Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

Du har laddat ned källkoden. Den måste kompileras och sedan måste binären installeras. Före kompileringen måste alla beroenden tillfredställas och du måste ha kompileringsverktygen installerade. 

 

Det är bättre att du laddar ner 32 bits versionen härifrån:

http://ppa.launchpad.net/kubuntu-ppa/backports/ubuntu/pool/main/k/kpat/kpat_4.14.2-0ubuntu1~ubuntu14.04~ppa1_i386.deb

 

Kopiera filen till din linux-dator och installera med kommandot:

dpgk --install /home/maria/kpat_4.14.2-Oubuntu1~ubuntu14.04~ppa1_i386.deb

 

Vid kopieringen och installationen kan du förkorta namnet till kpat.deb

Vid långa filnamn rekommenderar jag att du använder skalets komplettering. Du skriver in början av filnamnet och trycker på TAB så fylls resten ut automatiskt. Finns det flera filer med samma början så får du skriva in ytterligare tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Ja jag förstod att vissa filer i denna packade fil var källkoder i c. Jag trodde att någon av dessa filer tillhörde spelet. Jag har gått en kurs i C-programmering på Bandhagens gymnasium men jag kan inte programmera. De tänkte stänga av mej från kursen. Men då hade jag fått sitta hemma istället och inte ha något att göra :-( Jag var trött på att bara vara hemma och inte ha något att göra men jag visste inte att det behövdes vissa kunskaper för att få gå en kurs i C-progammering.  

 

Det behövdes inga förkunskaper för att få gå en kurs i Basic när jag gick den. Men det var på Vuxenskolan och bara en dag i veckan i en termin. 

 

Det är alltid någon som bestämmer över en :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller gå via Programhanteraren:

 

Menu - Programhanterare

Ange lösen

I sökrutan uppe till höger - skriv kpat

Tryck enter

Dubbelklicka på den översta sökträffen kpat

Klicka på knappen Installera

 

Klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag ska testa det i morgon. Om jag kopplar om datorerna nu så får jag väl inte igång denna dator något mer idag :-( "Program manager" heter väl programhanteraren på engelska eller gällde det bara Windows 3.1 ? 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har trollat bort  startmenyn. Hur får jag fram den igen ? Jag har försökt på lite olika vis men den kommer inte tillbaka. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag trollade bort den heller . Det kanske funkar med Windows tangenten trots att det är Linux ? Jag ska prova ...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Windowsknappen (heter här Super L) ska funka om du inte ändrat det.

 

För att få tillbaks menyn:

Högerklicka någonstans i panelen (motsvarande Windows aktivitetsfält) och välj Lägg till.

Välj enligt bild

post-52940-0-04809900-1418237391_thumb.png

 

Du kan välja att ha en panel i överkant också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa detta. Jag glömde att lagra detta på USB-minne som jag har Linux saker på och ta till min Linux-dator sen dröjde det länge innan jag fick igång surfdatorn  med bild igen. :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa menyer har jag i min Linuxdator. Tyvärr inte samma som ni andra visar upp :-( Patiensen funkar inte ännu... Jag ska radera en del kopior av de upppackade filerna också. 

 

  

post-120863-0-22236500-1418563517_thumb.png

post-120863-0-01606300-1418563572_thumb.png

post-120863-0-84470400-1418563617_thumb.png

post-120863-0-96087800-1418563633_thumb.png

post-120863-0-89949300-1418563747_thumb.png

post-120863-0-60592500-1418563826_thumb.png

post-120863-0-84705000-1418563902_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa menyer har jag i min Linuxdator. Tyvärr inte samma som ni andra visar upp :-( Patiensen funkar inte ännu... Jag ska radera en del kopior av de upppackade filerna också. 

 

 

Några till menyer

 

 

Lite fler menyer. Nu kanske det har blivit några dubbletter av några menyer?

/Maria

 

Är det något du vill ha hjälp med eller postar du bara detta ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha hjälp med att få fram menyn som var från början. Den kan jag inte få fram. Jag kan inte heller avsluta på rätt sätt. Det enda sättet för mej att avsluta är att trycka ner CTRL-ALT-DEL och välja  Shut Down eller Restart om jag vill starta om. Bild kommer senare på denna ruta. Jag laddar över bilderna på min andra dator som jag har Windows på.

 

Jag har inte heller fått kpat patiensen att funka :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha hjälp med att få fram menyn som var från början. Den kan jag inte få fram. Jag kan inte heller avsluta på rätt sätt. Det enda sättet för mej att avsluta är att trycka ner CTRL-ALT-DEL och välja  Shut Down eller Restart om jag vill starta om. Bild kommer senare på denna ruta. Jag laddar över bilderna på min andra dator som jag har Windows på.

 

Jag har inte heller fått kpat patiensen att funka :-( 

/Maria

Tillägg/ändring 141217

Ger upp!

Funkar inte att hjälpa till när Ts är ovillig att följa hjälpen eller meddela sig om det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har jag faktiskt inte testat. Att starta patiensen från kommandotolken. Det har jag inte tänkt på. Jag ska radera lite kopior av patiensen också. Programhanteraren... Programanager har jag inte fått fram på nåt bra sätt tror jag...

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Programhanteraren... Programanager har jag inte fått fram på nåt bra sätt tror jag...

Nä, men börja med att få fram huvudmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här avslutar jag Linux innan jag har börjat ändra inställningar i min Linuxdator. Bökigt att koppla om datorerna för mycket under en och samma dag. Morgonen började med att jag kopplade fel audiokabel till fel dator. Då fick jag ingen bild på bildskärmen :-( 

Min blå dator har resettknapp också ifall det inte skulle gå att avsluta på detta sätt. Lite dumt att behöva kallstarta datorn hela tiden om det blir fel. Mina andra datorer saknar resettknapp. :-( 

/Maria

post-120863-0-03143900-1418638882_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två andra problem är att jag inte har nån skrivare som funkar så jag kan skriva av hur jag ska göra och så glömmer jag att lagra filerna på USB-minne som endast html-filer. Om jag lagrar dem som web-arkiv går de inte att läsa bra i Linux datorn. :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två andra problem är att jag inte har nån skrivare som funkar så jag kan skriva av hur jag ska göra och så glömmer jag att lagra filerna på USB-minne som endast html-filer. Om jag lagrar dem som web-arkiv går de inte att läsa bra i Linux datorn. :-( 

/Maria

 

Ja, en del riktigt gamla skrivare kan det bli problem med men jag föreslår att du försöker åtgärda dina problem ett åt gången.

Börja med att få tillbaks huvudmenyn.

 

Du behöver oavsett dina problem ansluta datorn mot internet för att kunna köra de uppdateringar som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska ansluta den till internet så vill jag ha hjälp med detta också. Min dator som jag surfar på nu blev surfbar direkt när jag kopplade ihop den med bredbandskabeln. Jag tror inte att Comhems support hjälper mej med det. Jag tror att de bara hjälper till om man har Windows. En gång försökte jag få alla inställningar till internetuppkopplingen att funka helt själv och det slutade med att jag var tvungen att formatera om hårddisken. :-( Men då surfade jag med direkt kabelansluning och Windows 98. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag ska ansluta den till internet så vill jag ha hjälp med detta också. Min dator som jag surfar på nu blev surfbar direkt när jag kopplade ihop den med bredbandskabeln.

 

Ja, det är så det vanligtvis fungerar med Linux Mint. Anslut kabeln. Klart.

 

Jag fyller på listan jag skapat i inlägg #64.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en router? För att ansluta både linuxdatorn och surfdatorn samtidigt behöver en router. Då Comhem delar ut (lånar) ett (1) IP-nummer med DHCP så binds det till en enhet (dator eller router) för en viss tid. Under den tiden går det inte att byta enhet. När halva lånetiden gått förnyas lånet automatiskt om datorn fortfarande är ansluten. En router gör det också möjligt att dela filer mellan datorerna.

 

De värden som måste ställas in för att Internetanslutningen  skall fungera är: IP-nummer, Default gateway och DNS. Dessa värden ställs automatiskt in via DHCP om du inte valt fast IP-nummer vid installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en router? För att ansluta både linuxdatorn och surfdatorn samtidigt behöver en router. Då Comhem delar ut (lånar) ett (1) IP-nummer med DHCP så binds det till en enhet (dator eller router) för en viss tid. Under den tiden går det inte att byta enhet. När halva lånetiden gått förnyas lånet automatiskt om datorn fortfarande är ansluten. En router gör det också möjligt att dela filer mellan datorerna.

 

De värden som måste ställas in för att Internetanslutningen  skall fungera är: IP-nummer, Default gateway och DNS. Dessa värden ställs automatiskt in via DHCP om du inte valt fast IP-nummer vid installationen.

Jag tror inte jag har en sån.  Jag har alltid bara surfat med en dator åt gången.  

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här avslutar jag Linux innan jag har börjat ändra inställningar i min Linuxdator. Bökigt att koppla om datorerna för mycket under en och samma dag. Morgonen började med att jag kopplade fel audiokabel till fel dator. Då fick jag ingen bild på bildskärmen :-( 

Min blå dator har resettknapp också ifall det inte skulle gå att avsluta på detta sätt. Lite dumt att behöva kallstarta datorn hela tiden om det blir fel. Mina andra datorer saknar resettknapp. :-( 

/Maria

Jag har fått fram en meny att avsluta med nu. Ibland  funkar Windows tangenten men ibland funkar den inte alls. :-(Jag har upptäckt Freddie fish också. Kpat har jag inte fått att funka ännu. Jag måste avinstallera några filer med det progrmmet först. Jag menar jag har packat upp det för många gånger . Sen blev det fel också jag då jag packade upp källkoden. Den behöver jag inte.   Ja bilder kommer på detta . Då blir det nog mera begripligt. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ett nytt inlägg... det kommer mera bilder  Jag vet inte alls vilka filer jag ska radera eller behålla.  Programmet har blivit installerat flera gånger eller upppackat Och inget av det går att spela med :-( 

Men korten fick jag fram ialla fall...  Den hjälpte inte med att rensa filer och starta om datorn....  Omöjligt att starta från kommandoraden för jag vet inte vilkan mapp filen ligger i och jag kommer inte till rot mappen.  Det har jag inte tillstånd till eller vad det heter på svenska.

 

 

/Maria

.

 

post-120863-0-08280400-1418727765_thumb.png

post-120863-0-63776100-1418728047.png

post-120863-0-90953900-1418728098_thumb.png

post-120863-0-37884600-1418728110_thumb.png

post-120863-0-58660400-1418728123_thumb.png

post-120863-0-44900100-1418728137_thumb.png

post-120863-0-06315600-1418728147_thumb.png

post-120863-0-27149500-1418728160_thumb.png

post-120863-0-47643700-1418728918_thumb.png

post-120863-0-19444900-1418728930_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...