/IP will be released or renewed.
 
For Setclassid and Setclassid6, if no ClassId is specified, then the ClassId is removed.
 
Examples:
    > ipconfig                       ... Show information
    > ipconfig /all                  ... Show detailed information
    > ipconfig /renew                ... renew all adapters
    > ipconfig /renew EL*            ... renew any connection that has its 
                                         name starting with EL
    > ipconfig /release *Con*        ... release all matching connections,
                                         eg. "Local Area Connection 1" or
                                             "Local Area Connection 2"
    > ipconfig /allcompartments      ... Show information about all 
                                         compartments
    > ipconfig /allcompartments /all ... Show detailed information about all
                                         compartments
 

Detta är ju "hjälptexten" för själva kommandot. Det blir nog lika tokigt på min Linux dator??

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den informationen du klistrat in är helt ointressant, det du klistrat in är instruktioner för användande av kommandona. Svaret du får när du kör ipconfig /all ska börja ungefär som bilden nedan

 

post-124424-0-10759500-1419413733_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den informationen du klistrat in är helt ointressant, det du klistrat in är instruktioner för användande av kommandona. Svaret du får när du kör ipconfig /all ska börja ungefär som bilden nedan

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

Då gör jag om försöket. Jag skrev bara som fagerja skrev att jag

skulle göra. God jul!

 

 
Windows IP Configuration
 
   Host Name . . . . . . . . . . . . : Melvin
   Primary Dns Suffix  . . . . . . . : 
   Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
   IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
   WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
 
Ethernet adapter Local Area Connection:
 
   Connection-specific DNS Suffix  . : 
   Description . . . . . . . . . . . : Atheros AR8152/8158 PCI-E Fast Ethernet Controller (NDIS 6.20)
   Physical Address. . . . . . . . . : 4C-72-B9-02-7C-36
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::e544:d5e9:b793:7ae9%12(Preferred) 
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 83.251.214.35(Preferred) 
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.240.0
   Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 24 december 2014 09:22:04
   Lease Expires . . . . . . . . . . : den 24 december 2014 11:22:57
   Default Gateway . . . . . . . . . : 83.251.208.1
   DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.173.56
   DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 283656434
   DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-17-8F-B3-96-4C-72-B9-02-7C-36
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.150.193.150
                                       83.255.245.11
   NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled
Det blir säkert fel kommandon när jag kör ipconfig kommandot  på min Linux dator också. 
 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte köra ipconfig på linuxdatorn utan ifconfig.

Resultat från kommandona skall vara av denna typ:

ifconfig

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr AC:22:0B:4F:07:E7  
          inet addr:192.168.1.252  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0
          inet6 addr: fe80::ae22:bff:fe4f:7e7/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:2917528 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:1971026 errors:0 dropped:11 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:3049072104 (2.8 GiB)  TX bytes:241033202 (229.8 MiB)

lo        Link encap:Local Loopback  
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:65536  Metric:1
          RX packets:298 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:298 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:18924 (18.4 KiB)  TX bytes:18924 (18.4 KiB)

 

route
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask     Flags Metric Ref  Use Iface
default         83.251.208.1   0.0.0.0            UG   10       0      0    eth0
link-local           *               255.255.0.0       U     10       0      0    eth0
192.168.1.0      *               255.255.255.0   U     10       0      0    eth0

 

cat /etc/resolv.conf
# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)
#     DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN
nameserver 193.150.193.150

nameserver 83.255.245.11

 

I route kan istället för IP-nummer anges namn för gateway.

 

host 83.251.208.1
1.208.251.83.in-addr.arpa domain name pointer Han-DOC--Bu50.comhem.se.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall inte köra ipconfig på linuxdatorn utan ifconfig.

Resultat från kommandona skall vara av denna typ:

ifconfig

eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr AC:22:0B:4F:07:E7  

          inet addr:192.168.1.252  Bcast:192.168.1.255  Mask:255.255.255.0

          inet6 addr: fe80::ae22:bff:fe4f:7e7/64 Scope:Link

          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1

          RX packets:2917528 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

          TX packets:1971026 errors:0 dropped:11 overruns:0 carrier:0

          collisions:0 txqueuelen:1000

          RX bytes:3049072104 (2.8 GiB)  TX bytes:241033202 (229.8 MiB)

 

lo        Link encap:Local Loopback  

          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0

          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host

          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:65536  Metric:1

          RX packets:298 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0

          TX packets:298 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0

          collisions:0 txqueuelen:0

          RX bytes:18924 (18.4 KiB)  TX bytes:18924 (18.4 KiB)

 

route

Kernel IP routing table

Destination     Gateway         Genmask     Flags Metric Ref  Use Iface

default         83.251.208.1   0.0.0.0            UG   10       0      0    eth0

link-local           *               255.255.0.0       U     10       0      0    eth0

192.168.1.0      *               255.255.255.0   U     10       0      0    eth0

 

cat /etc/resolv.conf

# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)

#     DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN

nameserver 193.150.193.150

nameserver 83.255.245.11

 

I route kan istället för IP-nummer anges namn för gateway.

 

host 83.251.208.1

1.208.251.83.in-addr.arpa domain name pointer Han-DOC--Bu50.comhem.se.

 

Nähä vad ska jag då skriva för kommando. Trodde att jag skulle köra nåt Linuxkommando

 

ifconfig rote cat/etc/resolv.conf

Det tänkte jag köra på min Linuxdator . Det verkade så på förra inlägget med Linux kommandon. 

Vad ska jag skriva för kommando i Linuxdatorn i så fall ? 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall köra kommandona ifconfig, route och cat /etc/resolv.conf i tur och ordning. Ett kommando i gången. Kommandot ifconfig visar statusen på nätverkskorten. Kommandot route visar routningstabellen, d.v.s. hur paketen skall skickas och cat /etc/resolv.conf visar vilka namnservrar som anlitas. Kommandot cat visar innehållet i filen /etc/resolv.conf.

 

God Jul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...