Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny på Linux önskar råd


MariaE

Rekommendera Poster

I Mint kan du inte installera *.rpm filer utan att packa om dem med alien. Till Mint skall du ha en *.deb fil. Smartmontools finns i Mints förråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 362
  • Skapad
  • Senaste svar

Då har jag stavat fel. :-( Jag har försökt att installera Smartmontools med Software manager flera gånger. Jag har nog delat upp ordet Smartmon tools. 

 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång jag åker till stan ska jag köpa en router. Den ska jag köpa i en databutik. Förra gången jag försökte köpa en blev det bara en USB-hubb :-( Jag köpte den i en datatillbehörsaffär. Jag kommer inte ihåg vad den hette nu. Han som jag köpte den av sa att jag kunde sätta USB-kablarna i den och nätverkskabeln passar ju också i den.Han sa att det var en router.  Kablarna ser ju nästan ut på samma sätt. Men USB-hubben måste sitta på framsidan av datorn annars funkar den inte som USB-hub.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång jag åker till stan ska jag köpa en router. Den ska jag köpa i en databutik. Förra gången jag försökte köpa en blev det bara en USB-hubb :-( Jag köpte den i en datatillbehörsaffär. Jag kommer inte ihåg vad den hette nu. Han som jag köpte den av sa att jag kunde sätta USB-kablarna i den och nätverkskabeln passar ju också i den.Han sa att det var en router.  Kablarna ser ju nästan ut på sätta sätt. Men USB-hubben måste sitta på framsidan av datorn annars funkar den inte som USB-hub.

/Maria

 

Hmm, stor skillnad mellan en Router och en USB-hubb.

 

En USB-Hubb har ju ingenting med ett nätverk att göra, man kan alltså inte nå Internet genom att använda en USB-Hubb.

En sådan hubb, kan man lägga var man vill, så länge kablarna räcker,

En USB-Hubb med inbyggd nätverksuttag, har jag aldrig sett.

 

En USB-Hubb har man enbart för att få flera uttag för att kunna använda flera USB-enheter.

En vanlig Hubb, använder man oftast i ett lokalt nätverk, men den har nackdelar som gör att idag så använder man en Switch istället.

 

Men säger du att du vill ha en billig Router, så ska du få rätt.

I en Router, billig eller dyrare, så finns normalt 4 st inbyggda switchportar, så att du kan ansluta lika många t.ex. datorer, samtidigt till Internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet var väl att jag inte gick till en databutik :-( Men jag ska åka till Engboms kontorsmaskiner. De kan datorer också. Tråkig butik tänkte jag första gången jag såg den. När jag hade gått in där första gången stannade jag i över 1 timme :-) Det var där som jag läste de flesta av mina dåliga disketter  1991-1992 innan jag köpte mej en egen dator. Den datorn som jag hade fått låna från skolförvaltningen hade jag sönder diskettenheten på :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, stor skillnad mellan en Router och en USB-hubb.

 

En USB-Hubb har ju ingenting med ett nätverk att göra, man kan alltså inte nå Internet genom att använda en USB-Hubb.

En sådan hubb, kan man lägga var man vill, så länge kablarna räcker,

En USB-Hubb med inbyggd nätverksuttag, har jag aldrig sett.

 

En USB-Hubb har man enbart för att få flera uttag för att kunna använda flera USB-enheter.

En vanlig Hubb, använder man oftast i ett lokalt nätverk, men den har nackdelar som gör att idag så använder man en Switch istället.

 

Men säger du att du vill ha en billig Router, så ska du få rätt.

I en Router, billig eller dyrare, så finns normalt 4 st inbyggda switchportar, så att du kan ansluta lika många t.ex. datorer, samtidigt till Internet.

Vad ska jag köpa nu då? Detta förvirrade mej... En Router eller en Switch ?

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att få en router. Den är trådlös. Nu påstås det att min aldsta dator från 2004 inte klarar en trådlös router ?  Men i vilket fall som helst kommer  allt att bytas ut i den datorn när hårddisken eller moderkortet går sönder och då borde den passa. Jag har Linux Mint  32 bitar i datorn. Den är från 2004 och den är BLÅ! 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att den är med radiovågor eller vad det heter. För det funkar inte med IR då måste jag borra hål i väggen :-) Routern måste väl sitta vid mitt bredbandsuttag och den är i ett annat rum. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är wifi och det är inte IR, du har inte IR på routern heller om det är en vanlig router.

Vad är skillnaden på en vanlig router och en ovanlig router ? :-) Den ovanliga routern har den en massa extra uttag eller nåt sånt ? Min dator är i allafall en vanlig dator. Med ett moderkort som gör att den stängs av när den blir för varm . 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte använda Wifi utan du kan ansluta dina datorer med kabel. Före du ansluter routern till bedbandsuttaget så skall ingenting vara kopplat till bredbandsuttaget under 2 timmar (lånetiden för IP-nummer) för att vara säker på att MAC-låsningen till din dator släppt. Lämpligen gör du så att du kopplar ur datorn på kvällen och sedan installerar routern följande morgon.

 

En vanlig hemmarouter har 5 nätverksportar varav en är WAN-port och 4 LAN-portar och Wifi. WAN-porten ansluts till bredbandsuttaget och datorerna till LAN.portarna.

Kom ihåg att byta ut fabrikslösenordet till ett annat. Om du inte har behov av Wifi så är det bäst att stänga av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inget behov av Wifi för jag ska inte surfa utomlands med mitt svenska bredband. Jag kom ihåg att det fanns Wifi på hotellet i Madeira eller på Lantazote. Jag ska läsa på mera om detta med Wifi men det jag har lärt mej om Wifi är att man bara behöver det om man ska surfa utomlands... Har desom tillverkat Wifi-modulerna satt lösenord på dem ? Så är det inte med datorer som man köper iallafall. Där måste man skriva in lösenordet själv  till Windows om man ska ha något.

 

När jag använde Windows 98 för att surfa måste jag alltid skriva in lösenord annars funkade inte internetansluningen men  då tror jag att jag surfade med uppringt modem eller direkt kabelanslutning. Nu när jag sätter på datorn och ska surfa behöver jag inte skriva något lösenord alls.

 

Jag har Windows 7 64 bitar på denna dator som jag surfar på nu. :-( Synd att man inte kan byta till 32 bitar utan att behöva börja om från 0 filer :-(

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WiFi är samma sak som trådlöst nätverk.

Nu har jag köpt en adapter. Jag väntar med att öppna den tills jag får svar här om det var rätt adapter till routern. Jag hoppas det är rätt. Han som som jag pratade med påstod det men då hade han inte fått så mycket info om mina datorer och annat som jag har lämnat här. 

TP-Link The Reliable choice  IEEE 802.11n( Jag är osäker på de sista siffrorna och bokstäverna)

300Mbps Mini Wireless N USB Adapter Model No. TL WN823N  Dessa siffror och bokstäver är rätt i alla fall. 

Routern som jag har fått är trådlös.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde vara rätt eftersom båda stödjer IEEE 802.11n.

Jag väntar dock till i morgon med att koppla om datorerna och öppna lådan med adaptern. Det kanske också finns någon här som säger att det är fel. Du verkade inte helt säker... :-) Och när jag har öppnat adaptern så får jag nog inte byta den...

 

Min router kommer iallafall från Comhem

Netgear CG3700 men det står att det är ett höghastighetsmodem??? Nu har nog Comhem lurat oss :-(( Eller är höghasrighetsmodem och router samma sak fast på olika språk ? Jag måste kolla vad router är på svenska... Jag är inte så bra på det språket :-) 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear CG3700 är väl en kombination av modem för kabelteve-anslutning och router. Du måste börja med att ansluta en dator med nätverkskabel till Netgear CG3700 skulle jag tro eftersom det brukar vara bäst när man ska konfigurera den, men det lär framgå av den guide eller manual du har fått med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Netgear CG3700 är väl en kombination av modem för kabelteve-anslutning och router. Du måste börja med att ansluta en dator med nätverkskabel till Netgear CG3700 skulle jag tro eftersom det brukar vara bäst när man ska konfigurera den, men det lär framgå av den guide eller manual du har fått med.

Men bredbandmodemet som jag har nu ska jag väl inte ta bort.  Både routern och bredbandmodemet ska väl sitta i väggen ?? 

 

Det är bara det att jag inte gillar att läsa en massa manuler för alla tekniska prylar som jag köper :-( Det behövde jag inte göra när jag köpte min dator. Det var inte heller något problem med att koppla i hop bildskärm och tangentbord till datorn. En gång köpte jag ett felaktiigt scsi-kort till min syquest som jag hade . En "datakunnig" i butiken sa att det skulle passa till min syquest. Det gjorde det inte :-( 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska få hjälp av en "datakunnig "person nu som själv har samma sorts bredband som jag och har flera datorer kopplade till sitt bredband med en router av samma märke som jag har fått. . Han tyckte det var knäppt att jag skrev om det i forumet . Men han använder bara olika versioner av Windows på sina datorer. Jag vill ju surfa med Både Linuxdatorn och Windows datorn när jag måste t.e.x. när jag läser email i Yahoo.  

Samma "datakunniga" person ringde mej för nåt år sen och frågade vad han skulle göra med sin dator som det stod "No bootdisk " på eller nåt liknande.... Han hade startat om datorn och det stod fortfarande samma sak och ingen skiva eller diskett i nån enhet.... Det kommer att stå så på en av mina Windows datorer också en dag för jag tänker inte passa datorn. Men då har jag gjort backup på det mesta... Vilka meddelanden man får på en Linuxdator när den kraschar har jag ingen aning om. Windows datorn som jag har Windows 98 på kommer at krascha först. Den använder jag bara till att läsa nationalencyclopedin på och att spela spel på. Den har spin up time ändrats på flera gånger. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...